Zamiana lokalu mieszkalnego wchodzącego w skład zasobu mieszkaniowego Gminy Miejskiej Kraków
ML-22
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Mieszkalnictwa
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz dokonać zamiany zajmowanego lokalu z zasobu Gminy Miejskiej Kraków, wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij wniosek w sprawie mieszkaniowej dużymi drukowanymi literami, czarnym lub niebieskim kolorem i podpisz własnoręcznie.
Wypełnij i podpisz deklarację o wysokości dochodów.
Wypełnij i podpisz Oświadczenie o stanie majątkowym.
Przygotuj dokumenty potwierdzające dochody gospodarstwa domowego oraz inne dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Złóż wniosek, deklarację, Oświadczenie o stanie majątkowym oraz pozostałe wymagane dokumenty w Urzędzie Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
W ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z kompletem wymaganej dokumentacji otrzymasz pisemną informację o wstępnej pozytywnej weryfikacji wniosku lub o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy.
Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy każdej osoby, która posiada umowę najmu samodzielnego lokalu wchodzącego w skład zasobu Gminy Miejskiej Kraków zawartą na czas nieoznaczony.
Kryteria dla realizacji usług
Aby ubiegać się o zamianę lokalu musisz spełniać wwszystkie kryteria wymienione poniżej:
Kryterium nr 1 –musisz być najemcą samodzielnego lokalu mieszkalnego wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków,
Kryterium nr 2 – posiadasz umowę najmu zawartą na czas nieoznaczony.
Kryterium nr 3 – musisz posiadać centrum życiowe w Krakowie, czyli faktycznie zamieszkiwać na terenie Gminy Miejskiej Kraków. Brak udokumentowania w złożonym wniosku posiadania centrum życiowego w Gminie wyklucza możliwość starania się o lokal z zasobu Gminy.
Wymagane dokumenty
Wniosek w sprawie mieszkaniowej.
Deklaracja o wysokości dochodów.
Dokument/y potwierdzający/e wysokość dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego uzyskanych w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku, w szczególności:
zaświadczenie o dochodzie z zakładu pracy (dot. osób zatrudnionych na podstawie m.in. umowy o pracę, umowy zlecenia, o dzieło);
zaświadczenie z ZUS/KRUS lub odcinki przekazów pocztowych renty/emerytury lub wyciąg z konta bankowego (dot. osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe);
odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego lub odpis wyroku sądowego przyznającego alimenty (dot. osób otrzymujących alimenty na podstawie wyroku sądowego);
karta zasiłkowa o wypłaconych świadczeniach rodzinnych/z funduszu alimentacyjnego lub odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego (dot. osób pobierających świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego);
zaświadczenie/decyzja potwierdzająca rodzaj i wysokość zasiłku/stypendium dla uczniów, studentów i doktorantów (dot. pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym np. stypendium szkolne i zasiłek szkolny, pomocy materialnej dla studentów np. stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego, stypendia doktoranckie, stypendia sportowe oraz inne stypendia o charakterze socjalnym przyznane uczniom i studentom);
zaświadczenie z urzędu gminy o dochodowości z hektara przeliczeniowego (dot. osób posiadających gospodarstwo rolne);
oświadczenie o dochodach w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dokumenty pozwalające na weryfikację uzyskanego dochodu np. rozliczenie z biura rachunkowego prowadzącego obsługę księgową;
oświadczenie o wysokości przychodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne( ryczałt, karta podatkowa);
zaświadczenie/karta zasiłkowa z urzędu pracy (dot. osób pobierających świadczenia z urzędu pracy np. zasiłki, stypendia finansowane ze środków Unii Europejskiej);
przekazy/przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów w przypadku, gdy wnioskodawca lub członkowie rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub inną ugodą zawartą przed mediatorem lub innym tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do ich płacenia na rzecz osoby spoza gospodarstwa domowego;
Oświadczenie o stanie majątkowym.
Oświadczenie o dopełnieniu obowiązku wynikającego z art. 6e ustawy o ochronie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowanego lokalu.
Dokumenty potwierdzające stan zdrowia uzasadniające dokonanie zamiany wystawione przez lekarza specjalistę (dotyczy zamiany z urzędu na lokal równorzędny, położony na niższej kondygnacji, ze względu na poruszanie się na wózku inwalidzkim lub inne schorzenia).
Prawomocne orzeczenie o separacji (dotyczy osób pozostających w separacji).
Prawomocne orzeczenie sądu lub ugodę o podziale majątku dorobkowego po rozwiązaniu małżeństwa (dotyczy osób które są po rozwodzie).
Dokument potwierdzający zawarcie porozumienia o rozłożeniu na raty istniejących zaległości czynszowych oraz innych opłat za używanie lokalu (dotyczy osób starających się o zamianę na lokal o mniejszej powierzchni użytkowej i posiadają zadłużenie z tego tytułu).
Dokumenty pozwalające na wykluczenie okoliczności, iż wnioskodawcy lub osobom objętym wnioskiem przysługuje lub przysługiwał tytuł prawny do lokali mieszkalnych lub innych nieruchomości, w których wnioskodawca, jego małżonek oraz osoby objęte wnioskiem były zameldowane w latach poprzednich.
Można również dołączyć:
zaświadczenie o poruszaniu się na wózku inwalidzkim;
orzeczenie potwierdzające: lekki, umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności, częściową lub całkowitą niezdolność do pracy, lub całkowitą niezdolność do pracy i całkowitą niezdolność do samodzielnej egzystencji (I, II lub III grupa inwalidzka);
inne dokumenty, zaświadczenia, orzeczenia, które mogą mieć wpływ na ocenę sytuacji, materialnej, rodzinnej lub zdrowotnej wnioskodawcy i osób objętych wnioskiem.
Wniosek i załączniki do niniejszej procedury winny być złożone w oryginale.
W przypadku doręczenia kserokopii pozostałych wymaganych dokumentów należy przedłożyć ich oryginały do wglądu.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Dokumenty można zlożyć w Wydziale Mieszkalnictwa UMK.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Mieszkalnictwa
Rynek Podgórski 1 - parter,
30-533 Kraków
7:40-15:30
brak
12 616 55 55
Sposób realizacji usługi
Po złożeniu wniosku wraz z kompletem wymaganej dokumentacji otrzymasz pisemną informację o wstępnej pozytywnej weryfikacji wniosku lub informację o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy.
W przypadku wstępnej pozytywnej weryfikacji wniosku oraz uzyskania odpowiedniej ilości punktów w oparciu o „Kwestionariusz kwalifikacji punktowej warunków socjalno-mieszkaniowych Wnioskodawcy” zostaniesz objęty ostateczną listą osób zakwalifikowanych do zamiany lokalu.
Następnie zostanie przedstawiona Ci oferta objęcia lokalu mieszkalnego, po przyjęciu propozycji, zostanie wydane skierowanie do zawarcia umowy najmu.
Informacje dodatkowe
Definicja dochodu została opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej: Definicja dochodu
Termin załatwienia
W ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku, wraz z kompletem wymaganej dokumentacji otrzymasz pisemną informację o wstępnej pozytywnej weryfikacji wniosku lub informację o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy.
W uzasadnionych przypadkach, okres weryfikacji może być przedłużony o kolejne 30 dni, o czym zostaniesz pisemnie powiadomiona/y.
W ciągu 30 dni od dnia przyjęcia oferty zawarcia umowy najmu (w przypadku, gdy stan techniczny zaoferowanego lokalu umożliwia jego zasiedlenie) zostanie wydane skierowanie do zawarcia umowy najmu.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Podczas prowadzonego postępowania Wydział Mieszkalnictwa może wystąpić o opinię na Twój temat do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Policji, Straży Miejskiej oraz właściwej Rady Dzielnicy. Zostanie również wypełniony kwestionariusz kwalifikacji punktowej Twoich warunków socjalno-mieszkaniowych.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje Ci uprawnienie do wniesienia odwołania.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: ml.umk@um.krakow.pl
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu weryfikacji uprawnień wnioskodawcy do potwierdzenia tytułu prawnego, przedłużenia umowy najmu lub do zamiany lokalu.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pod nazwą „Ewidencja wnioskodawców ubiegających się o regulację tytułów prawnych, przedłużenie umowy najmu lub o zamianę zajmowanego lokalu”.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 5 lat, po czym mogą ulec zniszczeniu.
Mają Państwo prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji orzeczeń sądów powszechnych oraz zadań własnych gminy w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń, Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.