Jeśli chcesz załatwić sprawę związaną z uzupełnieniem w akcie stanu cywilnego brakujących danych, wykonaj poniższe czynności:
Dokonaj opłaty skarbowej w kwocie 39,00 zł za uzupełnienie aktu stanu cywilnego (szczegóły w sekcji „Opłaty”).
Wypełnij druk wniosku o uzupełnienie aktu stanu cywilnego, w zależności od tego, w jaki sposób chcesz załatwić sprawę. W przypadku, jeśli chcesz złożyć wniosek osobiście lub pocztą, to wypełnij wniosek stanowiący załącznik nr 1.
Przyjdź do USC (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”), zabierając ze sobą wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”) lub złóż wniosek elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP.
Będąc osobiście w urzędzie okaż ważny dowód osobisty, ważny dokument mDowód w aplikacji mObywatel lub ważny paszport oraz dowód opłaty skarbowej.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy każdej osoby wymienionej w akcie, oraz:
Jej przedstawiciela ustawowego (rodzic w przypadku małoletniego dziecka).
Osoby, która wykaże interes prawny w uzupełnieniu aktu (należy przedłożyć dokument, który wykaże interes prawny Wnioskodawcy - np. Wezwanie Sądu).
Prokuratora.
Kryteria dla realizacji usług
Z wnioskiem o uzupełnienie brakujących danych w akcie stanu cywilnego możesz wystąpić w przypadku kiedy akt dotyczy:
Ciebie.
Twojego małoletniego dziecka.
Dowolnej osoby, jeśli wykażesz interes prawny w uzupełnieniu aktu stanu cywilnego osoby, której ten akt dotyczy.
Wymagane dokumenty
Ważny dowód osobisty, ważny dokument mDowód w aplikacji mObywatel lub ważny paszport (do okazania, w przypadku osobistej wizyty w urzędzie).
Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie uzupełnienia aktu.
W przypadku, gdy będziesz wnioskował/-ła o uzupełnienie aktu na podstawie materiałów archiwalnych - uwierzytelniony odpis lub wypis, lub uwierzytelnioną przez właściwy organ reprodukcję tych materiałów.
W przypadku, gdy będziesz wnioskował/-ła o uzupełnienie aktu na podstawie zagranicznego dokumentu - zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny zagraniczny dokument potwierdzający stan cywilny (wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego) wraz z urzędowym przekładem na język polski.
Dokumenty w przypadkach szczególnych. Patrz tabela.
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu opieki prawnej.
Opiekuna prawnego, który występuje z wnioskiem o uzupełnienie aktu.
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Opłatę dokonywaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto Urzędu Miasta Krakowa:
Nr rachunku/IBAN: PL49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 PKO Bank Polski Numer BIC/SWIFT: BPKOPLPW
1. Usługa jest dostępna w formie elektronicznej.
2. Istnieje możliwość złożenia wniosku o uzupełnienie aktu stanu cywilnego za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej i uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego po uzupełnieniu w formie papierowej.
3. Odpis uzupełnionego aktu stanu cywilnego może zostać wydany na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Odpis aktu stanu cywilnego opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym może być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej, gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Podpis osobisty
Sposób realizacji usługi
Kierownik USC wyda ci po uzupełnieniu aktu jego odpis zupełny.
W szczególnych przypadkach możesz dostać pisemną odmowę, od której możesz się odwołać.
Informacje dodatkowe
Jeżeli chcesz złożyć wniosek przez Internet, potrzebujesz profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub e-dowodu wraz z czytnikiem i potwierdzonym profilem zaufanym. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość.
Uzupełnia się taki akt stanu cywilnego, który nie zawiera wszystkich wymaganych polskimi przepisami danych. Akt uzupełnia kierownik USC, który go sporządził.
Podstawą uzupełnienia mogą być akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego (dokumenty na podstawie których został sporządzony akt) i inne dokumenty mające wpływ na stan cywilny.
Jeżeli uzupełnienia aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu lub na wniosek innej osoby niż ta, której akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego, kierownik USC powiadamia tę osobę o zamiarze uzupełnienia lub złożeniu wniosku o uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
Jeżeli uzupełnienia aktu małżeństwa dokonuje się na wniosek jednego z małżonków, kierownik USC powiadamia o złożeniu wniosku drugiego małżonka.
Wniosek możesz złożyć za pośrednictwem pełnomocnika udzielając mu pisemnego pełnomocnictwa, wypełniając druk stanowiący załącznik nr 2.
Twoim pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. Twój pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy, mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Jeżeli odpis pełnomocnictwa lub odpisy innych dokumentów wykazujących umocowanie zostały sporządzone w formie dokumentu elektronicznego, ich uwierzytelnienia dokonuje się przy użyciu mechanizmów określonych w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Jeżeli do uzupełnienia przedkładasz zagraniczne dokumenty, musisz dokonać ich tłumaczenia. Tłumaczenie winno być dokonane przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub konsula.
Za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również dokumenty sporządzone w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula oraz dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi, a następnie przetłumaczone przez konsula na język polski. W państwach członkowskich Unii Europejskie wydawane są wielojęzyczne standardowe formularze (tłumaczenia pomocnicze), które również mogą być wykorzystane do uzupełnienia, jako urzędowy przekład treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego na język polski. Tłumaczenia takie możesz zamówić składając wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego w urzędzie stanu cywilnego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Nie musisz tłumaczyć odpisów aktów stanu cywilnego wydanych na druku wielojęzycznym sporządzonych zgodnie z Konwencją Wiedeńską z dnia 8 września 1976 r.
W przypadku, gdy nie znasz języka polskiego i chcesz załatwić sprawę osobiście, na Tobie spoczywa obowiązek zapewnienia udziału tłumacza.
Rejestr Stanu Cywilnego jest rejestrem centralnym prowadzonym przez ministra właściwego ds. informatyzacji w systemie teleinformatycznym.
Termin załatwienia
Sprawę załatwisz:
niezwłocznie;
do 1 miesiąca w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego;
do 2 miesięcy w sprawach szczególnie skomplikowanych.
W przypadku, gdy otrzymałeś decyzję o odmowie uzupełnienia aktu stanu cywilnego, możesz złożyć pisemne odwołanie w Urzędzie Stanu Cywilnego w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia doręczenia decyzji. W dokumencie należy zwrócić się do Wojewody Małopolskiego (jako instancji odwoławczej) oraz podać nr decyzji, od której się odwołujesz.
Podstawa prawna
Art. 24 i 37 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 roku w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego.
Art. 33, art. 35, 57, 76 a, 127-129 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
Art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
Art. 4 i art. 5 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim.
10. Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.
Obowiązek informacyjny
INFORMACJA ADMINISTRATORA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31 - 004 Kraków Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną adres e-mail: sc.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawania odpisów i zaświadczeń z aktów stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia lub nazwiska – w celu wydania decyzji administracyjnej.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przechowywane wieczyście, a po upływie przewidzianego przepisami prawa czasu zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny. Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia i nazwiska – także ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków