Do zakresu działania Referatu Gospodarki Odpadami Komunalnymi i Czystości (GK-03) należy:
we współpracy z właściwymi do spraw gospodarki komunalnej miejskimi spółkami oraz miejskimi jednostkami organizacyjnymi:
określanie strategicznych kierunków rozwoju Gminy Miejskiej Kraków w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki o obiegu zamkniętym, czystości miasta oraz cmentarnictwa poprzez:
przygotowywanie i opiniowanie koncepcji rozwojowych oraz opracowań studialnych, opracowywanie i opiniowanie materiałów służących określeniu kolejności, realizacji strategicznych zadań inwestycyjnych,
udział w opracowywaniu kierunków rozwoju,
aktualizację i weryfikację założeń, koncepcji, planów, programów, itp.,
planowanie i programowanie rozwoju Gminy Miejskiej Kraków poprzez tworzenie wieloletnich planów i programów, w tym m.in.:
analizowanie potrzeb inwestycyjnych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki o obiegu zamkniętym i czystości miasta,
działania koordynacyjne w zakresie kompleksowej informacji dotyczącej gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki o obiegu zamkniętym i czystości miasta;
prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
wydawanie decyzji administracyjnych na prowadzenie przez przedsiębiorcę działalności w zakresie:
opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych,
prowadzenia grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
wydawanie decyzji administracyjnych nakazujących wykonanie obowiązku właściciela nieruchomości w zakresie:
przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej,
wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnie ścieków bytowych;
wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie nakładania kar pieniężnych oraz decyzji w sprawach udzielania ulg w spłacie zobowiązań z tytułu niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publiczno-prawnym na przedsiębiorcę:
odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
zbierającego odpady komunalne,
prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych;
prowadzenie ewidencji:
zbiorników bezodpływowych,
przydomowych oczyszczalni ścieków;
przyjmowanie i weryfikacja sprawozdań od podmiotów:
odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
prowadzących punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
zbierających odpady komunalne,
prowadzących działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych;
sporządzanie sprawozdań:
z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miejskiej Kraków,
sporządzanie analizy stanu gospodarki odpadami w Gminie Miejskiej Kraków;
przeprowadzanie kontroli przedsiębiorców odbierających:
odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
nieczystości ciekłe ze zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków;
przeprowadzanie kontroli właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, w zakresie posiadanych umów korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, a także dowodów uiszczenia opłat za powyższe usługi;
realizacja zadania w zakresie ponoszenia przez Gminę Miejską Kraków kosztów przekazania odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości podmiotowi odbierającemu te odpady od właścicieli nieruchomości, wpisanemu do rejestru działalności regulowanej, gdy Gmina Miejska Kraków nie realizuje obowiązku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
realizacja zadania w zakresie organizacji opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków od właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umów z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków oraz transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Miejskiej Kraków;
nadzór strategiczny nad utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków oraz nad Zintegrowanym Systemem Gospodarowania Odpadami Komunalnymi, m.in. poprzez kontrolę realizacji: a) umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, zawartej pomiędzy Gminą Miejską Kraków a Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania Sp. z o.o., b) umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków, zawartej pomiędzy Gminą Miejską Kraków a Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania Sp. z o.o.;
nadzór merytoryczny i finansowy umowy zawartej pomiędzy Gminą Miejską Kraków a Krakowskim Holdingiem Komunalnym SA, określającej szczegółowe warunki ustalania wysokości i przekazywania przez Gminę Miejską Kraków kwoty rekompensaty należnej lub wypłacanej Krakowskiemu Holdingowi Komunalnemu S.A. tytułem świadczenia usług publicznych w zakresie termicznego przekształcania odpadów komunalnych w Zakładzie Termicznego Przekształcania Odpadów;
weryfikacja stawek opłat za usługi publiczne w zakresie gospodarki odpadami komunalnym i czystości;
koordynacja i monitorowanie realizacji przez Gminę Miejską Kraków zapisów Cyrkularnej Strategii dla Krakowa i Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego.