Sprzedaż prawa własności nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Skarbu Państwa lub Gminy Miejskiej Kraków na żądanie użytkownika wieczystego GS-67
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Sprzedaż prawa własności nieruchomości na żądanie użytkownika wieczystego w drodze umowy zawartej w formie aktu notarialnego, na podstawie sporządzonego protokołu rokowań.
Kogo dotyczy usługa
Użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, stanowiących własność Skarbu Państwa lub Gminy Miejskiej Kraków, położonych na terenie Miasta Krakowa, jeżeli użytkowanie wieczyste powstało przed 1 stycznia 1998 roku.
Kryteria dla realizacji usług
Przedmiotem żądania sprzedaży może być wyłącznie nieruchomość zabudowana.
Termin składania wniosków upływa z dniem 30 sierpnia 2024 r.
Żądanie sprzedaży nie przysługuje w następujących przypadkach:
jeżeli użytkownik wieczysty nie wykonał zobowiązania określonego w umowie o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste,
jeżeli grunt jest wykorzystywany na prowadzenie rodzinnego ogrodu działkowego.
Nie zawiera się umowy sprzedaży nieruchomości do czasu zakończenia postępowania:
o rozwiązanie umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,
dotyczącego prawidłowości nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek zawierający żądanie sprzedaży prawa własności nieruchomości (wg formularza stanowiącego załącznik nr 1 do procedury).
W przypadku ubiegania się jedną z bonifikat ustawowych lub gminnych –wniosek o przyznanie bonifikaty (załącznik 2 lub 3 do niniejszej procedury) oraz wskazane w nim dokumenty.
Jeżeli nieruchomość jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej (przez co należy rozumieć także wynajmowanie lokalu), należy dodatkowo przedłożyć następujące dokumenty:
formularz informacji przy ubieganiu się o pomoc de minimis (załącznik nr 4 do procedury),
wniosek o udzielenie pomocy de minimis wraz z oświadczeniem o wielkości uzyskanej pomocy de minimis (załącznik nr 5 do procedury) albo
zaświadczenia o pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie przedsiębiorca otrzymał w roku, w którym składa wniosek o nabycie nieruchomości oraz w ciągu dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku,
dokumenty finansowe przedsiębiorcy świadczące o jego kondycji finansowej z 3 ostatnich lat (takie jak bilans wraz z rachunkiem zysków i strat za ostatnie 3 lata) - w przypadku rozłożenia na raty ceny sprzedaży nieruchomości gruntowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Opłaty
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej - zgodnie z art. 2 pkt 1 litera h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Nabywca ponosi koszty zawarcia umowy notarialnej oraz wpisów sądowych, które wynikają z ujawnienia praw do nabytej nieruchomości i ustanowionej hipoteki, jak również koszty materiałów geodezyjno-kartograficznych oraz sporządzenia operatu szacunkowego określającego wycenę nieruchomości.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Na podstawie złożonego wniosku przeprowadzone zostaje postępowanie wyjaśniające celem ustalenia spełnienia przesłanek niezbędnych do zbycia nieruchomości w trybie ustawowych przesłanek wynikających z art. 198g-198l ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej: „ugn”).
W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku sporządzana jest wycena nieruchomości w formie operatu szacunkowego.
Następnie wnioskodawca jest informowany o warunkach sprzedaży nieruchomości.
Po wyrażeniu przez wnioskodawcę zgody na zaproponowane warunki, Prezydent Miasta Krakowa podejmuje zarządzenie w sprawie udzielenia zgody na sprzedaż nieruchomości.
Po podjęciu przez Prezydenta Miasta Krakowa zarządzenia wykaz nieruchomości przeznaczonej do zbycia podlega wywieszeniu na tablicach ogłoszeń w budynkach Urzędu Miasta Krakowa przy Placu Wszystkich Świętych 3-4 i przy ul. Kasprowicza 29 na okres 21 dni oraz zamieszczeniu w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa, a w przypadku nieruchomości Skarbu Państwa także w Biuletynie Informacji Publicznej Województwa Małopolskiego. Informację o zamieszczeniu wykazu podaje się do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej.
Po upływie ww. terminu w oparciu o podjęte zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa spisywany jest protokół z rokowań będący podstawą do zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości we wskazanej przez użytkownika wieczystej Kancelarii Notarialnej.
Jeżeli nieruchomość nie spełnia kryteriów określonych w ww. przepisach lub wniosek nie zostanie uzupełniony w ustawowym terminie, wnioskodawca jest informowany pisemnie o braku możliwości sprzedaży nieruchomości.
Jeżeli wnioskodawca jest przedsiębiorcą, który złożył wniosek w odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, dodatkowo wystawiane jest zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis.
W wyżej opisanej sytuacji, w razie przekroczenia limitu pomocy de minimis udzielonej w ostatnich 3 latach, pomocy udziela się do tego limitu i stosuje się dopłatę do wartości nieruchomości gruntowej przyjętej do ustalenia jej ceny. Wysokość dopłaty jest ustalana w umowie sprzedaży nieruchomości gruntowej.
