Udaj się do Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą stosowny wniosek wraz z załącznikami (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”), lub złóż wniosek drogą elektroniczną za pomocą pisma ogólnego lub formularza dedykowanego.
Po zakończeniu postępowania otrzymasz rozstrzygnięcie.
W przypadku, gdy chcesz ustalić przebieg granic swojej nieruchomości musisz być właścicielem/użytkownikiem wieczystym nieruchomości.
Wymagane dokumenty
Informacje o wymaganych dokumentach:
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Odpis z księgi wieczystej
Gdy chcesz ustalić przebieg granic swojej nieruchomości
Właściciela/użytkownika wieczystego nieruchomości
Pełnomocnictwo
Gdy wnioskodawcę reprezentuje pełnomocnik
Pełnomocnika
Oryginały lub poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających prawo własności wnioskodawcy (np. akt notarialny, orzeczenie sądu, akt poświadczenia dziedziczenia)
W przypadku gdy informacje o właścicielu, wynikające z odpowiednich dokumentów nie są jeszcze ujawnione w dostępnych rejestrach publicznych
wpisać swoje dane (imię nazwisko oraz adres, ewentualnie dodatkowe dane kontaktowe),
podać dane identyfikujące nieruchomość której granice mają być ustalone (jednostka ewidencyjna, obręb, działka, numer księgi wieczystej) oraz wskazać które odcinki granic nieruchomości mają być ustalone,
podpisać wniosek.
Do wniosku powinny być dołączone wymagane załączniki.
Postępowanie w sprawie rozgraniczenia nieruchomości wszczynane jest postanowieniem.
Upoważniony przez Prezydenta Miasta Krakowa geodeta wykonuje czynności ustalenia przebiegu granic.
Organ ocenia prawidłowość wykonania czynności o których mowa w punkcie 4, a następnie dokumentacja techniczna opracowana przez geodetę jest włączana do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Sprawa jest załatwiana poprzez wydanie decyzji administracyjnej.
Informacje dodatkowe
Musisz wiedzieć, że:
Koszty sporządzenia dokumentacji geodezyjnej pokrywają strony postępowania.
Celem przyspieszenia załatwienia sprawy wnioskodawca może (fakultatywnie) wskazać geodetę, którego proponuje do przeprowadzenia czynności rozgraniczenia, wskazać znane mu adresy zamieszkania właścicieli nieruchomości, z którymi ma być rozgraniczana jego nieruchomość, zaś w przypadku wystąpienia o rozgraniczenie niektórych granic nieruchomości lub odcinków tych granic zakres wniosku może zaznaczyć na kopii mapy ewidencyjnej.
W przypadku sporu co do przebiegu linii granicznych, gdy brak jednoznacznych dokumentów wskazujących na ich przebieg, a zainteresowani właściciele nieruchomości nie złożyli zgodnego oświadczenia w tym zakresie, bądź nie zawarli ugody, postępowanie administracyjne jest umarzane w drodze decyzji, a sprawa rozgraniczenia przekazywana z urzędu do rozpatrzenia właściwemu sądowi (Wydział Cywilny).
W przypadku sporu co do przebiegu linii granicznych, gdy brak jednoznacznych dokumentów wskazujących na ich przebieg, a zainteresowani właściciele nieruchomości zawarli ugodę przed geodetą wykonującym czynności ustalenia przebiegu granic, postępowanie administracyjne jest umarzane.
W przypadku jednoznacznych dokumentów wskazujących na przebieg granicy albo zgodnego oświadczenia stron w tym zakresie, wydawana jest decyzja o rozgraniczeniu nieruchomości.
Termin załatwienia
Twoja sprawa zostanie załatwiona w ciągu miesiąca od dnia przyjęcia operatu pomiarowego rozgraniczenia nieruchomości do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Dokumentacja z czynności ustalenia przebiegu granic sporządzana przez upoważnionego geodetę.
Tryb odwoławczy
Od decyzji o rozgraniczeniu masz prawo żądania przekazania sprawy do sądu, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa (Wydział Geodezji, ul. Grunwaldzka 8) w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Od decyzji o umorzeniu postępowania rozgraniczeniowego masz prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa (Wydział Geodezji, ul. Grunwaldzka 8) w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (art. 29–34).
Rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (art. 104).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gd.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu wydania rozstrzygnięcia w postępowaniu administracyjnym w sprawie rozgraniczenia nieruchomości.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Zintegrowany System Obsługi Zasobu.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Odbiorcą Twoich danych osobowych są strony postępowania administracyjnego, podmioty działające na prawach strony w postępowaniu administracyjnym oraz ich pełnomocnicy, a także inni uczestnicy postępowania.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji składanych wniosków.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości, ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych, z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.