Nabycie tytułu prawnego do zajmowanego lokalu ML-2
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Mieszkalnictwa
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz uzyskać uprawnienia do dalszego zajmowania lokalu po śmierci lub wyprowadzeniu się dotychczasowego najemcy, wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij wniosek w sprawie nabycia tytułu prawnego dużymi drukowanymi literami, czarnym lub niebieskim kolorem.
Wypełnij i podpisz deklarację o wysokości dochodów.
Przygotuj wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Złóż wniosek, deklarację oraz pozostałe dokumenty w Urzędzie Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Jeżeli Twój wniosek zostanie zweryfikowany otrzymasz skierowanie do zawarcia umowy najmu lokalu lub pismo zawierające informację o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy.
Ze skierowaniem, po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu terminu, udaj się do właściwego dla Twego miejsca zamieszkania Biura Obsługi Mieszkańców Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie (wskazanego w skierowaniu).
Zapoznaj się z prawami związanymi z przetwarzaniem danych osobowych.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy każdej osoby, która:
ubiega się o zawarcie umowy najmu lokalu po wyprowadzeniu się z niego jego najemcy,
jest zstępną w drugiej linii (wnukiem/wnuczką) i ubiegasz się o zawarcie umowy najmu w związku ze śmiercią najemcy lokalu,
jesteś osobą, która zajmuje lokal o nieuregulowanej sytuacji prawnej (bezumownie),
uprawniona jednostka organizacyjna (np. Policja) zrzekła się dyspozycyjności zajmowanym przez Ciebie lokalem.
Kryteria dla realizacji usług
Kryterium 1
Jesteś w kręgu osób, które są uprawnione do nabycia tytułu prawnego do lokalu (patrz: „kogo dotyczy usługa”). Kryterium 2
Masz uregulowane należności z tytułu korzystania z lokalu (nie masz zadłużenia) poprzez co najmniej całkowitą spłatę należności głównej z tytułu korzystania z lokalu, kosztów sądowych i kosztów postępowania egzekucyjnego. Kryterium 3
Ani Ty, ani Twój małżonek nie posiadacie prawa do lokalu, budynku lub jego części mogącego stanowić podstawę do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych we własnym zakresie. Kryterium 4
Nie wykraczasz w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu. Kryterium 5
Spełniasz kryterium dochodowe. należy wykazać dochody wszystkich członków gospodarstwa domowego uzyskane w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych, poprzedzających miesiąc złożenia wniosku w sprawie nabycia tytułu prawnego do lokalu (przykład: jeżeli wniosek zostanie złożony w kwietniu, należy udokumentować dochód uzyskany w styczniu, lutym i marcu). Nie uwzględnia się dochodu osoby, która wyprowadziła się z lokalu albo zmarła przed dniem złożenia wniosku o ponowne zawarcie umowy najmu socjalnego lokalu. Kryterium tzw. niskiego dochodu dla osób ubiegających się o zawarcie umowy najmu wynosi:
180 % najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym,
155 % najniższej emerytury na osobę w gospodarstwie dwuosobowym,
130 % najniższej emerytury na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
Kryterium 6
Nie masz orzeczonej eksmisji z lokalu. Kryterium 7
Wojewoda Małopolski wyraził zgodę na zawarcie umowy najmu (w przypadku lokali stanowiących własność Skarbu Państwa). Kryterium 8
Lokal, którego dotyczy wniosek spełnia normę metrażową, co oznacza, że nie została przekroczona norma powierzchni użytkowej lokalu określonych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (w przypadku, gdy w razie pozytywnego rozpoznania sprawy przysługuje uprawnienie do zawarcia umowy najmu na czas nieoznaczony).
Powierzchnia normatywna zgodnie z powołaną wyżej ustawą wynosi:
35 m2 - dla 1 osoby,
40 m2 - dla 2 osób,
45 m2 - dla 3 osób,
55 m2 - dla 4 osób,
65 m2 - dla 5 osób,
70 m2 - dla 6 osób.
Gdy w lokalu zamieszkuje większa liczba osób niż przypadająca na metr powierzchni normatywnej, przysługuje Ci lokal o odpowiednio zwiększonej powierzchni (5 m2 na osobę).
Jeżeli po pozytywnym rozpatrzeniu sprawy przysługuje uprawnienie do najmu socjalnego lokalu stosuje się zasadę racjonalnego gospodarowania zasobem.
Wymagane dokumenty
Wniosek, jak i pozostałe załączniki winny być złożone w oryginale, pozostałe dokumenty można złożyć w kserokopiach, a oryginały należy przedłożyć do wglądu.
W ramach procedury powinieneś dostarczyć:
Wniosek o nabycie tytułu prawnego do zajmowanego lokalu.
Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu przysługujący dotychczasowemu najemcy (np. decyzja o przydziale lub umowa najmu lub zaświadczenie lub wyrok sądu).
Dokument potwierdzający rozwiązanie stosunku najmu dokonane przez dotychczasowego najemcę i jego współmałżonka.
Akt zgonu głównego najemcy.
Deklaracja o wysokości dochodu.
Dokumenty potwierdzające wysokość dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego uzyskanych w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku, w szczególności:
zaświadczenie o dochodzie z zakładu pracy - dot. osób zatrudnionych na podstawie m.in. umowy o pracę, umowy zlecenia, o dzieło,
odcinki przekazów pocztowych renty/emerytury lub zaświadczenie z ZUS/ZER/KRUS – dot. osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe,
odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego lub odpis wyroku sądowego przyznającego alimenty – dot. osób otrzymujących alimenty na podstawie wyroku sądowego,
karta zasiłkowa o wypłaconych świadczeniach rodzinnych/świadczenia z funduszu alimentacyjnego lub odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego – dot. osób pobierających świadczenia rodzinne/świadczenia z funduszu alimentacyjnego,
zaświadczenie/ decyzja potwierdzająca rodzaj i wysokość zasiłku/stypendium dla uczniów, studentów i doktorantów – dot. pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym (stypendium szkole i zasiłek szkolny), pomocy materialnej dla studentów (stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego, stypendia doktoranckie, stypendia sportowe) oraz inne stypendia o charakterze socjalnym przyznane uczniom i studentom,
zaświadczenie z urzędu gminy o dochodowości z hektara przeliczeniowego – dot. osób posiadających gospodarstwo rolne,
oświadczenie o dochodach lub zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego – w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego zawierające informacje o formie opłacanego podatku, wysokości przychodu i stawce podatku (w przypadku podatku opłacanego w formie ryczałtu) bądź wysokości opłacanego podatku (w przypadku podatku opłacanego w formie karty podatkowej) za poprzedni rok kalendarzowy - w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
zaświadczenie/ karta zasiłkowa z urzędu pracy – dot. osób pobierających świadczenia z urzędu pracy (np. zasiłki, stypendia finansowane ze środków Unii Europejskiej),
przekazy/ przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów – jeśli wnioskodawca lub członkowie rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub inną ugodą zawartą przed mediatorem lub innym tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do ich płacenia na rzecz osoby spoza gospodarstwa domowego,
Oświadczenie o stanie majątkowym.
Prawomocne orzeczenie Sądu o rozwodzie lub separacji wraz z ewentualnym orzeczeniem dotyczącym podziału majątku dorobkowego lub sposobu korzystania z mieszkania (dotyczy osób, które są po rozwodzie lub pozostają w separacji).
Dokument potwierdzający pokrewieństwo wnioskodawcy z najemcą (np. odpis zupełny aktu urodzenia).
Dokumenty potwierdzające tytuł prawny do lokalu lub nieruchomości, w której zameldowany jest współmałżonek lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym.
Miejsce przyjmowania dokumentów
UMK Wydział Mieszkalnictwa, Referat Regulacji Tytułów Prawnych
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Mieszkalnictwa,
Referat Regulacji Tytułów Prawnych
Rynek Podgórski 1 Dziennik podawczy (parter)
30-533 Kraków
Pn-pt. 7:40-15:30
brak
12 616 55 55
Sposób realizacji usługi
Po złożeniu wniosku wraz z kompletem wymaganej dokumentacji otrzymasz skierowanie do zawarcia umowy najmu lokalu lub pismo zawierające informację o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia wniosku.
Ze skierowaniem, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu wizyty, udajesz się do właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania Biura Obsługi Mieszkańców Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie (wskazanego w skierowaniu) w celu zawarcia umowy najmu.
Informacje dodatkowe
Procedura dotyczy wyłącznie lokali będących własnością Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa. W przypadku lokali usytuowanych w budynkach Skarbu Państwa do załatwienia sprawy wymagana jest zgoda Wojewody.
Jeżeli mieszkanie jest za duże, wówczas przysługuje Ci prawo do lokalu równorzędnego dla przyjętej normy powierzchniowej.
Uprawnienie do nabycia tytułu prawnego do lokalu nie dotyczy sytuacji, w których ustanie stosunku najmu nastąpiło w wyniku wypowiedzenia stosunku najmu lokalu mieszkalnego ze względu na: używanie lokalu w sposób sprzeczny z umową lub niezgodnie z jego przeznaczeniem,
w związku z wykraczaniem w sposób rażący przeciwko porządkowi domowemu,
w związku z oddaniem w podnajem lub w bezpłatne używanie bez wymaganej zgody właściciela,
w związku z potrzebą opróżnienia lokalu z uwagi na konieczność rozbiórki lub remontu budynku.
Kryterium tzw. niskiego dochodu dla osób ubiegających się nabycie tytułu prawnego do lokalu wynosi:
180 % najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym,
155 % najniższej emerytury na osobę w gospodarstwie dwuosobowym,
130 % najniższej emerytury na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
Definicja dochodu została opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce Wydział Mieszkalnictwa
Termin załatwienia
Skierowanie do zawarcia umowy najmu lub inna forma rozstrzygnięcia zostaną Ci wydane w terminie do jednego miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy od momentu złożenia kompletnego wniosku.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Loading the player...
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Dane dotyczące lokalu mieszkalnego uzyskiwane z administracji budynku.
Protokół z wizji lokalowej.
Opinia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Policji, Straży Miejskiej i placówek oświatowych.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje Ci uprawnienie do wniesienia odwołania
Podstawa prawna
art. 2 ust. 1 pkt 10, art. 4 i art. 20 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;
§ 23 ust. 1, 2 i 6 - 9 uchwały nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r., w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń;
Zarządzenie nr 2175/2022 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 29 lipca 2022 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa lub współwłasność Skarbu Państwa i Gminy Miejskiej Kraków, a także zasad regulacji czynszów w tych lokalach, względem których Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie pełni rolę wynajmującego.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: ml.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji orzeczeń sądów powszechnych oraz realizacji zadań własnych gminy w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pod nazwą „EWIDENCJA WNIOSKODAWCÓW UBIEGAJĄCYCH SIĘ O REGULACJĘ TYTUŁÓW PRAWNYCH, PRZEDŁUŻENIE UMOWY NAJMU LUB O ZAMIANĘ ZAJMOWANEGO LOKALU”.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 25 lat, po czym mogą ulec zniszczeniu lub zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji orzeczeń sądów powszechnych oraz zadań własnych gminy w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń, Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.