Udaj się do Wydziału Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą wniosek wraz z potrzebnymi dokumentami (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”), lub złóż wniosek drogą elektroniczną.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób pełnoletnich.
Kryteria dla realizacji usług
Osoby posiadające pełną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL dokonują osobiście.
Jeżeli nie możesz dokonać w urzędzie osobistego zgłoszenia zastrzeżenia numeru PESEL z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody (taką przeszkodą nie jest pobyt za granicą), wniosek może złożyć w Twoim imieniu pełnomocnik. Sporządź na piśmie pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności i wręcz je pełnomocnikowi – będzie on musiał dołączyć je do wniosku. Pełnomocnik będzie musiał uzasadnić, dlaczego nie możesz stawić się w urzędzie.
Pamiętaj, że pełnomocnik nie może jednak w żadnym przypadku cofnąć zastrzeżenia numeru PESEL w Twoim imieniu. Tej czynności możesz dokonać wyłącznie osobiście.
W przypadku osób posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych lub osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych, zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL dokonuje opiekun prawny lub kurator.
Z usługi elektronicznej skorzystasz wyłącznie wtedy, jeśli zastrzegasz lub cofasz zastrzeżenie swojego numeru PESEL.
Wymagane dokumenty
Wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
Dodatkowe dokumenty:
Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika, który nie jest małżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem),
Jeśli jesteś obywatelem polskim, musisz okazać ważny dowód osobisty, ważny mDowód lub ważny paszport. Jeśli nie posiadasz żadnego z tych dokumentów, weź ze sobą inny dokument ze zdjęciem (np. prawo jazdy). Gdy nie masz żadnego dokumentu ze zdjęciem, potwierdzimy Twoją tożsamość na podstawie rejestrów państwowych. Pamiętaj jednak, że z dwóch ostatnich opcji potwierdzenia tożsamości możesz skorzystać tylko wtedy, gdy urzędnik potwierdzi w dostępnych rejestrach, że nie posiadasz ważnego dowodu osobistego lub ważnego paszportu,
Jeśli jesteś cudzoziemcem, musisz okazać dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (np. kartę pobytu). Nie możemy potwierdzić Twojej tożsamości na podstawie innych dokumentów, takich jak np. prawo jazdy. Wyjątkiem są osoby, którym nadano status UKR (status osoby, która opuściła terytorium Ukrainy z uwagi na działania wojenne i podlega przepisom ustawy o pomocy Obywatelom Ukrainy) – takie osoby mogą okazać inny dokument, jeśli stanowił on podstawę nadania numeru PESEL i jest wpisany do rejestru PESEL,
Jeśli jesteś opiekunem prawnym lub kuratorem i składasz wniosek w imieniu swojego podopiecznego, oprócz dokumentu tożsamości, musisz przedstawić dokument potwierdzający fakt sprawowania opieki lub kurateli (np. zaświadczenie z sądu),
Jeśli chcesz złożyć wniosek o zastrzeżenie numeru PESEL jako pełnomocnik, oprócz dokumentu tożsamości, musisz mieć ze sobą pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności. Pełnomocnictwo zostanie dołączone do akt sprawy. Podczas składania wniosku w imieniu swojego mocodawcy, będziesz musiał także uzasadnić, dlaczego nie jest on w stanie osobiście stawić się w urzędzie.
Opłaty
Zastrzeżenie numeru PESEL jest bezpłatne.
W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika, który nie jest małżonkiem, wstępnym (rodzicem, dziadkiem itd.), zstępnym (dzieckiem, wnukiem itd.) lub rodzeństwem, konieczne jest uiszczenie opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Do wniosku dołącz potwierdzenie uiszczenia opłaty.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa
17
kasa UMK
; przelew
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Miejsce przyjmowania dokumentów
Informacje o miejscach przyjmowania dokumentów:
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od VIII do XIII (SA-03)
wypełniony wniosek złóż na stanowiskach obsługi wskazanych powyżej, możesz poprosić urzędnika, aby wydrukował Ci wstępnie wypełniony wniosek, który następnie podpiszesz,
przedstaw urzędnikowi wymagane dokumenty,
gdy wniosek będzie prawidłowy i urzędnik potwierdzi Twoją tożsamość, od razu zarejestruje Twoje zgłoszenie w Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL i otrzymasz potwierdzenie zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
Wnioski składane elektronicznie:
Po wysłaniu wniosku za pomocą usługi elektronicznej, zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL zostanie automatycznie zarejestrowane w Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL (wniosek nie trafia do urzędu). Organem rejestrującym zgłoszenie w rejestrze jest wówczas minister właściwy do spraw informatyzacji. Za pomocą usługi elektronicznej możesz zastrzec lub cofnąć zastrzeżenie wyłącznie swojego numeru PESEL.
Informacje dodatkowe
Gdy zastrzeżesz swój numer PESEL, Twoje dane nie będą mogły zostać wykorzystane w czynnościach, przy dokonywaniu których druga strona jest zobowiązana przepisami prawa do zweryfikowania statusu zastrzeżenia Twojego numeru PESEL w Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL. Są to takie czynności jak:
założenie rachunku bankowego,
podpisanie z instytucją finansową umowy kredytu lub pożyczki, w tym zakup przedmiotów na raty, jeśli oznacza to wzięcie kredytu konsumenckiego,
wypłacenie w placówkach danego banku w ciągu jednego dnia pieniędzy w kwocie wyższej niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę,
podpisanie aktu notarialnego dotyczącego zbycia, nabycia lub obciążenia nieruchomości (w tym także sporządzenie pełnomocnictwa do tych czynności),
otrzymanie duplikatu karty SIM.
Pamiętaj, że zastrzeżenie numeru PESEL skutkuje tym, że także i Ty nie będziesz mógł dokonać tych czynności. Jeśli zatem planujesz jedną z nich, złóż wcześniej wniosek o cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL. Po dokonaniu czynności, będziesz mógł ponownie zastrzec numer PESEL. Powyższy katalog ma charakter przykładowy. Jeśli masz wątpliwości, czy planowanej czynności możesz dokonać z zastrzeżonym numerem PESEL, skontaktuj się wcześniej z drugą stroną. W Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL znajdują się dane tylko osób pełnoletnich, co oznacza, że nie możesz zastrzec numeru dziecka. Gdy zgłaszasz utratę swojego dowodu osobistego lub unieważniasz swój dowód osobisty z powodu nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, Twój numer PESEL jest zastrzegany automatycznie i nie musisz składać osobnego wniosku.
Termin załatwienia
Zastrzeżenie numeru PESEL lub cofnięcie jego zastrzeżenia zostanie zarejestrowane przez urzędnika od razu po złożeniu przez Ciebie wniosku i potwierdzeniu Twojej tożsamości.
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t. j.: Dz. U. z 2024 r. poz. 736).
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 listopada 2023 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL (Dz. U. z 2023 r. poz. 2485).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorami, czyli podmiotami decydującymi o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe są:
Prezydent Miasta Krakowa, mający siedzibę w Krakowie (31-004) przy Placu Wszystkich Świętych 3-4 – w zakresie rejestracji wniosków składanych w organie gminy w ramach zastrzeżenia numeru PESEL, cofania zastrzeżenia, wydawania zaświadczenia zawierającego odpis danych dotyczących tej osoby przetwarzanych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL oraz przechowywania przez Prezydenta Miasta dokumentacji pisemnej;
Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiadający za utrzymanie i rozwój Rejestru Zastrzeżeń Numerów PESEL,
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 – odpowiadający za kształtowanie jednolitych zasad postępowania w kraju w zakresie ewidencji ludności, w tym zastrzegania oraz cofania zastrzeżenia numeru PESEL.
Dane kontaktowe administratorów:
Z administratorem – Prezydentem Miasta Krakowa można się skontaktować poprzez adres email: iod@um.krakow.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora;
Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora;
Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować poprzez adres email: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora;
Administrator – Prezydent Miasta Krakowa wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez e-mail: iod@um.krakow.pl lub pisemnie na adres: ul. Sarego 4, 31-047 Kraków;
Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora;
Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Dane kontaktowe inspektorów ochrony danych:
Z każdym z wymienionych inspektorów ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, które pozostają w jego zakresie działania.
Cele przetwarzania i podstawa prawna:
Twoje dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w związku z przepisem szczególnym ustawy przez:
Prezydenta Miasta Krakowa - w celu rejestracji Twoich danych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL, cofnięcia zastrzeżenia, i wydania zaświadczenia zawierającego odpis danych przetwarzanych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL – na podstawie art. 23e ust. 2 pkt. 2, art. 23i ust. 4 oraz art. 23k ust. 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
Ministra Cyfryzacji - w celu prowadzenia rejestru zastrzeżeń numerów PESEL i udostępniania z niego danych, a także rejestracji zastrzeżenia albo cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL w przypadkach określonych w ustawie – na podstawie art. 23a, art. 23b ust. 2, art. 23e ust. 3, art. 23g ust. 2, art. 23j, art. 23k ust. 1, 5 i 6, art. 23l – 23n ustawy o ewidencji ludności; Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi rejestr zastrzeżeń numerów PESEL w celu zapobiegania negatywnym konsekwencjom nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych osób, które dokonają zastrzeżenia numeru PESEL.
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji – w celu sprawowania nadzoru nad działalnością wojewody w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie o ewidencji ludności – na podstawie art. 5 ust. 3 i 4 ustawy o ewidencji ludności.
Odbiorcy danych:
Podmiotami przetwarzającymi są - Centralny Ośrodek Informatyki z siedzibą w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, 02-305 Warszawa, świadczący usługę utrzymania systemu.
Twoje dane osobiste udostępnia się:
podmiotom, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności, w zakresie niezbędnym do realizacji ustawowych zadań;
podmiotom, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy o ewidencji ludności, po wykazaniu interesu faktycznego;
podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, 17, 18 i 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, oraz instytucji utworzonej na podstawie art. 105 ust. 4 tej ustawy;
kredytodawcom w rozumieniu art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
dostawcom, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 4, 6, 9 i 11 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. z 2024 r. poz. 30);
biurom informacji gospodarczej, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2160).
Kategorie danych:
Imię (imiona), nazwisko, numer PESEL, uzasadnienie złożenia wniosku przez pełnomocnika.
Okres przechowywania danych:
Danych zgromadzonych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL nie usuwa się.
Zapisy w dziennikach systemów (logach) przechowywane są przez 6 lat od ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym powstał zapis.
Dane zgromadzone w postaci papierowej są przetwarzane zgodnie z klasyfikacją wynikająca z jednolitego rzeczowego wykazu akt organów gminy i związków międzygminnych oraz urzędów obsługujących te organy i związki (rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. Dz.U. Nr 14, poz. 67):
dokumentacja spraw z zakresu ewidencji ludności po 50 latach jest oceniana pod kątem możliwości zniszczenia;
dokumentacja spraw związanych z udostępnianiem danych i wydawaniem zaświadczeń z ewidencji ludności niszczona jest po 5 latach.
Prawa podmiotów danych:
Przysługuje Ci prawo:
dostępu do danych osobowych, także za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, o której mowa w art. 23k ustawy o ewidencji ludności;
żądania ich sprostowania;
ograniczenia przetwarzania.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego:
Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego: Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Źródło pochodzenia danych:
Rejestr PESEL,
Twój wniosek,
pełnomocnik, kurator albo opiekun prawny, który w Twoim imieniu składa wniosek.
Informacja o dowolności lub obowiązku podania danych oraz konsekwencjach niepodania danych:
Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do zastrzeżenia numeru PESEL lub cofnięcia zastrzeżenia.
Informacja o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji i profilowaniu:
Twoje dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu.