Przedłużenie terminów zagospodarowania działek oddanych w użytkowanie wieczyste oraz wyznaczenie dodatkowego terminu zabudowy nieruchomości GS-19
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Jeżeli chcesz zmienić termin/-y zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste w formie:
przedłużenia terminu/-ów (przed ich upływem)
wyznaczenia dodatkowych terminów zagospodarowania (rozpoczęcia i zakończenia zabudowy)
wyznaczenia jednego dodatkowego terminu zagospodarowania (rozpoczęcia albo zakończenia zabudowy)
złóż w Wydziale Skarbu Miasta UMK podpisany wniosek wraz z wymaganymi dokumentami, wymienionymi w sekcji "Wymagane dokumenty".
W razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku - zmiana terminu/-ów zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste następuje na podstawie aktu notarialnego, zawartego w wykonaniu zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa i sporządzonego protokołu rokowań .
Kogo dotyczy usługa
Użytkownicy wieczyści nieruchomości gruntowych, stanowiących własność Skarbu Państwa lub Gminy Miejskiej, położonych na terenie Miasta Krakowa.
Kryteria dla realizacji usług
Z usługi tej można skorzystać, gdy upłynął termin/-y zagospodarowania (zabudowy) nieruchomości, określony w umowie o oddaniu gruntu w użytkowanie wieczyste (wyznaczenie dodatkowego terminu/ów zagospodarowania nieruchomości).
Jeżeli z przyczyn niezależnych od użytkownika wieczystego nie może on dotrzymać terminu/-ów zagospodarowania nieruchomości, określonego w umowie o oddaniu gruntu w użytkowanie wieczyste można wystąpić o przedłużenie terminu/-ów zagospodarowania (zabudowy) nieruchomości.
Weryfikacji podlega argumentacja zawarta we wniosku wraz z załączoną do niego dokumentacja oraz dokumentacja zgromadzona w toku postępowania.
Nie zawiera się umowy dotyczącej zmiany terminów zagospodarowania nieruchomości do czasu zakończenia postępowania:
o rozwiązanie umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,
o ustalenie dodatkowej opłaty rocznej – z tytułu niedotrzymania terminów zagospodarowania nieruchomości.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek o przedłużenie terminu/-ów zagospodarowania (zabudowy) nieruchomości lub wyznaczenie dodatkowego terminu rozpoczęcia i zakończenia zagospodarowania (zabudowy) nieruchomości.
Umowa użytkowania wieczystego lub ostateczna decyzja o oddaniu nieruchomości w użytkowanie wieczyste (oryginał lub uwierzytelniona kopia).
W przypadku nabycia prawa użytkowania wieczystego od poprzedników prawnych aktualnego użytkownika wieczystego – umowa/-y przeniesienia prawa użytkowania wieczystego (oryginał lub uwierzytelniona kopia).
Dokumenty potwierdzające, że termin zabudowy nie mógł być dotrzymany z przyczyn niezależnych od użytkownika wieczystego (oryginał lub uwierzytelniona kopia).
Harmonogram planowanych prac inwestycyjnych na nieruchomości (oryginał lub uwierzytelniona kopia).
Wypis z Krajowego Rejestru Sądowego w przypadku osoby prawnej (oryginał).
Kopie dokumentów może uwierzytelnić: instytucja, która dokument wydała; notariusz; występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradca podatkowym.
Opłaty
Ta usługa jest bezpłatna.
Wnioskodawca (klient) ponosi koszty zawarcia umowy notarialnej oraz wpisów sądowych, które wynikają z ujawnienia praw do nabytej nieruchomości i ustanowionej hipoteki, jak również koszty materiałów geodezyjno-kartograficznych.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres podany w tabeli.
Numery telefonów dla:
grunty Gminy Miejskiej - (12) 616 9834
grunty Skarbu Państwa - (12) 616 9911
Po złożeniu wniosku sprawdzana jest jego kompletność, a następnie ustawowe przesłanki z art. 62 ust. 4 lub art. 63 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku - sporządzane jest zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa o wyrażeniu zgody, a następnie spisywany jest protokół rokowań będący podstawą do zawarcia umowy notarialnej (aneksu).
Realizacja wniosku następuje przez zawarcie umowy zmieniającej terminy zagospodarowania nieruchomości w formie aktu notarialnego.
W przypadku negatywnej weryfikacji wniosku - sporządzane jest zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa o odmowie wyrażenia zgody, o czym wnioskodawca jest informowany pisemnie.
Informacje dodatkowe
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości, raportów oraz wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych) bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Termin załatwienia
Do 4 miesięcy od daty złożenia kompletnego wniosku.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Materiały geodezyjno-kartograficzne i wieczystoksięgowe,
W miarę potrzeb opinia lub dokumentacja z:
Wydziału Architektury i Urbanistyki
Wydziału Planowania Przestrzennego,
Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie
innych właściwych merytorycznie jednostek i instytucji branżowych,
oględzin nieruchomości,
wizualizacji zamierzenia inwestycyjnego
Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków – w przypadku nieruchomości gruntowych wpisanych do rejestru zabytków,
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa o wyrażeniu zgody albo odmowie wyrażenia zgody,
Protokół rokowań – w przypadku wyrażenia zgody
Aneks do umowy w formie aktu notarialnego – w przypadku wyrażenia zgody na zmianę terminu/ów zagospodarowania nieruchomości
Pismo informujące o zakończeniu postępowania w przypadku odmowy wyrażenia zgody
Podstawa prawna
Art. 62 ust 1 i 4, art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31 004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną A).
Odbiorcami Twoich danych osobowych są: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa oraz uczestnicy postępowania.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych, z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl