Weryfikacja w związku z planowanym ubieganiem się o wsparcie finansowe na realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego w ramach programu STOP SMOG MOPS-72
MJO
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz ubiegać się o zweryfikowanie przez MOPS w Krakowie Twoich dochodów oraz Twoich oświadczeń o liczbie osób w gospodarstwie domowym, ich danych oraz zweryfikowanie faktycznego zamieszkiwania w lokalu/budynku objętego wnioskiem:
Udaj się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie zabierając ze sobą wymagane dokumenty.
Po złożeniu podania pracownik przeanalizuje przedłożone przez Ciebie dokumenty.
Postępowanie zakończy się weryfikacją złożonych przez Ciebie oświadczeń i wydaniem pisemnej informacji o:
osiąganiu przez Ciebie dochodu w wysokości niższej lub równej kryterium dochodowemu obowiązującemu przy udzielaniu świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, albo
osiąganiu przez Ciebie dochodu przekraczającego kryterium dochodowe obowiązujące przy udzielaniu świadczeń z pomocy społecznej, albo
niemożności potwierdzenia wysokości Twojego dochodu.
Kogo dotyczy usługa
O dokonanie weryfikacji przez MOPS w Krakowie może się ubiegać każdy kto planuje ubiegać się o wsparcie finansowe na realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego w ramach programu STOP SMOG.
Kryteria dla realizacji usług
Celem dokonania weryfikacji należy przedłożyć
Oświadczenia:
w którym osoba składająca wniosek o zawarcie umowy o realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego określa liczbę osób w gospodarstwie domowym
w którym osoba składająca wniosek o zawarcie umowy o realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego zawiera informacje o środkach i zasobach majątkowych, o których mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych
Informację potwierdzającą faktyczne zamieszkanie w budynku mieszkalnym jednorodzinnym/lokalu położonym w Krakowie w którym będzie realizowane przedsięwzięcie niskoemisyjne w ramach programu STOP SMOG.
Dokumenty można złożyć w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Krakowie, w Filii właściwej według miejsca zamieszkania
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Filia nr 1 MOPS w Krakowie
os. Teatralne 24 31-946 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 430 45 46
Filia nr 4 MOPS w Krakowie
os. Szkolne 34 31-978 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 425-75-64
Filia nr 7 MOPS w Krakowie
ul. Mazowiecka 4-6 30-019 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 632-00-22
Filia nr 8 MOPS w Krakowie
ul. Na Kozłówce 27 (II piętro) 30-664 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 659-12-68
Filia nr 6 MOPS w Krakowie
ul. Mazowiecka 4-6 30-019 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 423-23-15
Filia nr 2 MOPS w Krakowie
ul. Radzikowskiego 39 30-962 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 636-77-98
Filia nr 5 MOPS w Krakowie
ul. Praska 52 30-322 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 269-05-54
Filia nr 3 MOPS w Krakowie
ul. Rzeźnicza 2 31-540 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 257-00-07
Filia nr 9 MOPS w Krakowie
os. Teatralne 24 31-948 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 644-76-09
Sposób realizacji usługi
Po złożeniu wniosku pracownicy MOPS w Krakowie:
Zweryfikują przedłożone przez Ciebie dokumenty i oświadczenia;
Wydadzą informację o wyniku weryfikacji oświadczeń, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2, 4 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków oraz spełnienia warunku, o którym mowa w art. 11d ust. 1 pkt. 5 tej ustawy, oraz (jeżeli dotyczy) wydanie informacji że uzyskiwany dochód przekracza/nie przekracza kwoty kryterium dochodowego, o którym mowa odpowiednio w art. 8 ust. l pkt 1 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej uprawniającego do korzystania ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, bądź informacji o niemożności potwierdzenia wysokości dochodu.
Informacje dodatkowe
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej weryfikuje oświadczenia, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2, 4 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków oraz spełnienie warunku, o którym mowa w art. 11d ust. 1 pkt. 5 ww. ustawy, tj.:
oświadczenie, w którym osoba składająca wniosek o zawarcie umowy o realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego określa liczbę osób w gospodarstwie domowym;
oświadczenie, w którym osoba składająca wniosek o zawarcie umowy o realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego zawiera informacje o środkach i zasobach majątkowych, o których mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych. Wzór niniejszego oświadczenia jest udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw klimatu;
informację potwierdzającą faktyczne zamieszkanie w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lub lokalu, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie niskoemisyjne w ramach programu STOP SMOG.
Weryfikacja odbywa się w oparciu o art. 11d ust. 7e ustawy o której mowa w sekcji 11 pkt. W celu weryfikacji można:
przeprowadzić wywiad środowiskowy, o którym mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;
wykorzystać informacje dotyczące liczby osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego osoby fizycznej, o której mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2 ustawy, jeżeli informacje te są ustalone w wywiadzie środowiskowym, o którym mowa w ustawie z 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, przeprowadzonym nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem otrzymania wniosku złożonego przez osobę ubiegającą się o wsparcie finansowe w ramach Programu STOP SMOG;
wykorzystać informacje dotyczące liczby osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego osoby fizycznej, o której mowa w art. 11d ust.1 pkt 2 ustawy, jeżeli informacje te były ustalone w rodzinnym wywiadzie środowiskowym przeprowadzonym nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem otrzymania wniosku złożonego przez osobę ubiegającą się o wsparcie finansowe w ramach Programu STOP SMOG;
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wydaje informację o prawie do korzystania ze świadczeń pieniężnych o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Prawo do korzystania ze świadczeń pieniężnych, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, z zastrzeżeniem art. 40, art. 41, art. 53a i art. 91 ww. ustawy mają osoby których dochód wynosi 776 zł netto w przypadku osoby samotnie gospodarującej i 600 zł netto na osobę w rodzinie w gospodarstwie wieloosobowym.
Jeżeli w lokalu prowadzone jest więcej niż jedno gospodarstwo domowe, informację wydaje się osobno dla każdego gospodarstwa domowego.
Dochód ustala się w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Za dochód, w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej, uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:
miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych i koszty uzyskania przychodu,
składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach,
kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
Do dochodu nie wlicza się:
jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego,
zasiłku celowego,
pomocy materialnej mającej charakter motywacyjny albo socjalny, przyznawanej na podstawie przepisów o systemie oświaty,
wartości świadczenia w naturze,
świadczenia przysługującego osobie bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych,
świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych,
pomocy pieniężnej, o której mowa w ustawie o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji i okresu powojennego,
pomocy pieniężnej, o której mowa w ustawie o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych,
pomocy pieniężnej, o której mowa w ustawie o osobach deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich,
pomocy pieniężnej, o której w ustawie o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych,
pomocy pieniężnej, o której mowa ustawie o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych,
dochodu z powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha przeliczeniowego,
świadczenia wychowawczego,
dodatku wychowawczego,
świadczenia pieniężnego, o którym w ustawie o Karcie Polaka,
świadczenia pieniężnego przyznawanego na podstawie ustawy o grobach weteranów walk o wolność i niepodległość Polski,
nagrody specjalnej Prezesa Rady Ministrów,
pomocy finansowej przyznawanej repatriantom,
środków finansowych przyznawanych w ramach działań podejmowanych przez organy publiczne, mających na celu poprawę jakości powietrza lub ochronę środowiska naturalnego,
zwrotu kosztów przewozu niepełnosprawnych dzieci, młodzieży i uczniów oraz rodziców do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego,
rodzinnego kapitału opiekuńczego,
dofinansowania obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna,
kwoty dodatku energetycznego, wypłacanego na podstawie ustawy Prawo energetyczne,
kwoty dodatku osłonowego,
kwoty dodatku węglowego,
kwoty dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła,
kwoty dodatku elektrycznego wypłacanego na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej.
Termin załatwienia
W ciągu jednego miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
W razie konieczności inne dokumenty potwierdzające sytuację strony.
Podstawa prawna
art. 8 ust. 1 pkt. 1, 2 i 3, ust. 3-13 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej;
art. 11d ust. 1 pkt 2, 4, 5 oraz ust. 7 i 7e ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków;
§ 21 ust. 3 pkt 3, 4, 5 i 7 uchwały Nr LXXVIII/2186/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie przyjęcia regulaminu realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w ramach programu STOP SMOG na obszarze Gminy Miejskiej Kraków oraz Załącznik nr 1 do uchwały Nr LXXVIII/2186/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 lutego 2022 r.
Obowiązek informacyjny
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie, jako administrator Twoich danych osobowych, na podst. art. 13 rozporządzenia nr 2016/679 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej RODO, informuje, że:
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu przyznania świadczeń z pomocy społecznej , na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c, ust. 3, art. 9 ust. 2 lit. b RODO, art. 16 oraz art. 100 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej.
Twoje dane osobowe mogą zostać udostępnione następującym kategoriom odbiorców danych (w rozumieniu art. 4 pkt 9 RODO): podmiotom realizującym świadczenie oraz podmiotom wskazanym do odbioru świadczenia, podmiotom świadczącym asystę techniczną oprogramowania służącego do przetwarzania danych osobowych, podmiotom zajmującym się niszczeniem dokumentacji archiwalnej.
Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres: 10 lat od zaprzestania korzystania z pomocy licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zaprzestano korzystania z pomocy, lub przez okres 5 lat w przypadku świadczeń pieniężnych, zapewnienia usług specjalistycznych, opłacenia składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, udzielenia pomocy rzeczowej, kierowania do ośrodków wsparcia, poradnictwa specjalistycznego lub pracy socjalnej (jeżeli dokumentacja dot. tych świadczeń jest przechowywana zbiorczo w aktach świadczeniobiorcy, okres przechowywania wynosi 10 lat), z zastrzeżeniem pkt 4.
W przypadku zakwalifikowania Twojej dokumentacji decyzją Dyrektora Archiwum Narodowego w Krakowie do kategorii archiwalnej „A”, Twoje dane osobowe będą przechowywane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przez okres 25 lat, liczony analogicznie, jak w pkt 3, a następnie zostaną przekazane do Archiwum Narodowego.
W zakresie przetwarzania Twoich danych osobowych ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Masz prawo do żądania od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie:
dostępu do Twoich danych osobowych (na zasadach określonych w art. 15 RODO);
sprostowania Twoich danych osobowych (na zasadach określonych w art. 16 RODO).
Podanie przez Ciebie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
Podanie przez Ciebie danych osobowych jest obowiązkowe.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
Inspektor Ochrony Danych, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków lub iod@mops.krakow.pl.