Jeżeli chcesz wpisać lub wykreślić adnotacje w dowodzie rejestracyjnym (współwłaściciela, zastawu rejestrowego, GAZ, HAK, TAXI, NAUKA JAZDY, EURO,VAT, PIT, CIT, BUS 100 km/h) wykonaj poniższe czynności:
Jeżeli pojazd jest przedmiotem współwłasności to wtedy wniosek może złożyć każdy ze współwłaścicieli przedkładając pełnomocnictwo albo oświadczenie, że działa za zgodą większości współwłaścicieli.
Właściciela pojazdu, który chce dokonać adnotacji/wykreślenia w dowodzie rejestracyjnym.
Z wnioskiem o wpisanie lub wykreślenie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym (współwłaściciela, zastawu rejestrowego, GAZ, HAK, TAXI, NAUKA JAZDY, EURO,VAT, PIT, CIT, BUS 100 km/h) występujesz kiedy chcesz dokonać zmiany w dowodzie rejestracyjnym.
Wpis adnotacji w dowodzie rejestracyjnym
Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym i załączniki do wniosku w zależności od adnotacji:
oryginał dowodu własności części pojazdu (np. umowa sprzedaży, darowizny),
dowód rejestracyjny pojazdu,
potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
aktualny lub pełny odpis z rejestru zastawów,
lub
zaświadczenie wydawane przez centralną informację o zastawach rejestrowych wskazujące, że dany podmiot jako zastawca określonego przedmiotu zastawu rejestrowego jest wpisany do rejestru zastawów pod daną pozycją rejestru zastawów,
dowód rejestracyjny pojazdu.
wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem (oryginał),
faktura VAT albo rachunek za montaż instalacji gazowej (oryginał),
dowód rejestracyjny pojazdu,
potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
zaświadczenie o wykonanym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu, wystawione przez Stację Kontroli Pojazdów (dla VAT, PIT, CIT, BUS 100km/h zaświadczenie wydaje Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów),
dowód rejestracyjny pojazdu,
potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
oświadczenie producenta pojazdu lub jego upoważnionego przedstawiciela, w przypadku zarejestrowanego samochodu osobowego, ciężarowego lub specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, autobusu, samochodu ciężarowego, specjalnego lub ciągnika samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. lub na podstawie roku produkcji pojazdu,
dowód rejestracyjny pojazdu,
potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
Przy rejestracji nowego samochodu osobowego, samochodu ciężarowego, samochodu specjalnego, ciągnika samochodowego lub autobusu wpisu EURO dokonuje się na podstawie dokumentów homologacyjnych pojazdu.
UWAGA:
Wpis adnotacji EURO według roku produkcji pojazdu może być dokonany tylko dla:
Jeśli chcesz wpisać normę EURO wyższą niż wskazuje rok produkcji pojazdu, konieczne jest przedstawienie oświadczenia producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela.
Wykreślenie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym
Wniosek o wykreślenie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym i załączniki do wniosku:
Oryginał dowodu własności części pojazdu (np. umowa sprzedaży, darowizny),
Dowód rejestracyjny pojazdu,
Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
odpis prawomocnego postanowienia sądu, prowadzącego rejestr zastawów, o wykreśleniu zastawu rejestrowego na pojeździe z rejestru zastawów,
lub
pisemna informacja o wykreśleniu zastawu rejestrowego pod danym numerem pozycji rejestru zastawów wraz z podaniem daty wykreślenia oraz nazwy sądu, który wydał postanowienie o wykreśleniu tego zastawu,
Dowód rejestracyjny pojazdu,
Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
Stosowne oświadczenie właściciela dotyczące wykreślenia adnotacji,
Dowód rejestracyjny pojazdu,
Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
Ponadto:
osoby fizycznej i osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą oraz osoby wchodzącej w skład spółki cywilnej, w tym również umowa spółki cywilnej,
pełnomocnika właściciela pojazdu,
reprezentanta osoby prawnej lub jej pełnomocnika.
od wydania decyzji za wpisanie lub wykreślenie współwłaściciela pojazdu opłata wynosi 10 zł,
od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii opłata wynosi 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej),
Sprawę załatwisz w Referatach Rejestracji Pojazdów w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa oraz w POM w galeriach handlowych na terenie Krakowa.
Nazwa | Adres | Godziny otwarcia | Umówienie wizyty | telefon |
---|---|---|---|---|
POM Galeria Serenada | ul. Bora-Komorowskiego 41, lokal 217, poziom 2, Kraków 31-876 | pon.-sob. 10:00-18:00 | brak | - |
POM Galeria Bronowice | ul. Stawowa 61, lokal 193, poziom 1, Kraków 31-346 | pon.-sob. 10:00-18:00 | brak | - |
POM Galeria Bonarka | ul. Kamieńskiego 11, lokal M01, poziom -1, 30-644 Kraków | pon.-sob. 10:00-18:00 | brak | - |
Referat Rejestracji Pojazdów | al. Powstania Warszawskiego 10, parter, Kraków 31-541 | pon.-pt. 7:40-18:00 | link | - |
Referat Rejestracji Pojazdów | os. Zgody 2, piętro 1, Kraków 31-949 | pon.-pt. 7:40-18:00 | link | - |
Referat Rejestracji Pojazdów | ul. Wielicka 28A, piętro 2, Kraków 30-552 | pon.-pt. 7:40-18:00 | link | - |
Zamieszczenie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym lub wykreślenie w/w adnotacji.
jeśli zbyłeś część pojazdu zgłoś to w ciągu 30 dni w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa,
jeśli nabyłeś część pojazdu to musisz złożyć wniosek o dopisanie współwłaściciela/li w ciągu 30 dni w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa,
niewykonanie przez właściciela pojazdu zarejestrowanego na terytorium RP obowiązku zgłoszenia zbycia, a w przypadku nabycia niezłożenie wniosku o dopisanie współwłaściciela/li w ciągu 30 dni, spowoduje nałożenie kary finansowej,
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terytorium RP w zakresie obrotu pojazdami jest obowiązany złożyć o wniosek o dopisanie współwłaściciela/li w terminie 90 dni od dnia nabycia pojazdu.
Niezwłocznie po przedłożeniu kompletu niezbędnych dokumentów lub w umówionym z klientem terminie.
Nazwa podmiotu | Struktura podrzędna |
---|---|
Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców | Referat Rejestracji Pojazdów |
Jeżeli decyzja w całości uwzględnia żądania klienta, to organ rejestrujący może odstąpić od uzasadnienia wydanej decyzji, która na mocy art. 127 §1a kpa staje się ostateczna. Na taką decyzję służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Ewentualną skargę wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-541 Kraków, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.
Jeżeli decyzja nie uwzględnia w całości żądania klienta, to wówczas od wydanej decyzji administracyjnej klientowi przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10
31-541 Kraków, który wydał decyzję. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Oznacza to, iż takiej decyzji nie można zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym wraz z przepisami wykonawczymi.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Szanowny Kliencie, zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą pl. Wszystkich Świętych, 3-4, 31-004 Kraków. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu prowadzenia i aktualizacji danych w centralnej ewidencji pojazdów.
Informujemy, że:
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres – e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków