Jeśli chcesz zawiesić lub cofnąć zawieszenie certyfikatów w dowodzie osobistym, wykonaj poniższe czynności:
Usługa dotyczy osób, które posiadają ważny dowód osobisty z warstwą elektroniczną.
Z usługi skorzystasz, jeśli Twój dowód osobisty zawiera warstwę elektroniczną, tzn. został wydany nie wcześniej niż 4 marca 2019 r.
Osoby posiadające pełną zdolność do czynności prawnych zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów dokonują osobiście lub przez pełnomocnika.
Pełnomocnik musi złożyć wraz z formularzem zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów własnoręcznie podpisane przez mocodawcę pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności.
W przypadku osób posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych lub osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych, zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Do urzędu weź ze sobą dokument, który pozwoli potwierdzić Twoją tożsamość. Zalecane jest, by był to ważny polski paszport, jeśli taki posiadasz. Jeśli nie posiadasz ważnego paszportu, może to być inny dokument ze zdjęciem, np. prawo jazdy.
Jeśli zgłaszasz zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów w dowodzie innej osoby, przedstaw swój ważny dowód osobisty lub ważny paszport.
Jeśli jesteś opiekunem prawnym lub kuratorem i składasz wniosek w imieniu swojego podopiecznego, oprócz dokumentu tożsamości, musisz przedstawić oryginalny dokument potwierdzający fakt sprawowania opieki lub kurateli (np. zaświadczenie z sądu).
Jeśli chcesz zgłosić zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów w dowodzie jako pełnomocnik, oprócz dokumentu tożsamości, musisz mieć ze sobą pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności. Pełnomocnictwo zostanie dołączone do akt sprawy. Do zgłoszenia elektronicznego możesz dołączyć odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa.
Formularz zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów możesz złożyć w urzędzie dowolnej gminy (w Krakowie są to lokalizacje wskazane poniżej) lub wysłać drogą elektroniczną do organu gminy, który wydał Twój dokument.
Wydawanie bloczków z systemu kolejkowego dla osób bez umówionej wizyty zostanie zakończone, gdy przewidywany czas obsługi osób oczekujących w kolejce z już pobranymi bloczkami, nie pozwoli na obsługę kolejnych osób w godzinach pracy urzędu.
Nazwa | Adres | Godziny otwarcia | Umówienie wizyty | telefon |
---|---|---|---|---|
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od I do VII (SA-02) | al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne - I piętro, stanowiska 71-72 | Od poniedziałku do piątku od 7:40 do 18:00 | link | 12 616 5555 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od VIII do XIII (SA-03) | ul. Wielicka 28a, I piętro – sala obsługi | od poniedziałku do piątku od 7:40 do 18:00 | link | 12 616 5555 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od XIV do XVIII (SA-04) | os. Zgody 2, parter, pokój nr 15 | od poniedziałku do piątku od 7:40 do 18:00 | link | 12 616 5555 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od I do VII (SA-02) | Punkt Obsługi Mieszkańców – Galeria Bronowice, ul. Stawowa 61, lokal nr 157 | od poniedziałku do soboty od 10:00 do 18:00 | brak | 12 616 5555 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od VIII do XIII (SA-03) | Punkt Obsługi Mieszkańców – Bonarka City Center, ul. Henryka Kamieńskiego 11, lokal nr M1 | od poniedziałku do soboty od 10:00 do 18:00 | brak | 12 616 5555 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od XIV do XVIII (SA-04) | Punkt Obsługi Mieszkańców – Galeria Serenada, al. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 41, lokal nr B213 | od poniedziałku do soboty od 10:00 do 18:00 | brak | 12 616 5555 |
Formularze składane w urzędzie:
Wypełniony formularz złóż na stanowiskach obsługi wskazanych powyżej. Możesz poprosić urzędnika, aby wydrukował Ci wstępnie wypełnione zgłoszenie, które następnie podpiszesz.
Przedstaw urzędnikowi wymagane dokumenty.
Gdy wszystko będzie się zgadzać, urzędnik zarejestruje zgłoszenie, a Ty otrzymasz zaświadczenie o zawieszeniu lub cofnięciu zawieszenia certyfikatów.
Formularze składane elektronicznie:
Jeśli zgłaszasz zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów w swoim dowodzie osobistym, po wysłaniu zgłoszenia zostanie ono zarejestrowane w Rejestrze Dowodów Osobistych automatycznie (zgłoszenie nie trafia do urzędu). System wygeneruje zaświadczenie o zgłoszeniu, które znajdziesz w swojej skrzynce ePUAP.
Jeśli zgłaszasz zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym dziecka lub innej osoby, formularz wysyłasz do urzędu, który wydał dowód. Urzędnik zweryfikuje formularz i dopiero wtedy zarejestruje zgłoszenie. Zaświadczenie otrzymasz, jeśli w zgłoszeniu zaznaczyłeś taką opcję.
Certyfikaty w dowodzie osobistym możesz zawiesić na 14 dni. Jeśli w tym czasie nie cofniesz zawieszenia, dowód osobisty zostanie nieodwracalnie unieważniony.
Uwaga: zgłoszenia cofnięcia zawieszenia certyfikatów drogą elektroniczną dla dziecka lub innej osoby są ręcznie weryfikowane i wprowadzane do Rejestru Dowodów Osobistych przez urzędników. Odbywa się to w godzinach pracy urzędu, a zgłoszenia rozpatrywane są zgodnie z kolejnością wpływu pism do urzędu. Istnieje zatem ryzyko, że zgłoszenie cofnięcia zawieszenia dowodu osobistego dziecka lub innej osoby, złożone blisko końca 14-dniowego terminu zawieszenia dowodu, z przyczyn niezależnych od urzędu może nie zostać wprowadzone do Rejestru Dowodów Osobistych przed upływem terminu zawieszenia dowodu, co skutkować będzie nieodwracalnym unieważnieniem dowodu.
Prosimy zatem, aby zgłoszenia cofnięcia zawieszenia certyfikatów wysyłać natychmiast po odnalezieniu się dowodu.
Jeśli chcesz uzyskać nowy dowód osobisty po tym, jak dotychczasowy dokument zostanie unieważniony z powodu upływu terminu zawieszenia certyfikatów, skorzystaj z usługi SA-10: Wydanie dowodu osobistego.
Zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów zostanie odnotowane w Rejestrze Dowodów Osobistych od razu po złożeniu przez Ciebie formularza i potwierdzeniu jego prawidłowości przez urzędnika. Zgłoszenia elektroniczne, które nie są realizowane automatycznie, są rozpatrywane w godzinach pracy urzędu, zgodnie z kolejnością wpływu.
Nazwa podmiotu | Struktura podrzędna |
---|---|
Wydział Spraw Administracyjnych | Referaty Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych |
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorami, czyli podmiotami decydującymi o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe są:
Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można sięskontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Prezydentem Miasta Krakowa można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Prezydent Miasta Krakowa wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez e-mail: iod@um.krakow.pl lub pisemnie na adres: ul. Sarego 4, 31-047 Kraków.
Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
Twoje dane będą przetwarzane: