Przygotuj pozostałe dokumenty uzasadniające udzielenie pomocy mieszkaniowej (szczegóły w punkcie „Wymagane dokumenty”).
Złóż wniosek oraz pozostałe dokumenty w Urzędzie Miasta Krakowa (szczegóły w punkcie „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Do 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z kompletem wymaganych dokumentów udzielimy pisemnej odpowiedzi na wniosek.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy każdej osoby która mieszka w Krakowie z zamiarem stałego pobytu, nie posiada własności/współwłasności nieruchomości na terenie Krakowa i miejscowości pobliskiej, stanowiącej podstawę do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych we własnym zakresie, spełnia kryterium dochodowe (szczegóły w punkcie „Kryteria dla realizacji usługi”) oraz nie posiada zadłużenia z tytułu korzystania z lokalu mieszkalnego wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Kryteria dla realizacji usług
Posiadasz centrum życiowe w Krakowie, czyli udokumentujesz faktyczne zamieszkiwanie na terenie Gminy Miejskiej Kraków z zamiarem pobytu stałego.
Nie posiadasz prawa własności/współwłasności do lokalu lub nieruchomości położonych na terenie Krakowa i miejscowości pobliskiej, stanowiącego podstawę do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych we własnym zakresie.
Osiągasz określony dochód tj. w okresie trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego:
nie przekracza 350% najniższej emerytury i nie jest niższy niż 150% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym,
nie przekracza 300% najniższej emerytury i nie jest niższy niż 125% najniższej emerytury w gospodarstwie dwuosobowym,
nie przekracza 250% najniższej emerytury i nie jest niższy niż 100% najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym.
Dochód ustala się w oparciu o art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych.
Nie posiadasz zadłużenia z tytułu korzystania z lokalu mieszkalnego wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Wymagane dokumenty
Wniosek do programu „Mieszkanie za remont”.
Udokumentowanie przez wnioskodawcę oraz osoby objęte wnioskiem faktycznego zamieszkiwania z zamiarem stałego pobytu na terenie Krakowa, np. poprzez dostarczenie aktualnej umowy najmu, potwierdzenia poniesionych kosztów za użytkowanie zamieszkałego lokalu za okres trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku.
Deklaracja o wysokości dochodów.
Dokumenty potwierdzające wysokość dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego uzyskane w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku:
zaświadczenie o dochodach - dotyczy osób zatrudnionych na podstawie m.in. umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło,
zaświadczenie z ZUS/KRUS lub wyciąg z konta bankowego lub odcinki przekazów pocztowych renty/emerytury (dotyczy osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe). W przypadku przekazów pocztowych/wyciągów bankowych konieczne przedłożenie dodatkowo: dokumentu potwierdzającego aktualną wysokość renty/emerytury brutto, składki na ubezpieczenie zdrowotne, zaliczki na podatek, rodzaju i kwoty wypłacanych dodatków, dokonywanych potrąceń - jeśli dotyczy,
odpis wyroku przyznającego alimenty wraz z potwierdzeniem ich otrzymania – wyciąg z rachunku bankowego lub odcinki przekazu pocztowego – dotyczy osób otrzymujących alimenty,
karta zasiłkowa o wypłaconych świadczeniach rodzinnych/z funduszu alimentacyjnego lub odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego - dotyczy osób pobierających świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego,
zaświadczenie/decyzja potwierdzająca rodzaj i wysokość zasiłku /stypendium dla uczniów, studentów i doktorantów - dotyczy pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym np. stypendium szkolne i zasiłek szkolny, pomocy materialnej dla studentów np. stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego, stypendia doktoranckie, stypendia sportowe oraz inne stypendia o charakterze socjalnym przyznane uczniom i studentom,
zaświadczenie z urzędu gminy o dochodowości z hektara przeliczeniowego - dotyczy osób posiadających gospodarstwo rolne,
oświadczenie o wysokości dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dokumenty pozwalające na weryfikację uzyskanego dochodu np. rozliczenie z biura rachunkowego prowadzącego obsługę księgową,
oświadczenie o wysokości przychodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (ryczałt, karta podatkowa),
zaświadczenie/karta zasiłkowa z urzędu pracy - dotyczy osób pobierających świadczenia z urzędu pracy np. zasiłki, stypendia finansowane ze środków Unii Europejskiej,
przekazy/przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów w przypadku, gdy wnioskodawca lub członkowie rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub inną ugodą zawartą przed mediatorem lub innym tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do ich płacenia.
Oświadczenie o stanie majątkowym.
Prawomocne orzeczenie o separacji (dotyczy osób pozostających w separacji).
Prawomocne orzeczenie sądu lub ugoda o podziale majątku dorobkowego po rozwiązaniu małżeństwa (dotyczy osób, które są po rozwodzie lub pozostają w faktycznej separacji).
Karta stałego pobytu w Polsce – nie dotyczy obywateli polskich.
Dokumenty pozwalające na potwierdzenie okoliczności, iż wnioskodawcy posiadający prawo własności/współwłasności do lokalu lub nieruchomości położonych na terenie Krakowa i miejscowości pobliskiej, mają niezaspokojone potrzeby mieszkaniowe.
Możesz dołączyć także dokumenty mające wypływ na przyznaną ilość punktów zgodnie z kwestionariuszem kwalifikacji punktowej warunków socjalno-mieszkaniowych osób ubiegających się o wynajęcie mieszkania w programie „Mieszkanie za remont” tj. potwierdzające, że:
wnioskodawca lub inna osoba objęta wnioskiem posiada orzeczenie o niepełnosprawności,
wnioskodawca lub inna osoba objęta wnioskiem posiada status repatrianta,
wnioskodawca rozlicza się z podatku dochodowego w Krakowie (PIT wraz z załącznikami za rok poprzedzający złożenie wniosku i UPO). Nie dotyczy osób zwolnionych z opłacania podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym osób fizycznych,
udokumentowanie ilości lat nieprzerwanego zamieszkiwania z zamiarem stałego pobytu w Krakowie przez wnioskodawcę.
Kwalifikacji punktowej poddawane są tylko dokumenty złożone wraz z wnioskiem. Zarówno wniosek jak i załączniki do niniejszej procedury winny być złożone w oryginale.
W przypadku doręczenia kserokopii dokumentów, o których mowa powyżej należy przedłożyć oryginały tych dokumentów do wglądu (nie dotyczy załączników do niniejszej procedury).
Miejsce przyjmowania dokumentów
Informacje o miejscach przyjmowania dokumentów:
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Mieszkalnictwa Referat ds. Najmu Lokali Komunalnych (ML-09)
Rynek Podgórski 1, 30-533 Kraków, Dziennik podawczy (parter)
7:40 - 15:30
brak
12 616 55 55 12 616 82 12
Sposób realizacji usługi
W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku oraz po uzyskaniu odpowiedniej ilości punktów zostaniesz objęty listą remontową osób uprawnionych do wynajęcia lokalu i zostaną Ci zaoferowane lokale mieszkalne do wyremontowania.
W przypadku przyjęcia jednego z przedstawionych lokali do remontu (wyłonienia oferenta) zostanie wydane skierowanie do zawarcia przedwstępnej umowy najmu lokalu na okres 12 miesięcy tj. na czas wykonania prac remontowych.
Po realizacji wszystkich zobowiązań wynikających z przedwstępnej umowy najmu, potwierdzonych w protokole odbioru robót, zostanie wydane skierowanie do zawarcia przyrzeczonej umowy najmu na czas nieoznaczony.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku otrzymasz odpowiedź o braku podstaw do udzielenia pomocy mieszkaniowej w ramach programu „Mieszkanie za remont”.
Do 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z kompletem wymaganych dokumentów udzielimy pisemnej odpowiedzi na wniosek.
W uzasadnionych przypadkach, okres weryfikacji może być przedłużony o kolejne 30 dni. O przedłużeniu okresu weryfikacji zawiadamia się wnioskodawcę wraz z podaniem terminu załatwienia sprawy oraz przyczyny zwłoki.
W ciągu 15 dni od dnia:
wyłonienia oferenta do zawarcia przedwstępnej umowy najmu lokalu,
otrzymania protokołu odbioru robót potwierdzającego zakończenie remontu w lokalu, zostanie wydane skierowanie do zawarcia umowy najmu.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Loading the player...
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Podczas prowadzonego postępowania pracownicy Wydziału Mieszkalnictwa sporządzą kwestionariusz kwalifikacji punktowej warunków socjalno-mieszkaniowych osób ubiegających się o wynajęcie mieszkania w programie „Mieszkanie za remont”.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje uprawnienie do wniesienia odwołania.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń z późniejszymi zmianami.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: ml.umk@um.krakow.pl
Dane osobowe będą przetwarzane w celu weryfikacji uprawnień do zawarcia umowy najmu. Weryfikacja wniosku oparta jest o informacje pozostające w dyspozycji Wydziału, dane uzyskane z systemów informatycznych Urzędu Miasta Krakowa lub starostw powiatowych, w szczególności dane dotyczące ewidencji ludności i dane dotyczące właścicieli nieruchomości. W celu prawidłowego rozpatrzenia wniosku i właściwej kwalifikacji najemców mogą być pozyskiwane dodatkowe informacje i dokumenty dotyczące osób objętych wnioskiem. Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pod nazwą „Ewidencja wnioskodawców ubiegających się o pomoc mieszkaniową Gminy Miejskiej Kraków”.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 10 lat, po czym ulegną zniszczeniu.
Odbiorcą Twoich danych osobowych może być przede wszystkim Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie, Starostwa Powiatowe i Urząd Skarbowy.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń z późn. zm., ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl