Dofinansowanie ze środków PFRON likwidacji barier architektonicznych MOPS-37
MJO
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz otrzymać dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) do likwidacji barier architektonicznych tj. wszelkich utrudnień ograniczających poruszanie się w miejscu stałego zamieszkania, wykonaj następujące czynności:
Złóż wniosek elektronicznie przez System Obsługi Wsparcia (SOW) lub w wersji papierowej w sposób opisany w pkt „Miejsce przyjmowania dokumentów” i pkt „Dostępność usługi elektronicznej”.
Podłącz do wniosku wskazane w pkt „Wymagane dokumenty”.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób, których miejscem zamieszkania jest Gmina Miejska Kraków, posiadających:
orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub
orzeczenie o niepełnosprawności wydane przed ukończeniem 16 roku życia lub
orzeczenie o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy wydane na podstawie przepisów odrębnych.
Kryteria dla realizacji usług
Dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych może otrzymać osoba z niepełnosprawnością, która ma trudności w poruszaniu się, jeżeli jest właścicielem nieruchomości lub użytkownikiem wieczystymi lub uzyskała zgodę właściciela lokalu lub budynku, w którym stale zamieszkuje.
Wymagane dokumenty
wniosek o dofinansowanie złożony w formie elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) lub w wersji papierowej;
kopia aktualnego dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, stale zamieszkiwanego przez osobę z niepełnosprawnością, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych: akt notarialny, nr księgi wieczystej, umowa najmu na czas nieokreślony, przydział lokalu, itp.;
pisemna zgoda właściciela/właścicieli budynku i lokalu na wykonanie prac we wnioskowanym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem wyrażenia zgody na wolną przestrzeń kąpielową z odpływem liniowym;
kopia pełnomocnictwa notarialnego, gdy osoba z niepełnosprawnością działa przez pełnomocnika albo odpis postanowienia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego w przypadku składania wniosku w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie albo odpis postanowienia sądu o ustanowieniu kuratora w przypadku osoby ubezwłasnowolnionej częściowo;
zdjęć stanu obecnego pomieszczeń, których dotyczy likwidacja barier architektonicznych;
odręczny szkic pomieszczeń, których dotyczy likwidacja barier architektonicznych wraz z podaniem ich wymiarów oraz wymiarów elementów w nich zamontowanych (stan obecny oraz pożądany stan po dostosowaniu).
Załączniki wskazane w pkt 2) do 8) do wniosku składanego w SOW należy dołączyć w formie skanu lub zdjęcia.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Nabór wniosków prowadzony jest elektronicznie za pośrednictwem Systemu Obsługi Wsparcia (SOW) oraz w wersji papierowej.
Wniosek w wersji papierowej można złożyć poprzez jeden wybrany, najdogodniejszy sposób:
za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków lub
osobiście, na dzienniku podawczym znajdującym się na parterze w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie ul. Józefińska 14 w godzinach od 7:30 do 15:30.
Aby złożyć wniosek przez SOW kliknij https://sow.pfron.org.pl/logowanie. Jeżeli nie posiadasz konta w SOW, musisz je utworzyć. Kliknij przycisk „Zarejestruj się” i postępuj zgodnie z instrukcjami. Jeśli nie możesz się zarejestrować może to oznaczać, że posiadasz już konto w SOW założone przez MOPS na podstawie wcześniej złożonych wniosków w wersji papierowej. System umożliwia logowanie z wykorzystaniem np. profilu zaufanego poprzez użycie przycisku „Zaloguj poprzez Węzeł Krajowy (tylko dla Wnioskodawców)”. Po zalogowaniu kliknij „Wnioski-nowy wniosek” wybierz woj. małopolskie i powiat Kraków. W zależności kto składa wniosek wybierz „osoba niepełnosprawna” lub „opiekun osoby niepełnosprawnej”. Następnie wybierz „Rehabilitacja społeczna” i kliknij „utwórz nowy” w miejscu „Likwidacja barier architektonicznych”. Wypełnij wniosek i podpisz klikając „Wyślij do instytucji”.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Sposób realizacji usługi
Po złożeniu wniosku MOPS:
Sprawdza prawidłowość i kompletność Twojego wniosku;
Ocenia, czy spełniasz warunki formalne do przyznania dofinansowania, a w przypadku wątpliwości przeprowadza postępowanie wyjaśniające; jeśli Twój wniosek ma braki lub błędy, MOPS poprosi o jego uzupełnienie lub poprawienie, wskazując termin w jakim musisz to zrobić, jeśli braki nie zostaną uzupełnione lub wniosek nie zostanie poprawiony, pozostanie on bez rozpatrzenia.
W przypadku pozytywnej weryfikacji formalnej MOPS:
informuje pisemnie o zakresie rzeczowym, który został uznany do dofinansowania,
po akceptacji przez Ciebie zakresu rzeczowego przygotowana zostanie umowa o dofinansowanie,
po podpisaniu umowy możesz przystąpić do realizacji prac wskazanych w umowie,
w przypadku wyczerpania środków finansowych poinformuje pismem o braku możliwości przyznania dofinansowania.
W przypadku negatywnej weryfikacji formalnej MOPS wydaje decyzję administracyjną wraz z uzasadnieniem odmawiającym przyznania dofinansowania.
Wiadomości i pisma do wniosków złożonych elektronicznie przekazywane są za pośrednictwem SOW.
Informacje dodatkowe
wydatki na dofinansowanie winny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów;
dofinansowanie nie obejmuje refundacji kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie;
wysokość dofinansowania ustala się na poziomie do 95% kosztów zakupu, nie więcej jednak niż do wysokości wskazanej w zasadach rozpatrywania wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON, obowiązujących w danym roku realizacji zadania;
dofinansowanie nie obejmuje:
urządzeń montowanych w częściach wspólnych budynków wielorodzinnych,
mieszkań w stanie deweloperskich lub będących w trakcie prac wykończeniowych,
mieszkań, do których wnioskodawca uzyskał tytuł prawny po uzyskaniu orzeczenia o stopniu niepełnosprawności,
mieszkań, do których wnioskodawca dysponuje tytułem prawnym na czas określony, krótszy niż 5 lat, liczony od chwili złożenia wniosku,
prac o charakterze remontowo – wykończeniowym, które nie wpływają na poprawę funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością, lecz stanowią o podniesieniu standardu pomieszczeń np.: wymiana instalacji;
przykładowy katalog rzeczowy:
budowa podjazdu/pochylni wychodzącej bezpośrednio z miejsca zamieszkania wnioskodawcy tj. balkonu, tarasu,
zakup i montaż krzesełka schodowego, platformy schodowej, windy przyściennej lub innych urządzeń do transportu pionowego montowanych bezpośrednio w miejscu zamieszkania wnioskodawcy lub wychodzących bezpośrednio z jego miejsca zamieszkania tj. balkonu, tarasu,
zakup i montaż podnośników ściennych lub sufitowych,
zakup i montaż umywalki o szerokości nie mniejszej niż 60 cm wraz z baterią (pod umywalką obowiązuje wolna przestrzeń),
wymiana wanny lub wysokiego brodzika na wolną przestrzeń kąpielową o wymiarach nie mniejszych niż 100x110 cm z profilowaną powierzchnią najazdową, odpływem liniowych, baterią prysznicową oraz wspornikiem kotary z kotarą,
likwidacja progu, przygotowanie podłoża oraz ułożenie posadzki z materiałów antypoślizgowych o klasie antypoślizgowości od R10 do R13,
ułożenie okładziny ściennej w zakresie bezpośrednio związanym z likwidacją barier tj. powierzchnią kąpielową oraz umywalkową,
zakup i montaż uchwytów – prostego, kątowego, uchylnego lub stałego,
zakup i montaż ściennego siedziska prysznicowego,
zakup i montaż miski ustępowej wraz z twardą i stabilną deską sedesową w przypadku konieczności podwyższenia lub obniżenia jej wysokości,
poszerzenie otworów drzwiowych wraz z montażem drzwi,
dostosowanie stolarki okiennej i drzwi balkonowych z obniżonymi klamkami dla osób poruszających się przy pomocy wózka inwalidzkiego,
obniżenie lub podwyższenie gniazd elektrycznych, włączników światła dla osób poruszających się przy pomocy wózka inwalidzkiego.
Termin załatwienia
Zgodnie z terminami obowiązującymi w kodeksie postępowania administracyjnego, nie wcześniej jednak niż po otrzymaniu przez MOPS środków PFRON na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych przypadających na dany rok kalendarzowy.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
W razie podjętych wątpliwości co do danych przekazanych we wniosku, MOPS może zwrócić się do Wnioskodawcy z prośbą o dostarczenie dokumentów lub zaświadczeń wystawionych przez właściwe organy (Urząd Skarbowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Gminy, itp.), w celu weryfikacji danych złożonych we wniosku.
Tryb odwoławczy
Od decyzji administracyjnej wydanej przez Prezydenta Miasta Krakowa przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie 30-529, ul. Józefińska 14, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. Odwołanie nie podlega opłatom. Strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu, który wydał decyzję.
Podstawa prawna
art. 35a ust. 1 pkt. 7 lit. d ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego.
Obowiązek informacyjny
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków, jako administrator Pani/Pana danych osobowych informuje, że:
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu przyznania dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. b RODO, w związku z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Pani/Pana dane osobowe mogą zostać udostępnione następującym kategoriom odbiorców danych (w rozumieniu art. 4 pkt 9 RODO):
podmioty świadczące asystę techniczną oprogramowania służącego do obsługi zadań PFRON,
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 10 lat od rozpatrzenia wniosku, licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym Pani/Pana wniosek został rozpatrzony, z zastrzeżeniem pkt 4.
W przypadku zakwalifikowania Pani/Pana dokumentacji decyzją Dyrektora Archiwum Narodowego w Krakowie do kategorii archiwalnej „A”, Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przez okres 25 lat, liczony analogicznie, jak w pkt 3, a następnie zostaną przekazane do Archiwum Narodowego.
W zakresie przetwarzania Pani/Pana danych osobowych ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Ma Pani/Pan prawo do żądania od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie:
dostępu do swoich danych osobowych (na zasadach określonych w art. 15 RODO);
sprostowania danych osobowych (na zasadach określonych w art. 16 RODO);
ograniczenia przetwarzania danych osobowych (na zasadach określonych w art. 18 RODO).
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe.
Konsekwencją niepodania przez Panią/Pana danych osobowych będzie brak możliwości przyznania dofinansowania.
Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym nie będą profilowane.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych: Inspektor Ochrony Danych, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków lub iod@mops.krakow.pl.