Wymiar podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego dla osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających takiej osobowości PD-4
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Podatków i Opłat
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz złożyć deklarację na podatek od nieruchomości, podatek rolny albo podatek leśny:
Wypełnij odpowiednią deklarację w wersji elektronicznej lub papierowej.
Jeśli nie jesteś osobą uprawnioną do reprezentacji podatnika, przygotuj pełnomocnictwo (formularze w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Wyślij dokumenty elektronicznie korzystając z Krakowskiego Portalu Podatnika, ePUAP (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”), przez operatora pocztowego albo złóż je osobiście (szczegóły w sekcji: „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółek niemających osobowości prawnej, jednostek organizacyjnych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostek organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe – zobowiązanych do składania deklaracji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny.
Kryteria dla realizacji usług
Usługa co do zasady nie dotyczy osób fizycznych.
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy osoby fizyczne są współwłaścicielami lub współposiadaczami nieruchomości, lub obiektów budowlanych podlegających opodatkowaniu z osobami prawnymi, bądź z innymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej lub ze spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową – w takim przypadku procedura dotyczy także takich osób fizycznych.
Wymagane dokumenty
Formularz deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1,
Jeżeli deklarację w formie elektronicznej podpisuje osoba, która nie jest uprawniona do reprezentowania podatnika, wymagane jest pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej UPL-1,
Jeżeli deklarację w formie papierowej podpisuje osoba, która nie jest uprawniona do reprezentowania podatnika, wymagane jest pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej UPL-1P.
Opłaty
Usługa nie podlega opłatom.
W przypadku działania przez pełnomocnika należna jest opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w kwocie 17,00 zł.
Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach banku PKO BP na terenie Krakowa i kasach Urzędu. Dowód wniesionej opłaty skarbowej należy załączyć do dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Składanie deklaracji jest weryfikowane w toku czynności sprawdzających według kryterium terminowości jej złożenia i stwierdzenia jej formalnej poprawności.
W przypadku braku złożenia deklaracji organ podatkowy może zażądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia.
W przypadku gdy deklaracja jest podpisana przez osobę nie uprawnioną do reprezentowania podatnika a brak jest pełnomocnictwa do jej podpisania, organ podatkowy wyśle wezwanie do jego złożenia. W przypadku braku złożenia takiego pełnomocnictwa pomimo wezwania deklaracja zostanie uznana za niezłożoną.
W przypadku gdy deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień: koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 5000 zł. W tej sytuacji organ podatkowy doręcza podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty, albo informacją o braku takich zmian, oraz pouczeniem o prawie wniesienia sprzeciwu zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.
W razie wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji organ podatkowy może wezwać do udzielenia, w wyznaczonym terminie, niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, wskazując przyczyny podania w wątpliwość rzetelności danych w niej zawartych.
W przypadku niezłożenia deklaracji lub złożenia błędnej deklaracji i braku reakcji podatnika na wezwania organu podatkowego wszczęte zostanie postępowanie podatkowe i wydana decyzja określająca wysokość tego zobowiązania.
Informacje dodatkowe
Opodatkowaniu podatkiem:
od nieruchomości – podlegają grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
rolnym – podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej lub innej niż działalność rolnicza,
leśnym – podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
Podatnikami podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej będące:
właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, gruntów w tym stanowiących użytki rolne i lasy,
posiadaczami samoistnymi,
użytkownikami wieczystymi,
posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Osoby fizyczne będące współwłaścicielami lub współposiadaczami z osobami prawnymi, bądź z innymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej lub ze spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową.
Obowiązek podatkowy:
powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. W przypadku opodatkowania budowli albo budynku lub jego części obowiązek podatkowy powstaje 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo, w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem. Jeżeli w trakcie roku podatkowego nastąpiło zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. W razie zaistnienia powyższego zdarzenia powstaje obowiązek odpowiedniego skorygowania deklaracji, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia,
wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek ten ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek podatkowy.
Podatki są płatne przez:
Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Ww. podmioty są zobowiązane wpłacać obliczony w deklaracji podatek – bez wezwania – na rachunek budżetu gminy. Pierwsza rata podatku od nieruchomości jest płatna do 31 stycznia, a każda następna w terminie do 15 dnia każdego miesiąca. Podatek leśny jest płatny do 15 dnia każdego miesiąca, a podatek rolny w terminach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada na indywidualny numer konta bankowego. Informacja o numerze zostanie przesłana podatnikowi odrębnym pismem, po złożeniu pierwszej deklaracji podatkowej. Podatek od nieruchomości, rolny i leśny osób prawnych nie przekraczający kwoty 100 zł jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty podatku.
Obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości, na podatek rolny i na podatek leśny dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustaw.
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Zgodnie z art. 80a Ordynacji podatkowej, informacje i deklaracje podatkowe mogą być podpisywane przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji powinno zostać udzielone przez mocodawcę na urzędowym formularzu stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw. Pełnomocnictwo powinno zostać złożone w organie podatkowym. Pełnomocnictwo składa się jeden raz i jeżeli nie było oznaczone czasowo stanowi podstawę do składania deklaracji w imieniu podatnika w kolejnych latach. Adwokat, radca prawny, a także doradca podatkowy mogą samodzielnie uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa. Od złożonego pełnomocnictwa pobierana jest opłata skarbowa.
Pomoc Publiczna. Na terenie Miasta Krakowa obowiązują zróżnicowane stawki podatku od nieruchomości tzw. stawki preferencyjne. Stawkami tymi, na mocy uchwały Rady Miasta Krakowa zostały objęte niektóre rodzaje działalności gospodarczej. Stawki preferencyjne oraz objęte nimi rodzaje działalności gospodarczej zostały wymienione w części D. deklaracji na podatek od nieruchomości (DN). Stawki preferencyjne z uwagi na ich zmniejszoną wysokość w stosunku do stawki podstawowej stanowią pomoc de minimis zgodną z warunkami rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023) i znajdują zastosowanie tylko do tych podatników, którzy w okresie trzech minionych lat uzyskali pomoc de minimis o wartości nieprzekraczającej 300 tys. euro oraz spełniają inne warunki określone w przepisach prawa. Zanim więc podatnik zdecyduje się na stosowanie stawek preferencyjnych powinien ocenić możliwość skorzystania z tej formy pomocy. Oceny tej dokonuje samodzielnie, a jej wyniki przedstawia organowi podatkowemu za pomocą stosownych oświadczeń i informacji przedstawionych w formie stosowanych załączników:
Oświadczenie – pomoc de minimis
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Takie sama zasady dotyczące pomocy de minimis stosuje się jeśli podatnik korzysta ze zwolnienia określonego w art. 7 ust. 2 pkt 5a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz uchwałach Rady Miasta Krakowa nr C/2719/22 z dnia 23 listopada 2022 r. (dotyczy wyłącznie zwolnienia stołówek) oraz nr XVI/188/11 z dnia 25 maja 2011 r.
Termin załatwienia
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Od decyzji wydanych w postępowaniu podatkowym przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa - Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym,
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
UCHWAŁA NR LXXXVIII/2143/17 RADY MIASTA KRAKOWA z dnia 8 listopada 2017 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości,
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny,
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny,
Uchwała nr XXXIII/421/11 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 grudnia 2011 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości,
Uchwała nr XVI/188/11 Rady Miasta Krakowa z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości nowych budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ogólnodostępnych parkingów,
Uchwała nr CXII/1701/14 Rady Miasta Krakowa z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/188/11 Rady Miasta Krakowa z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości nowych budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ogólnodostępnych parkingów,
UCHWAŁA NR LXXXI/1060/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 września 2009 r. w sprawie przyjęcia programu gospodarczego wspierania przedsiębiorczości w zakresie branż chronionych i zanikających,
UCHWAŁA NR C/2719/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości.
Obowiązek informacyjny
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, dalej: RODO), informujemy, że:
Administratorem danych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można kontaktować się następująco: adres pocztowy – ul. Wielopole 17a, 31-072 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl.
Cel przetwarzania. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu:
realizacji obowiązków administratora związanych z poborem podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ewidencjonowaniem innych zobowiązań świadczonych na rzecz Gminy Miejskiej Kraków lub zadań zleconych przez administrację rządową, a także obsługi kasowej,
w zakresie określonym przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym składania deklaracji podatkowych oraz podań i wniosków.
Podstawa prawna do przetwarzania danych:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym,
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
Ustawa z dnia 10 marca 2016 roku o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym organom i podmiotom na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Osoba, której dane dotyczą jest zobowiązana do ich podania. Inne dane osobowe podane przez Panią/Pana nie na podstawie obowiązującego przepisu prawa, są podawane dobrowolnie, niemniej brak ich podania skutkować może ograniczeniem form komunikacji.