Wydanie zezwolenia na organizowanie imprezy masowej na terenie Miasta Krakowa OC-2
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
Krótki opis usługi
Organizator planujący przeprowadzić imprezę masową na terenie Miasta Krakowa co najmniej 30 dni przed planowaną datą odbycia się imprezy masowej składa wniosek wraz z dokumentacją (opisaną szczegółowo poniżej) do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Krakowa (os. Zgody 2, 31-949 Kraków).
W dalszym toku realizacji usługi organizator imprezy masowej dostarcza co najmniej 14 dni przed planowaną datą odbycia się imprezy masowej 4 opinie: Komendanta Miejskiego Policji w Krakowie, Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie.
Następnie wydaną przez Prezydenta Miasta Krakowa decyzję dotyczącą imprezy masowej organizator odbiera w Wydziale Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego na os. Zgody 2. Decyzja może również zostać wysłana stronie drogą pocztową.
Organizator może odwołać się od decyzji Prezydenta Miasta Krakowa do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Urzędu Miasta Krakowa – Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w terminie 14 dni od dnia odebrania decyzji.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób prawnych, osób fizycznych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które planują przeprowadzić imprezę masową na terenie Miasta Krakowa.
Kryteria dla realizacji usług
Z procedury wydawania zezwolenia na organizowanie imprezy masowej na terenie Miasta Krakowa wyłączone są imprezy masowe organizowane na terenach zamkniętych będących w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych do spraw wewnętrznych, do spraw oświaty i wychowania, do spraw szkolnictwa wyższego oraz do spraw kultury fizycznej, jeżeli jednostki te są organizatorami imprezy masowej w rozumieniu ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych.
Wymagane dokumenty
Wniosek organizatora, który zawiera informacje o:
danych organizatora (nazwa, adres, telefon),
danych pełnomocnika, jeżeli został ustanowiony,
terminie imprezy masowej,
miejscu imprezy masowej,
nazwie imprezy masowej,
charakterze imprezy masowej (artystyczno-rozrywkowa, sportowa, mecz piłki nożnej),
liczbie dostępnych miejsc dla publiczności lub powierzchni terenu, na którym ma się odbyć impreza masowa w przypadku otwartej przestrzeni,
liczbie służby porządkowej i informacyjnej,rodzaju wstępu na imprezę (wolny lub odpłatny),
zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dźwięk,
ewentualnym uznaniu imprezy masowej za imprezę o podwyższonym ryzyku.
W celu przeprowadzenia imprezy masowej organizator, nie później niż 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia występuje z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej. Termin ten może zostać skrócony do 14 dni w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy potrzeba organizacji imprezy masowej wynika z przyczyn nagłych oraz jeżeli charakter imprezy masowej odpowiada przeznaczeniu obiektu określonemu w projekcie budowlanym tego obiektu. W tym przypadku wydanie opinii (Komendanta Miejskiego Policji w Krakowie, Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie) następuje w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku o ich wydanie. Opinie oraz instrukcję postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej organizator dołącza do wniosku niezwłocznie.
Do wniosku należy dołączyć:
Graficzny plan obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza masowa, wraz z jego opisem, zawierający:
oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się osób uczestniczących w imprezie masowej, dróg ewakuacyjnych i dróg dojazdowych dla pojazdów służb ratowniczych i Policji,
oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do celów przeciwpożarowych oraz punktów informacyjnych,
oznaczenie lokalizacji hydrantów przeciwpożarowych, zaworów, przyłączy wody, gazu, energii elektrycznej oraz innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników obiektu lub terenu,
informację o rozmieszczeniu służb porządkowych oraz służb informacyjnych, rozmieszczeniu osób uczestniczących w imprezie masowej i ewentualnym rozdzieleniu ich według sektorów oraz rozmieszczeniu punktów gastronomicznych i sanitariatów,
w przypadku meczu piłki nożnej oznaczenie sektorów, na których zostaną udostępnione miejsca stojące – jeżeli organizator zamierza udostępnić uczestnikom miejsca stojące.
Terminarz rozgrywek meczów piłki nożnej lub terminarz innych imprez masowych – w przypadku imprez masowych organizowanych cyklicznie.
Informacje o:
przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku publicznego,
liczbie, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służby porządkowej oraz służby informacyjnej,
osobie wyznaczonej na kierownika do spraw bezpieczeństwa, w tym jej dane obejmujące: imię, nazwisko, numer PESEL – o ile został nadany, numer i datę wydania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia dla kierowników do spraw bezpieczeństwa imprez masowych, a w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka dodatkowo numer wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej,
sposobie zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w imprezie masowej – w przypadku meczu piłki nożnej lub imprezy masowej podwyższonego ryzyka,
powiadomieniu właściwego miejscowo komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej, w przypadku przeprowadzenia imprezy masowej na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej,
harmonogram udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy masowej oraz harmonogram opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu, jeżeli regulamin imprezy masowej przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania,
informację o rozmieszczeniu miejsc i czasie, w których będą sprzedawane, podawane lub spożywane napoje alkoholowe (nie dotyczy imprez masowych podwyższonego ryzyka),
oświadczenie o spełnieniu wymogów o których mowa w art. 13 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (dotyczy bezpieczeństwa meczu piłki nożnej).
Niezwłocznie, jednak nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy masowej organizator jest również obowiązany dołączyć do wniosku:
Opinię Komendanta miejskiego Policji w Krakowie,
Opinię Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie,
Opinię Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego,
Opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie (ww. opinie zachowują ważność przez 6 miesięcy od dnia ich wydania),
Instrukcję postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej.
W przypadku gdy z opinii Komendanta Miejskiego Policji w Krakowie wynika, iż impreza masowa powinna zostać zakwalifikowana jako impreza masowa podwyższonego ryzyka, organizator może dołączyć do opinii i instrukcji, wniosek o zezwolenie na zapewnienie na tej imprezie masowej mniejszej liczebności służby porządkowej i informacyjnej niż określona w art. 6 ust. 2 pkt 2.
Ponadto organizator imprezy masowej dołącza do wniosku:
Oryginał pełnomocnictwa do reprezentowania organizatora w przypadku jego reprezentowania przez pełnomocnika.
W przypadku, gdy właściciel, posiadacz, użytkownik obiektu, lub zarządzający obiektem, na terenie, którego ma być przeprowadzona impreza masowa, rozpoczął jego użytkowanie zgodnie z przepisami prawa budowlanego, a charakter imprezy masowej jest zgodny z przeznaczeniem obiektu, organizator do wniosku dołącza ważne opinie Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie oraz Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie.
Organ może zażądać od organizatora dodatkowej dokumentacji w postaci:
Kopii aktualnych protokołów z kontroli sprawdzającej stan techniczny obiektu, w którym impreza masowa będzie się odbywać.
Dokumentu poświadczającego spełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone osobom uczestniczącym w imprezie masowej, na którą wstęp jest odpłatny.
Od decyzji przysługuje Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków, za pośrednictwem Urzędu Miasta Krakowa – Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 17 pkt 1, art. 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego). Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna (art. 127a Kodeksu postępowania administracyjnego).
Podstawa prawna
Art. 1, art. 2, art. 3, art. 24, art. 25, art. 26, art. 27, art. 29, art. 30, art. 31, art. 32 oraz art. 53 ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2023 poz. 616)
Art. 104, art. 107 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 poz. 775 z późn. zm.)
Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 poz. 2111)
Obowiązek informacyjny
Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.), tzn. dane będą przetwarzane na podstawie przepisów prawa, a w szczególnych przypadkach - na podstawie Waszej zgody albo w związku z wykonywaniem usługi, której organizator imprezy masowej jest stroną.
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane dane osobowe strony, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.