Dokonaj opłaty skarbowej od pełnomocnitwa szczególnego – jeśli dotyczy.
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa zabierając ze sobą stosowny wniosek wraz z załącznikami lub złóż wniosek wraz z załącznikami drogą elektroniczną.
Udostępnij nieruchomość upoważnionym pracownikom Urzędu Miasta Krakowa celem przeprowadzenia kontroli przedwykonawczej.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku zostaniesz zawiadomiony o terminie i miejscu zawarcia umowy o udzielenie dotacji.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku otrzymasz zawiadomienie wraz z podaniem przyczyny.
W przypadku braku środków finansowych przeznaczonych na realizację Programu, informacja o wniosku, który nie podlegał rozpoznaniu zostanie zamieszczona na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa.
Kogo dotyczy usługa
Uprawnionymi do składania wniosków o udzielenie dotacji są podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych: przedsiębiorcy.
Kryteria dla realizacji usług
Mikroretencja wdrażana jest w celu ochrony zasobów wodnych poprzez zatrzymywanie i wykorzystywanie wody opadowej i roztopowej w miejscu jej powstawania, a także ograniczanie odpływu wód opadowych i roztopowych do odbiorników.
Celem udzielania dotacji jest realizacja zadania oraz osiągnięcie efektu ekologicznego.
Dofinansowaniem w ramach krakowskiej mikroretencji wód opadowych i roztopowych nie będą objęte zadania, których realizacja nie gwarantuje trwałego efektu ekologicznego, to jest zakup i montaż urządzeń, które nie będą trwale związane z nieruchomością, na której będą zamontowane.
Warunkiem udzielenia dotacji jest przedłożenie dokumentu zawierającego obliczenia potencjalnego efektu ekologicznego z podziałem na poszczególne rodzaje powierzchni oraz dokumentu potwierdzającego dobór pojemności zbiornika, wystawiony przez uprawnioną osobę (np. projektanta, osobę uprawnioną w firmie produkującej lub sprzedającej zbiorniki) z uwzględnieniem wielkości i rodzaju powierzchni, z której będą zbierane wody opadowe i roztopowe (w przypadku wniosku na wykonanie podziemnego zbiornika na wody opadowe i roztopowe).
Wymagane dokumenty
Wniosek (złożony lub przesłany w wersji papierowej albo przesłany w wersji elektronicznej) podmiotu posiadającego tytuł prawny do nieruchomości w granicach administracyjnych Gminy Miejskiej Kraków na realizację zadań służących ochronie zasobów wodnych w ramach krakowskiej mikroretencji wód opadowych i roztopowych, zawierający m.in.:
oznaczenie wnioskodawcy,
lokalizację i charakterystykę zadania,
poprawnie wypełnione wszystkie wymagane rubryki,
podpis wnioskodawcy lub działającego w jego imieniu pełnomocnika (w przypadku wniosku w wersji elektronicznej z podpisem zaufanym, kwalifikowanym albo osobistym).
Załączniki do wniosku (w formie kserokopii w przypadku wniosku w wersji papierowej albo w formie skanu w przypadku wniosku w wersji elektronicznej):
dokument potwierdzający tytuł prawny do dysponowania nieruchomością, np. księga wieczysta, akt własności, informacja o numerze elektronicznej księgi wieczystej, w której tytuł prawny został ujawniony:
wynikający z prawa własności do nieruchomości;
wynikający z prawa użytkowania wieczystego nieruchomości;
wynikający z ograniczonego prawa rzeczowego do nieruchomości.
Potwierdzeniem tytułów prawnych o których mowa powyżej może być informacja o numerze elektronicznej księgi wieczystej, w której odpowiedni tytuł prawny został ujawniony.
zgoda wszystkich/ większości współwłaścicieli nieruchomości w przypadku współwłasności,
zgoda drugiego małżonka na wykonanie zadania w przypadku małżeńskiej wspólności majątkowej,
zgoda właściciela (współwłaścicieli) nieruchomości lub innego podmiotu uprawnionego do wyrażenia zgody na realizację zadania w przypadku innego prawa niż własność/ współwłasność,
dokument zawierający obliczenia potencjalnego efektu ekologicznego z podziałem na poszczególne rodzaje powierzchni,
dokument potwierdzający dobór pojemności zbiornika wystawiony przez uprawnioną osobę (np. projektanta, osobę uprawnioną w firmie produkującej lub sprzedającej zbiorniki) z uwzględnieniem wielkości i rodzaju powierzchni, z której będą zbierane wody opadowe i roztopowe (w przypadku wniosku na wykonanie podziemnego zbiornika na wody opadowe i roztopowe),
dokumenty uprawniające do występowania w imieniu wnioskodawcy: pełnomocnictwo szczególne i dowód uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa,
odpowiednia uchwała organu statutowego wyrażająca zgodę na złożenie wniosku, zawarcie i rozliczenie umowy wraz z pełnomocnictwem szczególnym do zawarcia umowy (jeżeli dotyczy),
inne dokumenty, jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku okaże się, że są one niezbędne do właściwego rozpatrzenia wniosku, wnioskodawca zostanie o tym fakcie poinformowany,
aktualny dokument potwierdzający niezaleganie z opłatami za korzystanie ze środowiska,
informacje przedstawiane przy ubieganiu się o pomoc de minimis w celu realizacji zadania (jeżeli dotyczy):
formularz informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis,
zaświadczenia o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie, otrzymane w roku podatkowym, w którym Wnioskodawca ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie otrzymanej w tym okresie albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
oświadczenie, że Wnioskodawca poinformuje o otrzymaniu pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie oraz o każdej innej pomocy na pokrycie tych samych kosztów koniecznych.
informacja przedstawiana przy ubieganiu się o pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w celu realizacji zadania (jeżeli dotyczy):
formularz informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
zaświadczenia o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie, otrzymane w roku podatkowym, w którym Wnioskodawca ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie otrzymanej w tym okresie albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
oświadczenie, że Wnioskodawca poinformuje o otrzymaniu pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie oraz o każdej innej pomocy na pokrycie tych samych kosztów koniecznych.
Opłaty
Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.
Zgodnie z wykazem zwolnień opłata skarbowa nie jest pobierana od składanego pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od pełnomocnictwa
17
kasa UMK
; przelew
; poczta
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wnioski w wersji papierowej o udzielenie dotacji celowej wraz z wymaganymi załącznikami:
Składa się w Krakowskim Centrum Doradztwa Energetycznego przy Rynku Podgórskim 1 (pokój nr 8) od poniedziałku do czwartku w godzinach 7:40 - 15:30, w piątek w godzinach 7:30 - 15:30;
Przesyła się na adres siedziby Wydziału ds. Jakości Powietrza, Rynek Podgórski 2, 30-533 Kraków, przy czym decyduje data wpływu do Urzędu Miasta Krakowa.
Wnioski w wersji elektronicznej o udzielenie dotacji celowej wraz z wymaganymi załącznikami w formie skanu można wysłać przy użyciu:
Platformy ePUAP, przy wykorzystaniu formularza pod nazwą: Pismo ogólne do urzędu;
Konta mailowego Wnioskodawcy, na adres mailowy Wydziału JP: jp.umk@um.krakow.pl.
Informacje o dodatkowych miejscach, w których można składać dokumenty:
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Punkt obsługi mieszkańców w Galerii Bronowice
ul. Stawowa 61, lokale nr 157 i 193
pon. - sob. od 10.00 do 18.00
brak
-
Punkt obsługi mieszkańców w Galerii Serenada
al. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 41
pon. - sob. od 10.00 do 18.00
brak
-
Punkt obsługi mieszkańców w Galerii Bonarka City Center
ul. Kamieńskiego 11, lokal nr M1
pon. - sob. od 10.00 do 18.00
brak
-
Krakowskie Centrum Doradztwa Energetycznego
Rynek Podgórski 1, pokój nr 8
pon. - czw. od 7.40 do 15.30, pt. od 7.30 do 15.30
Ustala się następujący tryb postępowania w sprawie udzielenia dotacji:
Złożenie wniosku o udzielenie dotacji w okresie trwania naboru.
Przeprowadzenie weryfikacji formalnej wniosku o udzielenie dotacji.
Wykonanie kontroli przedwykonawczej przez upoważnionych pracowników Urzędu Miasta Krakowa przed zawarciem umowy w sprawie realizacji zadania, w celu weryfikacji informacji wskazanych we wniosku o udzielenie dotacji.
Wezwanie do uzupełnienia zgodnie z § 9 ust. 4.
Przeprowadzenie oceny merytorycznej wniosku o udzielenie dotacji.
Zawiadomienie beneficjenta o terminie i miejscu zawarcia umowy o udzielenie dotacji.
Zawiadomienie wnioskodawcy o negatywnym rozpatrzeniu wniosku, wraz z podaniem przyczyny, pisemnie, telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej.
Zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa informacji o wniosku, który nie podlegał rozpoznaniu z powodu braku środków finansowych przeznaczonych na realizację krakowskiej mikroretencji wód opadowych i roztopowych.
Informacje dodatkowe
Wnioski o udzielenie dotacji przyjmowane będą w okresie trwania naboru.
Udzielenie dotacji następuje na wniosek.
Rozpatrzenie wniosków następuje według kolejności wpływu do Urzędu Miasta Krakowa, przy czym decyduje data dzienna wpływu wniosku (kryterium daty dziennej). W przypadku braku wystarczających środków finansowych na realizację wszystkich wniosków kompletnych z tą samą datą dzienną, o kolejności udzielenia dotacji decyduje najwyższy potencjalny efekt ekologiczny.
Dotacja nie może pokrywać wydatków przeznaczonych na ten sam cel, finansowanych z innych bezzwrotnych źródeł (zakaz podwójnego finansowania).
Dopuszcza się możliwość dofinansowania zadania z innych zewnętrznych źródeł, tylko w części nieobjętej finansowaniem w ramach krakowskiej mikroretencji wód opadowych i roztopowych.
Każda kolejna dotacja dla tej samej nieruchomości nie może dotyczyć zadania, na które została już udzielona dotacja.
Wnioski o udzielenie dotacji rozpatruje się do dnia wykorzystania limitu środków finansowych, przeznaczonych na realizację Programu w danym roku budżetowym.
Dotacja zostaje udzielona wyłącznie na dofinansowanie kosztów koniecznych do realizacji zadania, a w szczególności na:
koszty zakupu, montażu urządzeń wchodzących w skład systemów do gromadzenia i wykorzystania wód opadowych i roztopowych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-6 Uchwały;
koszty modernizacji istniejącej instalacji w celu umożliwienia podłączenia ww. systemu do gromadzenia wody opadowej i roztopowej.
Dofinansowaniem w ramach krakowskiej mikroretencji wód opadowych i roztopowych nie będą objęte:
koszty/ wydatki poniesione poza terminem realizacji zadania wskazanym w § 2 ust. 1 umowy dotacyjnej, której wzór stanowi załącznik nr 3 do uchwały;
zadania realizowane w/ na nieruchomościach posiadających już wykonany taki sam rodzaj systemu do gromadzenia i wykorzystywania wód opadowych i roztopowych, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-6;
zadania, których realizacja nie gwarantuje trwałego efektu ekologicznego, to jest zakup i montaż urządzeń, które nie będą trwale związane z nieruchomością, na której będą zamontowane.
Sposób wykorzystania wód opadowych i roztopowych na terenie nieruchomości w wyniku wdrożenia mikroretencji nie może powodować niekorzystnych zmian stosunków wodnych na działkach sąsiednich.
Termin załatwienia
Niezwłocznie poprzez zamieszczenie informacji o pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu wniosku o udzielenie dotacji celowej na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa.
Wnioski o udzielenie dotacji w danym roku budżetowym rozpatruje się do dnia wykorzystania limitu środków finansowych przeznaczonych na realizację krakowskiej mikroretencji wód opadowych i roztopowych na dany rok budżetowy. W przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych podejmuje się dalsze rozpatrywanie złożonych wniosków w danym naborze. W sytuacji, gdy dotacje udzielone na wnioski złożone w danym naborze nie wykorzystują limitu środków finansowych przeznaczonych na realizację krakowskiej mikroretencji wód opadowych i roztopowych, dopuszcza się możliwość ogłoszenia kolejnego naboru w danym roku budżetowym.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
W toku rozpatrzenia wniosku Wydział zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia kontroli przedwykonawczej przed zawarciem umowy w sprawie realizacji zadania, przez upoważnionych pracowników komórki właściwej ds. mikroretencji, w celu weryfikacji informacji wskazanych we wniosku o udzielenie dotacji. W przypadku niemożności przeprowadzenia kontroli przedwykonawczej z przyczyn leżących po stronie wnioskodawcy, w wyznaczonym dwukrotnie przez komórkę właściwą ds. mikroretencji terminie, wniosek podlega negatywnemu rozpatrzeniu.
Tryb odwoławczy
Rozstrzygnięcie o przyznaniu dotacji nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i nie przysługuje na nie odwołanie.
Odmowa przyznania dotacji celowej stanowi inną czynność z zakresu administracji publicznej, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i może być zaskarżona skargą do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie przy ul. Rakowickiej 10, 31-511 Kraków, w terminie 30 dni od dnia otrzymania rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa (Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków).
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.
Uchwała Nr CVIII/2934/23 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 kwietnia 2023 roku w sprawie zasad udzielania i rozliczania dotacji celowej na zadania służące ochronie zasobów wodnych w ramach krakowskiej mikroretencji wód opadowych i roztopowych.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/ 2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 352 z 24.12.2013 r.) zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/972 z dnia 2 lipca 2020 r. zmieniającym rozporządzenie (UE) Nr 1407/2013 w odniesieniu do jego przedłużenia oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 651/2014 w odniesieniu do jego przedłużenia i odpowiednich dostosowań (Dz. Urz. UE L Nr 215 z 07.07.2020 r.).
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/ 2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L Nr 352 z 24.12.2013 r. str.9) zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/316 z dnia 21 lutego 2019 r. zmieniającym rozporządzenie (UE) Nr 1408/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L Nr L51 I z 22.02.2019 r.).
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L Nr 190 z 28.06.2014 r.), zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2022/2514 z dnia 14 grudnia 2022 r. zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 717/2014 w odniesieniu do okresu jego stosowania (Dz. U. UE L Nr 326 z 21.12.2020 r.).
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Obowiązek informacyjny
Informacja administratora o przetwarzaniu danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: jp.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu udzielenia dotacji celowej na ochronę środowiska.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez 10 lat, po czym ulegną zniszczeniu.
Odbiorcą Twoich danych osobowych będą podmioty, z którymi współpracuje Gmina Miejska Kraków celem realizacji procesu dotacji.
Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem wynikającym z uchwały Rady Miasta Krakowa i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia dotacji.
Ponadto informujemy, że Twoje dane w zakresie: informacji o sposobie rozpatrzenia Twojego wniosku, adresu inwestycji, przedmiotu i celu, na który przyznano środki, informacji o wysokości przyznanych środków, będą w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków