Sprzedaż prawa własności nieruchomości zabudowanych na żądanie użytkownika wieczystego GS-67
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Jeżeli złożyłeś w terminie do 2 września 2024 roku wniosek o nabycie prawa własności gruntu, którego jesteś użytkownikiem wieczystym:
Po analizie wniosku otrzymasz pisemną odpowiedź o dalszym toku postępowania i dopuszczalności sprzedaży w tym trybie,
Jeżeli wyrazisz zgodę na zaproponowane warunki, postępowanie zakończy się zawarciem umowy sprzedaży u notariusza.
Termin składania wniosków upłynął z dniem 2 września 2024 roku!
Kogo dotyczy usługa
Użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, stanowiących własność Skarbu Państwa lub Gminy Miejskiej Kraków, położonych na terenie Miasta Krakowa, jeżeli użytkowanie wieczyste powstało przed 1 stycznia 1998 roku.
Kryteria dla realizacji usług
Przedmiotem żądania sprzedaży może być wyłącznie nieruchomość zabudowana.
Żądanie sprzedaży nie przysługuje w następujących przypadkach:
jeżeli użytkownik wieczysty nie wykonał zobowiązania określonego w umowie o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste,
jeżeli grunt jest wykorzystywany na prowadzenie rodzinnego ogrodu działkowego.
Nie zawiera się umowy sprzedaży nieruchomości do czasu zakończenia postępowania:
o rozwiązanie umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,
dotyczącego prawidłowości nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek zawierający żądanie sprzedaży prawa własności nieruchomości (wg formularza stanowiącego załącznik nr 1 do procedury),
W przypadku ubiegania się o jedną z bonifikat ustawowych lub gminnych – wniosek o przyznanie bonifikaty (załącznik nr 2 lub załącznik nr 3 do procedury) oraz wskazane w nim dokumenty,
Jeżeli nieruchomość jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej (przez co należy rozumieć także wynajmowanie lokalu/nieruchomości), należy dodatkowo przedłożyć następujące dokumenty:
formularz informacji przy ubieganiu się o pomoc de minimis (załącznik nr 5 do procedury),
wniosek o udzielenie pomocy de minimis wraz z oświadczeniem o wielkości uzyskanej pomocy de minimis (załącznik nr 4 do procedury) albo
zaświadczenia o pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie przedsiębiorca otrzymał w roku, w którym składa wniosek o nabycie nieruchomości oraz w ciągu dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku,
dokumenty finansowe przedsiębiorcy świadczące o jego kondycji finansowej z 3 ostatnich lat (takie jak bilans wraz z rachunkiem zysków i strat za ostatnie 3 lata) - w przypadku rozłożenia na raty ceny sprzedaży nieruchomości gruntowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Opłaty
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej - zgodnie z art. 2 pkt 1 litera h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Nabywca ponosi koszty zawarcia umowy notarialnej oraz wpisów sądowych, które wynikają z ujawnienia praw do nabytej nieruchomości i ustanowionej hipoteki, jak również koszty materiałów geodezyjno-kartograficznych oraz sporządzenia operatu szacunkowego określającego wycenę nieruchomości.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres podany w tabeli.
Numery telefonów dla:
Na podstawie złożonego wniosku przeprowadzone zostaje postępowanie wyjaśniające celem ustalenia spełnienia przesłanek niezbędnych do zbycia nieruchomości w trybie ustawowych przesłanek wynikających z art. 198g-198l ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej: „ugn”).
W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku sporządzana jest wycena nieruchomości w formie operatu szacunkowego.
Następnie wnioskodawca jest informowany o warunkach sprzedaży nieruchomości.
Po wyrażeniu przez wnioskodawcę zgody na zaproponowane warunki, Prezydent Miasta Krakowa podejmuje zarządzenie w sprawie udzielenia zgody na sprzedaż nieruchomości.
Po podjęciu przez Prezydenta Miasta Krakowa ww. zarządzenia, wykaz nieruchomości przeznaczonej do zbycia zostaje wywieszony na tablicach ogłoszeń w budynkach Urzędu Miasta Krakowa przy Placu Wszystkich Świętych 3-4 i przy ul. Kasprowicza 29 na okres 21 dni oraz zamieszczeniu w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa, a w przypadku nieruchomości Skarbu Państwa także w Biuletynie Informacji Publicznej Województwa Małopolskiego. Informację o zamieszczeniu wykazu podaje się też do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej.
Po upływie ww. terminu, w oparciu o podjęte zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa, użytkownik wieczysty oraz przedstawiciele właściciela gruntu spisują protokół z rokowań, będący podstawą do zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości. Umowa zostaje zawarta w Kancelarii Notarialnej wskazanej przez użytkownika wieczystego.
Jeżeli nieruchomość nie spełnia kryteriów określonych w ww. przepisach lub wniosek nie zostanie uzupełniony w ustawowym terminie, wnioskodawca jest informowany pisemnie o braku możliwości sprzedaży nieruchomości.
Jeżeli wnioskodawca jest przedsiębiorcą, który złożył wniosek w odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, dodatkowo wystawiane jest zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis.
W wyżej opisanej sytuacji, w razie przekroczenia limitu pomocy de minimis udzielonej w ostatnich 3 latach, pomocy udziela się do tego limitu i stosuje się dopłatę do wartości nieruchomości gruntowej przyjętej do ustalenia jej ceny. Wysokość dopłaty jest ustalana w umowie sprzedaży nieruchomości gruntowej.
Jeżeli wniosek został złożony po 2 września 2024 roku, wnioskodawca jest informowany o braku podstaw do realizacji roszczenia.
Informacje dodatkowe
Cena zbycia nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa lub Gminy Miejskiej Kraków może zostać wniesiona jednorazowo lub może zostać rozłożona na raty, na czas nie dłuższy niż 10 lat.
Cena zbycia wniesiona jednorazowo stanowi dwudziestokrotność kwoty będącej iloczynem dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej w operacie szacunkowym na dzień zawarcia umowy sprzedaży.
Cena zbycia rozłożona na raty jest ustalana jako dwudziestopięciokrotność kwoty stanowiącej iloczyn dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej w operacie szacunkowym na dzień zawarcia umowy sprzedaży.
Wierzytelność z tytułu niespłaconej części ceny podlega zabezpieczeniu poprzez ustanowienie hipoteki na nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży. Rozłożona na raty niespłacona część ceny podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej:
stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski - w przypadku nieruchomości gruntowej niewykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej,
stopie referencyjnej ustalonej zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6) – w przypadku nieruchomości gruntowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej.
Od ceny nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub Gminy Miejskiej Kraków przysługują następujące bonifikaty, przyznawane na wniosek nabywców:
w wysokości 90% od ceny nieruchomości gruntowej sprzedawanej osobie fizycznej:
w stosunku do której orzeczono niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub przed ukończeniem 16 roku życia lub
zamieszkującej w dniu wystąpienia z żądaniem sprzedaży z ww. osobami, będącej opiekunem prawnym lub przedstawicielem ustawowym tych osób, lub- będącej członkiem rodziny wielodzietnej w rozumieniu ustawy o Karcie Dużej Rodziny i uprawnionej do posiadania Karty Dużej Rodziny.
w wysokości 50% od ceny, w przypadku gdy nieruchomość gruntowa jest wpisana do rejestru zabytków.
Jeżeli nieruchomość gruntowa, będąca przedmiotem przekształcenia, jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej, mają zastosowanie przepisy o pomocy publicznej.
Dodatkowe informacje dotyczące osób wykorzystujących nieruchomość do prowadzenia działalności gospodarczej.
Przywołana ustawa za dzień udzielenia pomocy publicznej uznaje dzień zawarcia umowy (art. 69a ust. 1 ustawy),
Przedsiębiorcą jest każdy podmiot - zarówno osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji/rejestru lub też bez formalnego wpisu do rejestru, jak i spółka prawa handlowego, spółka cywilna, spółdzielnia socjalna, spółdzielnia mieszkaniowa, stowarzyszenie, fundacja, instytucja kultury - jeżeli faktycznie prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu prawa unijnego, czyli oferuje produkty lub usługi na rynku, w tym także gdy wynajmuje lokal/nieruchomość. Przedsiębiorcą jest zatem podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną,
Wartość pomocy publicznej odpowiada różnicy między wartością nieruchomości gruntowej a ceną tej nieruchomości. W przypadku udzielenia bonifikaty od ceny, kwota odpowiadająca udzielonej bonifikacie powiększa wartość udzielonej pomocy publicznej.
W przypadku gdy wartość pomocy publicznej przekracza limit pomocy de minimis, pomocy udziela się do tego limitu i stosuje się dopłatę do wartości nieruchomości gruntowej przyjętej do ustalenia jej ceny. Wysokość dopłaty jest ustalana w umowie sprzedaży nieruchomości gruntowej. Obecnie limit wynosi 300 tys. euro.
Wnioski oraz formularze, wymienione jako załączniki nr 2-5 do niniejszej procedury, mogą zostać złożone w toku postępowania.
Termin załatwienia
Do 2 miesięcy od daty sporządzenia protokołu rokowań. Terminy zależą od aktywności użytkownika wieczystego.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Materiały geodezyjno-kartograficzne i wieczystoksięgowe,
W miarę potrzeb opinia lub dokumentacja z:
Wydziału Planowania Przestrzennego,
Wydziału Kształtowania Środowiska,
Zarządu Dróg Miasta Krakowa,
innych właściwych merytorycznie jednostek i instytucji branżowych,
oględzin w terenie,
Operat szacunkowy określający wartość nieruchomości,
Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków – w przypadku nieruchomości gruntowych wpisanych do rejestru zabytków,
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie przeznaczenia do sprzedaży prawa własności nieruchomości jej użytkownikowi wieczystemu
Podany do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia,
Protokół rokowań,
Informacje dotyczące udzielonej pomocy publicznej, zawarte w aplikacji SUDOP/SHRIMP - w przypadku nieruchomości gruntowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Podstawa prawna
art. 69a, art. 198g-198l ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
uchwała nr CXIX/3248/23 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 października 2023 roku w sprawie określenia szczegółowych warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych oraz udzielania bonifikat od ceny nieruchomości gruntowych sprzedawanych osobom fizycznym (Dz.Urz.Woj.Mał. z 2023, poz. 6775);
ustawa z dnia 6 marca 2018r. - Prawo przedsiębiorców, art. 1 załącznika I Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, ze zm.), Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023).
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31 004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną A).
Odbiorcami Twoich danych osobowych są: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa oraz uczestnicy postępowania.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych, z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.