Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie na potwierdzenie Twojej sytuacji podatkowej, np. o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij i podpisz wniosek o wydanie zaświadczenia.
Przygotuj wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Komplet dokumentów złóż w Urzędzie Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”). Istnieje również możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Po rozpoznaniu wniosku otrzymasz zaświadczenie,
Zaświadczenie zostanie wydane w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku,
Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania, w granicach żądania wnioskodawcy.
Kogo dotyczy usługa
Usługa jest skierowana do osób, które potrzebują zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach/opłatach lub potwierdzającego stan zaległości w podatkach/opłatach, lub na potwierdzenie stanu posiadania ze wskazaniem informacji o figurowaniu/niefigurowaniu w rejestrach podatkowych.
Zaświadczenia wydawane przez organ podatkowy są wymagane, m.in.: przy sprzedaży nieruchomości, w zamówieniach publicznych, podczas weryfikacji kredytobiorcy przez bank, przy ubieganiu się o przyznanie świadczeń socjalnych.
Kryteria dla realizacji usług
Z usługi możesz skorzystać w przypadku, gdy:
posiadasz interes prawny w urzędowym poświadczeniu faktów lub stanu prawnego, np. potwierdzeniu braku zaległości lub stanu zaległości podatkowych;
przepisy prawa wymagają potwierdzenia określonych faktów lub staniu prawnego.
Usługa jest realizowana na pisemny wniosek opatrzony podpisem własnoręcznym lub elektronicznym osoby uprawnionej, lub jej pełnomocnika.
Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa – oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, np. na formularzu PPS-1 wraz z dowodem należnej opłaty skarbowej (w przypadku składania wniosku o wydanie zaświadczenia przez pełnomocnika strony).
Dokument poświadczający dziedzicznie (postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku lub notarialne poświadczenie dziedziczenia) – w przypadku ubiegania się o wydanie zaświadczenia przez spadkobiercę.
Pisemna zgoda podatnika lub zbywającego wraz z jego podpisem urzędowo lub notarialnie poświadczonym – w przypadkach ubiegania się o wydanie zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych podatnika lub zbywającego w zakresie opisanym w art. 306g i 306h ustawy Ordynacja podatkowa.
Oświadczenie o pozostawaniu z podatnikiem we wspólności majątkowej (w przypadku złożenia wniosku przez małżonka).
Opłaty
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Przedłożenie kopii pełnomocnictwa, która nie została potwierdzona za zgodność z oryginałem przez notariusza lub pełnomocnika profesjonalnego (radcę prawnego, adwokata, doradcę podatkowego) – opłata za potwierdzenie pełnomocnictwa za zgodność z oryginałem.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (na urzędowych drukach ZAS-W). Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach wystawione dla konkretnej wymienionej w treści wniosku nieruchomości.
Usługa jest dostępna w wersji elektronicznej na stronie Krakowskiego Portalu Podatnika, po przejściu do sekcji „Moje podatki – Pozostałe Formularze” (opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników portalu).
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
podpis nie jest wymagany
Sposób realizacji usługi
Wniosek o wydanie zaświadczenia powinien zawierać:
Twoje dane osobowe;
identyfikator podatkowy NIP (osoby prawne), numer PESEL (osoby fizyczne);
treść żądania – należy określić zakres informacji, jakie mają być potwierdzone przez urząd. Jeśli zaświadczenie powinno dotyczyć konkretnej nieruchomości, w tym miejscu wskaż jej położenie;
wskazanie celu ubiegania się o wydanie zaświadczenia (np. przedłożenie w kancelarii notarialnej w związku ze sprzedażą nieruchomości, przedłożenie w sądzie, w innym organie administracyjnym);
potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej (jako załącznik do wniosku), a w przypadku jego braku wskazanie miejsca jego złożenia;
podpis wnioskodawcy lub pełnomocnika;
numer telefonu;
sposób odbioru zaświadczenia.
Jeżeli wniosek będzie zawierał braki formalne, np.: brak dowodu wniesienia opłaty skarbowej, brak numeru PESEL (dla osób fizycznych) lub NIP (dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej), brak żądanych danych lub żądanie udostępnienie danych prawnie chronionych (np.: tajemnica skarbowa, ochrona danych osobowych), organ podatkowy wezwie Cię do poprawienia błędów z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Na poprawki będziesz mieć 7 dni. Jeśli nie poprawisz błędów w wyznaczonym terminie, Twoja sprawa pozostanie bez rozpatrzenia.
Po rozpoznaniu wniosku jest wydawane zaświadczenie.
Informacje dodatkowe
Zaświadczenie wydawane jest w oparciu o prowadzone ewidencje, rejestry lub inne dane będące w posiadaniu Wydziału Podatków i Opłat.
Na żądanie wnioskodawcy zaświadczenie jest wydawane na przedstawionym przez niego formularzu oraz ze wskazaniem informacji o toczących się postępowaniach w zakresie opisanym w art. 306e ustawy Ordynacja podatkowa.
Jeżeli wnioskodawca przebywający za granicą występuje o wydanie zaświadczenia osobiście lub za pośrednictwem przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego albo przez pełnomocnika zamieszkałego w kraju, organ podatkowy przesyła zaświadczenie właściwemu polskiemu przedstawicielstwu dyplomatycznemu lub urzędowi konsularnemu, w celu doręczenia wnioskodawcy po pobraniu opłaty konsularnej.
Termin załatwienia
Zaświadczenie jest wydawane do 7 dni od daty złożenia wniosku. W wyjątkowych sytuacjach, gdy wydanie zaświadczenia wymaga przeprowadzenia niezbędnego postępowania wyjaśniającego termin wydania zaświadczenia może ulec wydłużeniu.
Z uwagi na dużą liczbę składanych wniosków wydanie zaświadczenia „od ręki” jest bardzo utrudnione. Tych wnioskodawców, którym szczególnie zależy na szybkim załatwieniu sprawy prosimy o powiadomienie o tym pracownika urzędu lub o takiej wzmiance na wniosku i pozostawieniu numeru telefonu do kontaktu. W miarę możliwości przyspieszymy wydawanie zaświadczenia.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
W toku czynności mających na celu zgromadzenie informacji pozwalających na wydanie zaświadczenia Wydział Podatków i Opłat może pozyskać dane z innych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa w zakresie toczących się postępowań w tym egzekucyjnych w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy.
Tryb odwoławczy
Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, które wnosi się za pośrednictwem Urzędu Miasta Krakowa - Wydział Podatków i Opłat al. Powstania Warszawskiego 10 31-549 Kraków w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie od postanowienia powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
Kodeks postępowania administracyjnego,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej ,
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe.
Obowiązek informacyjny
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, dalej: RODO), informujemy, że:
Administratorem danych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków;
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można kontaktować się następująco: adres pocztowy – ul. Wielopole 17a, 31-072 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl;
Cel przetwarzania. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu:
realizacji obowiązków administratora związanych z poborem podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ewidencjonowaniem innych zobowiązań świadczonych na rzecz Gminy Miejskiej Kraków lub zadań zleconych przez administrację rządową, a także obsługi kasowej,
w zakresie określonym przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym składania deklaracji podatkowych oraz podań i wniosków.
Podstawa prawna do przetwarzania danych:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym,
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
Ustawa z dnia 10 marca 2016 roku o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym organom i podmiotom na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Osoba, której dane dotyczą jest zobowiązana do ich podania. Inne dane osobowe podane przez Panią/Pana nie na podstawie obowiązującego przepisu prawa, są podawane dobrowolnie, niemniej brak ich podania skutkować może ograniczeniem form komunikacji.