Zobowiązanie (w drodze decyzji administracyjnej) właściciela, użytkownika wieczystego lub osoby, której przysługują inne prawa rzeczowe do nieruchomości celem udostępnienia nieruchomości GS-56
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Jeśli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraża zgody na udostępnienie nieruchomości w celu wykonania czynności związanych z konserwacją, remontami oraz usuwaniem awarii infrastruktury przesyłowej:
Wypełnij i podpisz wniosek o zobowiązanie do udostępnienia nieruchomości.
Złóż podpisany wniosek wraz z załącznikami osobiście, wyślij pocztą lub drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Po zakończeniu postępowania otrzymasz decyzję.
Kogo dotyczy usługa
Podmioty realizujące cel publiczny posiadające tytuł prawny do ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń, nienależących do części składowych nieruchomości, służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń.
Kryteria dla realizacji usług
Wystąpienie konieczności wykonania czynności związanych z konserwacją, remontami oraz usuwaniem awarii infrastruktury przesyłowej.
Brak zgody właściciela, użytkownika lub osoby przysługującej prawa rzeczowe do nieruchomości na jej udostepnienie.
Wymagane dokumenty
Wniosek: podmiotu zobowiązanego do wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 art. 124b ustawy o gospodarce nieruchomościami lub zawiadomienie o zamiarze realizacji tych czynności zawierający następujące informacje określające:
oznaczenie nieruchomości (nr działki, obręb, jednostka ewidencyjna),
wskazanie numeru księgi wieczystej, w przypadku gdy dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta,
cel publiczny, dla realizacji którego nieruchomość jest niezbędna,
określenie powierzchni nieruchomości przeznaczonej do zajęcia wyrażonej w m2,
opis dotychczasowego sposobu korzystania z nieruchomości oraz stanu jej zagospodarowania,
opis planowanej inwestycji,
wskazanie terminu realizacji inwestycji,
podanie danych właściciela albo użytkownika wieczystego (w przypadku osoby fizycznej - imię, nazwisko, imiona rodziców, adres, PESEL; w przypadku osoby prawnej – nazwę, adres, numer KRS, REGON lub NIP), wynikających z księgi wieczystej,
zakres i opis czynności niezbędnych celem naprawy awarii bądź wykonania czynności konserwacyjnych, remontowych.
Dokumenty potwierdzające brak zgody właściciela, użytkownika wieczystego lub osoby, której przysługują inne prawa rzeczowe do nieruchomości.
Dokumenty potwierdzające i opisujące zaistniałą awarię bądź też konieczność przeprowadzenia konserwacji lub remontu.
Dokumenty wskazujące tytuł prawny wnioskodawcy do infrastruktury.
Dokumenty wskazujące kiedy i na jakiej podstawie posadowiono przedmiotową infrastrukturę.
Pełnomocnictwo do działania w imieniu podmiotu uprawnionego do czasowego zajęcia nieruchomości.
Aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego Inwestora w przypadku osób prawnych.
Mapę zasadniczą, na której wskazany jest przebieg infrastruktury, wraz z określeniem pasa zajętości.
Oznaczenie księgi wieczystej założonej dla nieruchomości objętej wnioskiem o zobowiązanie do udostępnienia albo zaświadczenie o stanie prawnym, jaki wynika ze zbioru dokumentów.
W przypadku braku dokumentów, o których mowa w pkt. 9 zaświadczenie właściwego sądu stwierdzające, że nieruchomość nie ma założonej księgi wieczystej lub że nie jest dla niej prowadzony zbiór dokumentów.
W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym dokumenty wskazane w pkt. 10 lub dokumenty potwierdzające, że właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyje i nie przeprowadzono lub nie zostało zakończone postępowanie spadkowe.
Wypis z katastru nieruchomości.
Dokumenty należy złożyć w oryginałach lub kopiach poświadczonych za zgodność z oryginałem. Poświadczenia może dokonać notariusz lub występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem lub radcą prawnym, a także instytucja, która dokument wydała.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres podany w tabeli.
Zgromadzenie materiału dowodowego. Wydanie decyzji kończącej postępowanie administracyjne, która zostanie doręczone Wnioskodawcy w sposób określony przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wniosek do Wojewody Małopolskiego o wyłączenie Prezydenta Miasta Krakowa od załatwienia sprawy w przypadku, gdy stroną postępowania jest Gmina Miejska Kraków.
Informacje dodatkowe
Decyzji zobowiązującej do udostępniania nieruchomości nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
Obowiązek udostępnienia nieruchomości może być ustanowiony na czas nie dłuższy niż 6 miesięcy.
Decyzja o zobowiązaniu do udostępniania nieruchomości może być także wydana w celu zapewnienia dojazdu umożliwiającego wykonanie czynności.
Za udostępnienie nieruchomości oraz szkody powstałe na skutek czynności, o których mowa w ust. 1, przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub osobą, której przysługują inne prawa rzeczowe do nieruchomości a podmiotem, któremu udostępniono nieruchomość. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie w terminie 30 dni, licząc od dnia, w którym upłynął termin udostępnienia nieruchomości, określony w decyzji, starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej wszczyna postępowanie w sprawie ustalenia odszkodowania.
Termin załatwienia
1 miesiąc, a w sprawie szczególnie skomplikowanej, 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania, z możliwością przedłużenia terminu załatwienia sprawy stosowanie do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Protokół z rozprawy administracyjnej, protokół z wizji w terenie.
Inne dokumenty istotne dla sprawy (np. dokumenty geodezyjno-prawne, opinie).
Tryb odwoławczy
Od decyzji administracyjnej przysługuje stronom odwołanie do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa w terminie 14 dni od daty doręczenia.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Podstawa prawna
Art. 124b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną A).
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.