Jeśli chcesz uzyskać zwrot nienależnie wniesionej opłaty skarbowej, wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij i podpisz wniosek o zwrot opłaty skarbowej.
Przygotuj wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”), zabierając ze sobą wymaganą dokumentację. Istnieje również możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Twoja sprawa zakończy się wydaniem decyzji administracyjnej.
Przekazanie zwrotu lub nadpłaty opłaty skarbowej nastąpi do 30 dni od dnia wydania decyzji w tej sprawie.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osoby, która wniosła za wysoką opłatę skarbową albo mimo jej zapłacenia urząd nie załatwił jej sprawy.
Kryteria dla realizacji usług
Z usługi możesz skorzystać w przypadku, gdy:
Mimo zapłacenia opłaty, urząd nie dokonał jakiejś czynności.
Mimo zapłacenia opłaty nie otrzymałeś zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji).
Dokonałeś opłaty na rachunek niewłaściwego urzędu.
Opłatę skarbową wniosłeś w złej wysokości.
Nienależnie zapłaciłeś opłatę skarbową.
Wniosek złóż przed upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym wniosłeś opłatę.
Oryginał dowodu zapłaty opłaty skarbowej lub wskazanie organu, w którym taki dowód złożono.
Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa wraz z dowodem zapłaty należnej opłaty skarbowej (w przypadku składania wniosku o zwrot opłaty skarbowej przez pełnomocnika strony).
Oświadczenie (w przypadku złożenia wniosku o zwrot opłaty skarbowej uiszczonej z tytułu pełnomocnictwa).
Opłaty
Procedowanie wniosku o zwrot opłaty skarbowej nie jest objęte opłatami za wyjątkiem wniosku składanego przez Twojego pełnomocnika.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
Wniosek o zwrot opłaty skarbowej jest składany do Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa za pośrednictwem organu administracji publicznej załatwiającego sprawę, w związku z którą wniosłeś opłatę skarbową (np. w przypadku pobrania opłaty skarbowej przez Urząd Wojewódzki w Krakowie z tytułu ubiegania się o kartę pobytu, to w przypadku odmowy jej wydania należy wniosek o zwrot opłaty skarbowej złożyć właśnie do Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie).
W przypadku, gdy opłata skarbowa była nienależna (np. opłata została wniesiona, ale wniosek ostatecznie nie został złożony), wówczas wniosek o zwrot opłaty skarbowej należy złożyć bezpośrednio do Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Referat ds. Opłat i Niepodatkowych Należności Budżetowych
PD-02-6
Kreator tworzenia wniosku - „Moje podatki – Pozostałe formularze” (opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników portalu).
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
podpis nie jest wymagany
Sposób realizacji usługi
Twój wniosek o zwrot opłaty skarbowej powinien zawierać:
Twoje dane osobowe;
identyfikator podatkowy (w przypadku nierezydentów – numer i serię paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, w przypadku braku identyfikatora podatkowego - inny numer identyfikacyjny);
treść żądania;
kwotę zwrotu;
datę zapłaty opłaty skarbowej;
oryginał dowodu zapłaty, a w przypadku jego braku wskazanie miejsca jego złożenia;
określenie do jakiej konkretnie sprawy została wniesiona opłata skarbowa, o zwrot której się ubiegasz;
nazwę i adres organu lub innego podmiotu (np. właściwego wydziału Urzędu Miasta Krakowa lub sądu), w którym była załatwiana sprawa, do której wniosłeś opłatę skarbową, o zwrot której się ubiegasz;
sposób zwrotu opłaty skarbowej np. na rachunek bankowy;
Twój podpis lub osoby upoważnionej przez Ciebie.
Jeśli wnioskujesz o zwrot opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, do wniosku dołącz dokument potwierdzający jego udzielenie oraz dowód zapłaty opłaty skarbowej za nie.
Jeżeli Twój wniosek będzie zawierał braki formalne (np. pomylisz się we wniosku albo nie dołączysz potrzebnych dokumentów), to urząd wezwie Cię do poprawienia błędów z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Na poprawki będziesz mieć 7 dni. Jeśli nie poprawisz błędów w wyznaczonym terminie, Twoja sprawa pozostanie bez rozpatrzenia.
Jeżeli urząd uzna zasadność Twojego wniosku o zwrot lub nadpłatę opłaty skarbowej, wyda decyzję określającą wysokość zwrotu.
Zwrot opłaty skarbowej lub jej nadpłaty następuje na rachunek bankowy lub za pośrednictwem Poczty Polskiej. W przypadku dokonania zwrotu opłaty skarbowej na adres domowy, kwota zwrotu zostanie pomniejszona o opłatę pocztową.
Informacje dodatkowe
Jeżeli obowiązek zapłaty opłaty skarbowej ciążył solidarnie na osobach prawnych lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, decyzję o zwrocie wydaje się wszystkim solidarnie zobowiązanym do jej zapłaty, natomiast zwrot opłaty skarbowej następuje na rzecz jednej z tych osób lub jednostek, określonej w decyzji o zwrocie.
Termin załatwienia
Decyzja administracyjna informująca o sposobie załatwienia Twojej sprawy zostanie wydana do 1 miesiąca licząc od daty wpływu wniosku do organu podatkowego, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Do terminu załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych przepisami prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z Twojej winy lub z przyczyn niezależnych od organu.
Przekazanie zwrotu lub nadpłaty opłaty skarbowej następuje w terminie do 30 dni od dnia wydania decyzji w tej sprawie.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Podczas prowadzonego postępowania Wydział Podatków i Opłat może sporządzić/pozyskać dokumenty, takie jak:
Dokumenty uzyskiwane z jednostek organizacyjnych obsługujących organy administracji rządowej i samorządowej, a także z sądów i innych podmiotów wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej na terenie Miasta Krakowa.
Wniosek o dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) lub dokument zgłoszenia, na podstawie którego miała być dokonana czynność urzędowa, albo ich poświadczone kopie.
Uwierzytelniona kopia dowodu zapłaty albo dowód zapłaty opłaty skarbowej, albo kopia dowodu zapłaty tej opłaty.
Tryb odwoławczy
Możesz złożyć pisemne odwołanie od decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie (ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków) za pośrednictwem Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia doręczenia decyzji. W odwołaniu należy podać nr decyzji, od której się odwołujesz, wskazać zarzuty przeciw decyzji, podać co Ci się w niej nie podoba, wskazać dowody oraz go podpisać.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
Obowiązek informacyjny
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, dalej: RODO), informujemy, że:
Administratorem danych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków;
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można kontaktować się następująco: adres pocztowy – ul. Wielopole 17a, 31-072 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl;
Cel przetwarzania. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu:
realizacji obowiązków administratora związanych z poborem podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ewidencjonowaniem innych zobowiązań świadczonych na rzecz Gminy Miejskiej Kraków lub zadań zleconych przez administrację rządową, a także obsługi kasowej,
w zakresie określonym przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym składania deklaracji podatkowych oraz podań i wniosków.
Podstawa prawna do przetwarzania danych:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym,
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
Ustawa z dnia 10 marca 2016 roku o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym organom i podmiotom na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Osoba, której dane dotyczą jest zobowiązana do ich podania. Inne dane osobowe podane przez Panią/Pana nie na podstawie obowiązującego przepisu prawa, są podawane dobrowolnie, niemniej brak ich podania skutkować może ograniczeniem form komunikacji.