Informacje dodatkowe
Cena zbycia nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa lub Gminy Miejskiej Kraków może zostać wniesiona jednorazowo lub może zostać rozłożona na raty, na czas nie dłuższy niż 10 lat.
Cena zbycia wniesiona jednorazowo stanowi dwudziestokrotność kwoty będącej iloczynem dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej w operacie szacunkowym na dzień zawarcia umowy sprzedaży.
Cena zbycia rozłożona na raty jest ustalana jako dwudziestopięciokrotność kwoty stanowiącej iloczyn dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej w operacie szacunkowym na dzień zawarcia umowy sprzedaży.
Wierzytelność z tytułu niespłaconej części ceny podlega zabezpieczeniu poprzez ustanowienie hipoteki na nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży. Rozłożona na raty niespłacona część ceny podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej:
stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski - w przypadku nieruchomości gruntowej niewykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej,
stopie referencyjnej ustalonej zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6) – w przypadku nieruchomości gruntowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej.
Od ceny nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub Gminy Miejskiej Kraków przysługują następujące bonifikaty, przyznawane na wniosek nabywców:
w wysokości 90% od ceny nieruchomości gruntowej sprzedawanej osobie fizycznej:
w stosunku do której orzeczono niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub przed ukończeniem 16 roku życia lub
zamieszkującej w dniu wystąpienia z żądaniem sprzedaży z ww. osobami, będącej opiekunem prawnym lub przedstawicielem ustawowym tych osób, lub- będącej członkiem rodziny wielodzietnej w rozumieniu ustawy o Karcie Dużej Rodziny i uprawnionej do posiadania Karty Dużej Rodziny.
w wysokości 50% od ceny, w przypadku gdy nieruchomość gruntowa jest wpisana do rejestru zabytków.
Jeżeli nieruchomość gruntowa, będąca przedmiotem sprzedaży, jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej, mają zastosowanie przepisy o pomocy publicznej.
Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Wysokość pomocy publicznej stanowi różnicę pomiędzy wartością nieruchomości, a ustaloną ceną sprzedaży. Bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości stanowią pomoc publiczną.
Za dzień udzielenia pomocy publicznej uznaje się dzień zawarcia umowy sprzedaży. Wartość pomocy publicznej odpowiada różnicy między wartością nieruchomości gruntowej a ceną tej nieruchomości.
Wnioski oraz formularze, wymienione jako załączniki nr-nr 2-5 do niniejszej procedury, mogą zostać złożone w toku postępowania.
Termin załatwienia
Do 2 miesięcy od daty sporządzenia protokołu rokowań.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Materiały geodezyjno-kartograficzne i wieczystoksięgowe,
W miarę potrzeb opinia lub dokumentacja z:
Wydziału Planowania Przestrzennego,
Wydziału Kształtowania Środowiska,
Zarządu Dróg Miasta Krakowa,
innych właściwych merytorycznie jednostek i instytucji branżowych,
oględzin w terenie.
Operat szacunkowy określający wartość nieruchomości.
Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków – w przypadku nieruchomości gruntowych wpisanych do rejestru zabytków.
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie przeznaczenia do sprzedaży prawa własności nieruchomości jej użytkownikowi wieczystemu.
Podany do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia.
Protokół rokowań.
Informacje dotyczące udzielonej pomocy publicznej, zawarte w aplikacji SUDOP/SHRIMP - w przypadku nieruchomości gruntowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Podstawa prawna
art. 198g-198l ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
uchwała nr CXIX/3248/23 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 października 2023 roku w sprawie określenia szczegółowych warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych oraz udzielania bonifikat od ceny nieruchomości gruntowych sprzedawanych osobom fizycznym (Dz.Urz.Woj.Mał. z 2023, poz. 6775);
Ustawa z dnia 6 marca 2018r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 roku, poz. 221 z późn. zm.), art. 1 załącznika I Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, ze zm.), Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023).
Obowiązek informacyjny
Urząd Miasta Krakowa informuje, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Dane osobowe będą przetwarzane przez tut. Urząd w celu realizacji usługi opisanej w niniejszej procedurze.
Osoby, których dane osobowe są przetwarzane w niniejszym postępowaniu, mają prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych, a także - w przypadkach przewidzianych prawem - prawo do usunięcia danych i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych.
Dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U. z 2020 roku, poz. 164) oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. Nr 14, poz. 67).
Prawo do wniesienia skargi przysługuje do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Podanie danych osobowych jest warunkiem realizacji usług świadczonych przez Urząd Miasta Krakowa. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości świadczenia przez nas niniejszej usługi.
Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), tzn. dane będą przetwarzane na podstawie przepisów prawa, a w szczególnych przypadkach - na podstawie zgody osób, których te dane dotyczą albo w związku z wykonywaniem umowy, której stronami są te osoby.
Administrator utworzył Zespół Inspektora Ochrony Danych. Dane kontaktowe Zespołu Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – ul. Sarego 4, 31-047 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl, tel. (12) 616 82 91.