Udostępnianie aktów stanu cywilnego oraz ich akt zbiorowych i skorowidzów nie przekazanych do archiwum państwowego, pomimo upływu 100 lat od zamknięcia księgi urodzeń oraz 80 lat od zamknięcia księgi małżeństw i zgonów - wydawanie nieuwierzytelnionego dokumentu lub wgląd do dokumentu. SC-28
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Urząd Stanu Cywilnego
Krótki opis usługi
Możesz starać się o udostępnienie aktów stanu cywilnego oraz ich akt zbiorowych i skorowidzów nie przekazanych do archiwum państwowego, pomimo upływu 100 lat od zamknięcia księgi urodzeń oraz 80 lat od zamknięcia księgi małżeństw i zgonów poprzez:
umożliwienie osobistego zapoznania się z materiałami archiwalnymi, tj. z aktami stanu cywilnego, aktami zbiorowymi i skorowidzami;
umożliwienie utrwalenia treści materiałów archiwalnych w postaci notatek, nieuwierzytelnionych reprodukcji/fotokopii tych materiałów albo pisemnej odpowiedzi na zapytanie.
Jeśli chcesz ubiegać się o wydawanie nieuwierzytelnionego dokumentu (reprodukcji) lub możliwość osobistego zapoznania się z materiałami archiwalnymi tj. aktami stanu cywilnego, aktami zbiorowymi i skorowidzami wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij wniosek o wydanie wybranego dokumentu lub pisemną odpowiedź na zapytanie stanowiący załącznik.
Udaj się do Urzędu Stanu Cywilnego (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”)
lub
złóż wniosek drogą elektroniczną.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osoby zainteresowanej udostępnianiem aktów stanu cywilnego oraz ich akt zbiorowych i skorowidzów nie przekazanych do archiwum państwowego, pomimo upływu 100 lat od zamknięcia księgi urodzeń oraz 80 lat od zamknięcia księgi małżeństw i zgonów poprzez wydawanie nieuwierzytelnionego dokumentu lub wgląd do dokumentu.
Kryteria dla realizacji usług
Z wnioskiem o wydanie nieuwierzytelnionego dokumentu (reprodukcji) lub umożliwienie osobistego zapoznania się z materiałami archiwalnymi możesz wystąpić w przypadku gdy od zamknięcia księgi stanu cywilnego, w której znajduje się interesujący Cię akt stanu cywilnego upłynął okres:
urodzenia –100 lat,
małżeństwa i zgony –80 lat.
Wymagane dokumenty
Ważny dowód osobisty, ważny dokument mDowód w aplikacji mObywatel lub ważny paszport wnioskodawcy (do wglądu).
Wniosek o wydanie dokumentu na podstawie materiałów archiwalnych lub możliwość osobistego zapoznania się z materiałami archiwalnymi -załącznik.
Opłaty
Udostępnianie (wgląd) do materiałów archiwalnych jest bezpłatne.
W przypadku wydania decyzji odmownej - wysokość opłaty skarbowej wynosi 10,00 zł.
Opłatę dokonywaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto Urzędu Miasta Krakowa.
Nr rachunku/IBAN: PL49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 PKO Bank Polski Numer BIC/SWIFT: BPKOPLPW
Jeśli chcesz złożyć wniosek drogą elektroniczną potrzebujesz profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość.
Możesz uzyskać następujące dokumenty na podstawie materiałów archiwalnych:
nieuwierzytelniona reprodukcja,
pisemna odpowiedź na zapytanie.
Kierownik USC może odmówić wydania dokumentu na podstawie materiałów archiwalnych, jeśli na przykład wnioskujesz o dokument lub możliwość osobistego zapoznania się z materiałami archiwalnymi, co do których istnieje zagrożenie uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą.
Informacje dodatkowe
Jeżeli w księdze stanu cywilnego była prowadzona więcej niż jedna księga stanu cywilnego, termin jej przechowania jest liczony od daty zamknięcia ostatniej księgi stanu cywilnego prowadzonej w danej księdze.
Termin wizyty w siedzibie Urzędu w celu osobistego zapoznania się z materiałami archiwalnymi należy ustalić za pośrednictwem mailowej skrzynki wydziałowej: sc.umk@um.krakow.pl lub telefonicznie dzwoniąc na numer: 12 616 55 55.
Akty stanu cywilnego lub księgi stanu cywilnego oraz dokumenty zbiorowe podlegają udostępnieniu nie wcześniej niż w przypadku:
• aktów urodzeń – po 100 latach,
• aktów małżeństw i zgonów – po 80 latach,
licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło odpowiednio: sporządzenie aktu lub zamknięcie księgi (woluminu).
Termin załatwienia
Udostępnianie materiałów archiwalnych do osobistego zapoznania się odbywa się w siedzibie Urzędu Stanu Cywilnego w Krakowie ul. Lubelska 27, po uprzednim umówieniu wizyty.
Wydanie reprodukcji z ksiąg stanu cywilnego, dokumentów zbiorowych i skorowidzów do 7 dni.
Do 14 dni, w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego (kwerendy).
W przypadku, gdy otrzymałaś/eś decyzję o odmowie dostępu do materiałów archiwalnych przez Kierownika USC możesz złożyć pisemne odwołanie w Urzędzie Stanu Cywilnego w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia doręczenia decyzji.
Podstawa prawna
Art. 128 ust. 1, art. 130 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego.
Art. 16 ust. 2a, art. 16a, art. 16b ust. 1 pkt 2 i 3 i ust. 2 pkt 1, art. 16c ust. 1, art. 16d art. 16e ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych z dnia 22 czerwca 2011 roku.
Art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.
Obowiązek informacyjny
INFORMACJA ADMINISTRATORA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną adres e-mail: sc.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawania odpisów i zaświadczeń z aktów stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia lub nazwiska – w celu wydania decyzji administracyjnej.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przechowywane wieczyście, a po upływie przewidzianego przepisami prawa czasu zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny. Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia i nazwiska – także ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków