Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie na potwierdzenie Twojej sytuacji podatkowej, np. o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij i podpisz wniosek o wydanie zaświadczenia.
Przygotuj wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Komplet dokumentów złóż w Urzędzie Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”). Istnieje również możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Po rozpoznaniu wniosku otrzymasz zaświadczenie,
Zaświadczenie zostanie wydane w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku,
Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania, w granicach żądania wnioskodawcy.
Kogo dotyczy usługa
Usługa jest skierowana do osób, które potrzebują zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach/opłatach lub potwierdzającego stan zaległości w podatkach/opłatach, lub na potwierdzenie stanu posiadania ze wskazaniem informacji o figurowaniu/niefigurowaniu w rejestrach podatkowych.
Zaświadczenia wydawane przez organ podatkowy są wymagane, m.in.: przy sprzedaży nieruchomości, w zamówieniach publicznych, podczas weryfikacji kredytobiorcy przez bank, przy ubieganiu się o przyznanie świadczeń socjalnych.
Kryteria dla realizacji usług
Z usługi możesz skorzystać w przypadku, gdy:
Posiadasz interes prawny w urzędowym poświadczeniu faktów lub stanu prawnego, np. potwierdzeniu braku zaległości lub stanu zaległości podatkowych,
Przepisy prawa wymagają potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego.
Usługa jest realizowana na pisemny wniosek opatrzony podpisem własnoręcznym lub elektronicznym osoby uprawnionej, lub jej pełnomocnika.
Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa – oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, np. na formularzu PPS-1 wraz z dowodem należnej opłaty skarbowej (w przypadku składania wniosku o wydanie zaświadczenia przez pełnomocnika strony).
Dokument poświadczający dziedziczenie (postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku lub notarialne poświadczenie dziedziczenia) – w przypadku ubiegania się o wydanie zaświadczenia przez spadkobiercę.
Pisemna zgoda podatnika lub zbywającego wraz z jego podpisem urzędowo lub notarialnie poświadczonym – w przypadkach ubiegania się o wydanie zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych podatnika lub zbywającego w zakresie opisanym w art. 306g i 306h ustawy Ordynacja podatkowa.
Oświadczenie o pozostawaniu z podatnikiem we wspólności majątkowej (w przypadku złożenia wniosku przez małżonka).
Opłaty
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Przedłożenie kopii pełnomocnictwa, która nie została potwierdzona za zgodność z oryginałem przez notariusza lub pełnomocnika profesjonalnego (radcę prawnego, adwokata, doradcę podatkowego) – opłata za potwierdzenie pełnomocnictwa za zgodność z oryginałem.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (na urzędowych drukach ZAS-W). Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach wystawione dla konkretnej wymienionej w treści wniosku nieruchomości.
Usługa jest dostępna w wersji elektronicznej na stronie Krakowskiego Portalu Podatnika, po przejściu do sekcji „Moje podatki – Pozostałe Formularze” (opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników portalu).
Wniosek można również złożyć przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą na stronie BIP Kraków jako załącznik do pisma ogólnego.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
podpis nie jest wymagany
Sposób realizacji usługi
Wniosek o wydanie zaświadczenia powinien zawierać:
Twoje dane osobowe.
Identyfikator podatkowy NIP (osoby prawne), numer PESEL (osoby fizyczne).
Treść żądania – należy określić zakres informacji, jakie mają być potwierdzone przez urząd. Jeśli zaświadczenie powinno dotyczyć konkretnej nieruchomości, w tym miejscu wskaż jej położenie.
Wskazanie celu ubiegania się o wydanie zaświadczenia (np. przedłożenie w kancelarii notarialnej w związku ze sprzedażą nieruchomości, przedłożenie w sądzie, w innym organie administracyjnym).
Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej (jako załącznik do wniosku), a w przypadku jego braku wskazanie miejsca jego złożenia.
Podpis wnioskodawcy lub pełnomocnika.
Numer telefonu.
Sposób odbioru zaświadczenia.
Jeżeli wniosek będzie zawierał braki formalne, np. brak dowodu wniesienia opłaty skarbowej, brak numeru PESEL (dla osób fizycznych) lub NIP (dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej), brak żądanych danych lub żądanie udostępnienia danych prawnie chronionych (np. tajemnica skarbowa, ochrona danych osobowych), organ podatkowy wezwie Cię do poprawienia błędów z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Na poprawki będziesz mieć 7 dni. Jeśli nie poprawisz błędów w wyznaczonym terminie, Twoja sprawa pozostanie bez rozpatrzenia.
Po rozpoznaniu wniosku jest wydawane zaświadczenie.
Informacje dodatkowe
Zaświadczenie wydawane jest w oparciu o prowadzone ewidencje, rejestry lub inne dane będące w posiadaniu Wydziału Podatków i Opłat.
Na żądanie wnioskodawcy zaświadczenie jest wydawane na przedstawionym przez niego formularzu oraz ze wskazaniem informacji o toczących się postępowaniach w zakresie opisanym w art. 306e ustawy Ordynacja podatkowa.
Jeżeli wnioskodawca przebywający za granicą występuje o wydanie zaświadczenia osobiście lub za pośrednictwem przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego albo przez pełnomocnika zamieszkałego w kraju, organ podatkowy przesyła zaświadczenie właściwemu polskiemu przedstawicielstwu dyplomatycznemu lub urzędowi konsularnemu, w celu doręczenia wnioskodawcy po pobraniu opłaty konsularnej.
Termin załatwienia
Zaświadczenie jest wydawane do 7 dni od daty złożenia wniosku. W wyjątkowych sytuacjach, gdy wydanie zaświadczenia wymaga przeprowadzenia niezbędnego postępowania wyjaśniającego termin wydania zaświadczenia może ulec wydłużeniu.
Z uwagi na dużą liczbę składanych wniosków wydanie zaświadczenia „od ręki” jest bardzo utrudnione. Tych wnioskodawców, którym szczególnie zależy na szybkim załatwieniu sprawy prosimy o powiadomienie o tym pracownika urzędu lub o takiej wzmiance na wniosku i pozostawienie numeru telefonu do kontaktu. W miarę możliwości przyspieszymy wydawanie zaświadczenia.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
W toku czynności mających na celu zgromadzenie informacji pozwalających na wydanie zaświadczenia, Wydział Podatków i Opłat może pozyskać dane z innych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa w zakresie toczących się postępowań, w tym egzekucyjnych w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy.
Tryb odwoławczy
Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, które wnosi się za pośrednictwem Urzędu Miasta Krakowa - Wydział Podatków i Opłat al. Powstania Warszawskiego 10 31-549 Kraków w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie od postanowienia powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
Kodeks postępowania administracyjnego,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej,
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe.
Obowiązek informacyjny
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, dalej: RODO), informujemy, że:
Administratorem danych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można kontaktować się listownie lub przez elektroniczną skrzynkę podawczą – adres email pd.umk@um.krakow.pl.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można kontaktować się następująco: adres pocztowy – ul. Sarego 4, 31-047 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl.
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu prawidłowego wymiaru podatków i opłat, poboru i ewidencji księgowej podatków i opłat, wydawania zaświadczeń i informacji oraz udzielaniu na wniosek podatnika ulg w zapłacie podatków i opłat:
Pani/Pana dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Ewidencja Podatników Oraz Ulg Podatkowych.
Podstawa prawna do przetwarzania danych:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym,
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
Ustawa z dnia 10 marca 2016 roku o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym organom i podmiotom na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Ponadto ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych, z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją.
Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Osoba, której dane dotyczą jest zobowiązana do ich podania. Inne dane osobowe podane przez Panią/Pana nie na podstawie obowiązującego przepisu prawa, są podawane dobrowolnie, niemniej brak ich podania skutkować może ograniczeniem form komunikacji.