Jeśli chcesz zgłosić propozycję nazwy ulicy lub placu:
Napisz i podpisz pismo zawierające uzasadnienie proponowanej nazwy.
Udaj się do Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą pismo wraz z załącznikami (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”), lub złóż wniosek drogą elektroniczną.
Po rozpatrzeniu sprawy otrzymasz odpowiedź dotyczącą możliwości realizacji Twojej propozycji.
Kogo dotyczy usługa
Brak ograniczeń.
Kryteria dla realizacji usług
Brak ograniczeń.
Wymagane dokumenty
Informacje o wymaganych dokumentach:
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Pisemna zgoda właściciela na nadanie nazwy drogi wewnętrznej
W przypadku gdy propozycja nazwy dotyczy prywatnej drogi wewnętrznej znajdującej się w konkretnej lokalizacji
Wnioskodawcy
Pismo z uzasadnieniem proponowanej nazwy, krótka biografia proponowanego patrona
W przypadku gdy proponowana na patrona ulicy lub placu jest osoba fizyczna konieczne jest przedłożenie jej biografii z datą urodzenia i śmierci
Wnioskodawcy
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wydział Geodezji, Referat Kancelaryjny. Przesyłanie dokumentów możliwe jest również drogą mailową na adres mailowy: gd.umk@um.krakow.pl.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Referat Kancelaryjny (GD-02)
ul. Grunwaldzka 8, 31-526 Kraków - parter, pokój 1 (Dziennik Podawczy)
Przedłożona propozycja poddana jest analizie i opiniowaniu (sekcja „Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami”) zarówno w zakresie dotyczącym nazwy, jak i wskazanej lokalizacji.
Sprawa jest załatwiana poprzez pismo z odpowiedzią na zgłoszoną propozycję:
informujące o braku możliwości realizacji propozycji lub,
w przypadku akceptacji propozycji informujące o przygotowywaniu projektu uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie nadania nazwy lub,
w sytuacji niewykorzystania proponowanej nazwy – wprowadzenie propozycji do „Banku nazw” celem późniejszego wykorzystania.
Informacje dodatkowe
Wskazane jest podanie we wniosku kontaktowego numeru telefonicznego, pod którym wnioskodawca jest dostępny w godzinach pracy Urzędu Miasta Krakowa.
Zgodnie z ustawą z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki nazwy ulic i placów nie mogą upamiętniać osób, organizacji, wydarzeń lub dat symbolizujących komunizm lub inny ustrój totalitarny, ani w inny sposób takiego ustroju propagować.
W sprawach związanych z nazewnictwem ma również zastosowanie (w szczególności w zakresie dotyczącym zmian nazw) ustawa z dnia 24 lutego 2022 r. o ochronie dziedzictwa narodowego związanego z nazwami obiektów przestrzeni publicznej oraz pomnikami.
Nadanie nazwy drodze publicznej lub wewnętrznej na terenie Krakowa jest wyłączną kompetencją Rady Miasta Krakowa.
Termin załatwienia
Pismo z informacją co do zgłoszonej propozycji otrzymasz w ciągu miesiąca od jej zgłoszenia, natomiast termin ewentualnego nadania nazwy jest uzależniony od czasu opiniowania, daty podjęcia przez Radę Miasta Krakowa Uchwały oraz jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Dane z operatu ewidencji gruntów i budynków dotyczące stanu własnościowego wskazanego do nazwania obiektu.
Opinie właściwych terenowo Rad Dzielnic.
Inne niezbędne opinie – w tym zespołu właściwego w sprawach nazewnictwa powołanego przez Radę Miasta Krakowa oraz Instytutu Pamięci Narodowej.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (art. 18 ust. 2 pkt 13).
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 8 ust. 1a).
Ustawa z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki.
Ustawa z dnia 24 lutego 2022 r. o ochronie dziedzictwa narodowego związanego z nazwami obiektów przestrzeni publicznej oraz pomnikami.
Uchwała Rady Miasta Krakowa Nr LXX/650/05 z dnia 26 stycznia 2005 r. w sprawie nazewnictwa ulic, placów i parków (ze zmianami).
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gd.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji wniosku o nazwanie ulicy, placu lub skweru.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Zintegrowany System Obsługi Zasobu.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Odbiorcą Twoich danych osobowych są uczestnicy postępowania dotyczącego nazwania ulicy placu lub skweru.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji składanych wniosków.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 21 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów, ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych, z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.