Wypłata odszkodowania w zakresie opłat niezależnych od właściciela, które nie zostały opłacone przez osoby eksmitowane ML-34
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Mieszkalnictwa
Krótki opis usługi
Aby otrzymać odszkodowanie w zakresie opłat niezależnych od właściciela, które nie zostały opłacone przez osoby eksmitowane:
Napisz i podpisz wniosek o wypłatę odszkodowania obejmujący: dane osobowe, numer rachunku bankowego z danymi jego dysponenta, wysokość dochodzonego odszkodowania, okres objęty wnioskiem oraz opis lokalu zajmowanego przez osobę eksmitowaną.
Przygotuj dokumenty potwierdzające poniesioną szkodę (szczegóły w punkcie „Wymagane dokumenty”).
Załącz pełnomocnictwo – jeśli reprezentujesz/jesteś reprezentowany przez inną osobę.
Złóż wniosek i pozostałe dokumenty w Urzędzie Miasta Krakowa (szczegóły w punkcie „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
W ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku udzielimy pisemnej odpowiedzi zawierającej propozycję zawarcia ugody lub informację o braku podstaw prawnych do wypłaty odszkodowania.
W przypadku akceptacji warunków ugody, w ciągu 2 miesięcy sporządzona zostanie ugoda będąca podstawą wypłaty odszkodowania.
Informacje dotyczące stanu sprawy uzyskasz po złożeniu pisemnego zapytania lub telefonicznie.
Zapoznaj się z prawami związanymi z przetwarzaniem danych osobowych.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy właściciela / współwłaściciela / zarządcy sądowego / kuratora nieruchomości zajmowanej przez osobę, wobec której orzeczono eksmisję z prawem do lokalu socjalnego lub której nie wskazano tymczasowego pomieszczenia.
Kryteria dla realizacji usług
Musisz wykazać, że w okresie objętym wnioskiem poniosłeś szkodę w zakresie opłat niezależnych od właściciela, które nie zostały opłacone przez osoby eksmitowane.
Wymagane dokumenty
Wniosek o wypłatę odszkodowania obejmujący:
dane osobowe wnioskodawcy (PESEL/NIP/KRS/REGON, adres zameldowania /zamieszkania / siedziby / do korespondencji),
numer rachunku bankowego wraz danymi jego dysponenta, na który ma zostać przekazane odszkodowanie,
wskazanie wysokości dochodzonego odszkodowania wraz ze wskazaniem okresu objętego wnioskiem.
Prawomocny wyrok sądu orzekający eksmisję, w sytuacji gdy uprzednio nie został przesłany do UMK celem rejestracji.
Dokument potwierdzający prawo własności nieruchomości.
Umowa o sposobie korzystania z nieruchomości (quoad usum), jeżeli została zawarta między współwłaścicielami.
Pełnomocnictwo gdy wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę:
odręczne złożone w obecności pracownika Wydziału Mieszkalnictwa;
Jeżeli w sprawie występuje kurator/zarządca sądowy - prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu kurateli/zarządu sądowego nieruchomości.
Dokumenty potwierdzające poniesioną szkodę w zakresie opłat niezależnych od właściciela, które nie zostały opłacone przez osoby eksmitowane tj.:
naliczenia i rozliczenie kierowane do osób eksmitowanych w zakresie opłat niezależnych od właściciela,
naliczenia wraz ze sposobem rozliczenia opłat niezależnych od właściciela w nieruchomości wspólnej, sporządzone przez zarządcę lub zarząd Wspólnoty/Spółdzielni Mieszkaniowej,
potwierdzenia zapłaty/zaświadczenia o braku zaległości w opłatach niezależnych od właściciela.
Zestawienie wpłat dokonywanych przez osoby eksmitowane, otrzymywanych kwot bądź dodatków tytułem opłat niezależnych od właściciela (MOPS, dodatki mieszkaniowe) w okresie objętym wnioskiem lub oświadczenie o ich braku.
Oświadczenie Komornika o nieskuteczności egzekucji komorniczej w przypadku uprzedniego dochodzenia przez właściciela lokalu odszkodowania za okres objęty wnioskiem od osób eksmitowanych.
Oświadczenie dla celów podatkowych wypełnione przez właściciela / współwłaściciela, będących osobami fizycznymi na rzecz których zostanie wypłacone odszkodowanie - wzór oświadczenia stanowi załącznik do usługi.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych podpisana przez właściciela/ współwłaścicieli /pełnomocnika - wzór informacji stanowi załącznik do usługi.
Dokumenty należy złożyć w oryginale, odpisach lub w uwierzytelnionych kopiach. Kopię dokumentów może uwierzytelnić pracownik Wydziału Mieszkalnictwa, notariusz lub instytucja, która dokument wydała. Załączniki stanowiące integralną cześć usługi należy złożyć w oryginale.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wydział Mieszkalnictwa Urzędu Miasta Krakowa.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Mieszkalnictwa Referat ds. Roszczeń Odszkodowawczych Związanych z Wyrokami Eksmisyjnymi (ML-09)
Rynek Podgórski 1, Dziennik podawczy (parter), 30-533 Kraków
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia sprawy należne odszkodowanie wypłacane jest na wskazane we wniosku konto bankowe, na podstawie zawartej w siedzibie Urzędu Miasta Krakowa ugody.
Istnieje możliwość zawarcia ugody w formie elektronicznej z wykorzystaniem podpisu kwalifikowanego.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia sprawy otrzymasz odpowiedź o braku podstaw prawnych do wypłaty odszkodowania/pozytywnego załatwienia wniosku.
Należne odszkodowanie wypłacane jest również na wskazane we wniosku konto bankowe na podstawie wezwania do zapłaty uznanych przez Urząd Miasta Krakowa kwot po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego.
Informacje dodatkowe
Pracownicy Wydziału Mieszkalnictwa mogą wykorzystać dokumenty i dane, którymi dysponuje Wydział Mieszkalnictwa, w tym:
raporty oraz wydruki z programów informatycznych Urzędu Miasta Krakowa,
informacje o treści ksiąg wieczystych dostępne w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych (systemie internetowy www.ms.gov.pl),
raporty oraz wydruki map z programu ISDP (Internetowy System Danych Przestrzennych),
informacje pobrane z Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego odpowiadające odpisowi aktualnemu z rejestru przedsiębiorców, na podstawie ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów lub jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Termin załatwienia
Odpowiedź na pismo w sprawie – do 30 dni, w sprawach wymagających dodatkowych ustaleń istnieje możliwość przedłużenia terminu do dwóch miesięcy.
Przygotowanie ugody - w ciągu 2 miesięcy od dnia akceptacji warunków jej zawarcia.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Podczas prowadzonego postępowania pracownicy Wydziału Mieszkalnictwa mogą pozyskać dokumenty mające wpływ na postępowanie w ramach Urzędu Miasta Krakowa lub innych jednostek organizacyjnych i urzędów.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje uprawnienie do wniesienia odwołania.
Podstawa prawna
Art. 18 ust. 5 i art. 25e ustawy z 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego.
Art. 417 i art. 917 ustawy z 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny.
Art. 1046 § 4 ustawy z 17 listopada 1964 roku – Kodeks postępowania cywilnego.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: ml.umk@um.krakow.pl
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu rozpatrzenia wniosku o wypłatę odszkodowania, zawarcia, wykonania i rozliczenia umowy, której jest Pan/Pani stroną oraz prowadzenia ewidencji umów zawieranych z Gminą Miejską Kraków.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. „Ewidencja wierzycieli ubiegających się o odszkodowania z tytułu niedostarczenia osobom eksmitowanym lokali socjalnych lub pomieszczeń tymczasowych”.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 10 lat, po czym ulegną zniszczeniu.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych wynika z ustawy i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku i zawarcia umowy.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego i ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych, adres e-mail: iod@um.krakow.pl