Ustalenie wysokości tzw. renty planistycznej przed zbyciem nieruchomości BP-6
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Planowania Przestrzennego
Krótki opis usługi
Jeżeli w ciągu 5 lat od uchwalenia lub zmiany planu miejscowego sprzedasz nieruchomość, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego, zostanie pobrana od ciebie jednorazowa opłata, zwana rentą planistyczną. Jeżeli chcesz ustalić jej wysokość przed sprzedażą:
Przygotuj i podpisz wniosek o ustalenie wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej),
Udaj się do Wydziału Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą stosowny wniosek wraz z załącznikami (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”), lub złóż wniosek drogą elektroniczną,
Po zakończeniu postępowania otrzymasz rozstrzygnięcie.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy właścicieli albo użytkowników wieczystych nieruchomości, objętych ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo jego zmiany.
Kryteria dla realizacji usług
W przypadku, gdy chcesz otrzymać formalne rozstrzygnięcie w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) musisz być właścicielem albo użytkownikiem wieczystym nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem albo zmianą planu miejscowego.
Jeżeli nieruchomość objęta wnioskiem jest przedmiotem współwłasności łącznej albo współużytkowania wieczystego łącznego (w przypadku małżonków na prawach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej albo wspólników spółki cywilnej) wniosek musi być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych.
Jeżeli nieruchomość objęta wnioskiem jest przedmiotem współwłasności albo współużytkowania wieczystego w częściach ułamkowych i każdy ze współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych chce otrzymać formalne rozstrzygnięcie w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej), to wniosek taki musi być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych.
Usługa może być realizowana tylko w przypadku gdy od daty wejścia w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (albo jego zmiany), którego ustaleniom podlega nieruchomość objęta wnioskiem, nie upłynęło 5 lat.
Usługa może być realizowana tylko w przypadku gdy właściciel albo użytkownik wieczysty planuje ekwiwalentne (odpłatne) zbycie nieruchomości.
Wymagane dokumenty
Wniosek o ustalenie wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej), składany w związku z planowanym zbyciem nieruchomości, zawierający wyraźne wskazanie nieruchomości objętej żądaniem (numer księgi wieczystej oraz oznaczenie nieruchomości, tj. numer działki ewidencyjnej, numer obrębu i jednostka ewidencyjna).
Do wniosku należy dołączyć:
aktualne poświadczenie prawa własności albo prawa użytkowania wieczystego (odpis księgi wieczystej i dodatkowo – w sytuacji gdy z odpisu księgi wieczystej nie wynika jednoznacznie tytuł prawny wnioskodawcy do nieruchomości – inne dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości) – w celu potwierdzenia tytułu prawnego do nieruchomości obecnie i według stanu na dzień wejścia w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo jego zmiany,
potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej od wydania decyzji administracyjnej,
pełnomocnictwo – jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę,
potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii (nie dotyczy pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej) – jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę.
Załączniki do wniosku winny być złożone w oryginale lub w uwierzytelnionych kopiach.
Opłaty
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od wydania decyzji administracyjnej - w przypadku gdy nieruchomość objęta wnioskiem jest przedmiotem współwłasności albo współużytkowania wieczystego w częściach ułamkowych (dotyczy każdego ze współwłaścicieli lub współużytkowników wieczystych składających wniosek, gdyż dla każdego z nich wydawana jest odrębna decyzja).
10
kasa UMK
; przelew
; płatność kartą
; poczta
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
17
kasa UMK
; przelew
; płatność kartą
; poczta
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Miejsce przyjmowania dokumentów
Informacje o miejscach przyjmowania dokumentów:
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Planowania Przestrzennego
ul. Mogilska 41, 31-545 Kraków - parter (Dziennik podawczy)
wskazać na wniosku swoje dane (w przypadku osoby fizycznej – imię, nazwisko i adres, w przypadku osoby prawnej – nazwa i adres siedziby, ewentualnie dodatkowe dane kontaktowe),
wskazać na wniosku dane identyfikujące nieruchomość objętą żądaniem (numer księgi wieczystej, numer działki ewidencyjnej, numer obrębu, jednostka ewidencyjna),
podpisać wniosek.
Do wniosku powinny być dołączone wymagane załączniki (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Złożony wniosek podlega ocenie formalnej. W przypadku stwierdzenia braków formalnych wysyłane jest wezwanie do ich usunięcia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Jeżeli wniosek jest kompletny, następuje etap gromadzenia dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji administracyjnej (szczegóły w sekcji „Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami”).
Przed wydaniem decyzji wnioskodawca jest zawiadamiany o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Sprawa jest załatwiana poprzez wydanie decyzji administracyjnej.
Decyzja administracyjna jest doręczana adresatowi za pokwitowaniem przez operatora pocztowego lub przez pracowników Urzędu Miasta Krakowa (kurierów urzędowych) albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej (w przypadku gdy wnioskodawca złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą albo wystąpi o takie doręczenie i wskaże adres elektroniczny). Istnieje też możliwość odbioru osobistego w siedzibie Wydziału Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa.
Informacje dodatkowe
W przypadku zbycia nieruchomości przed datą wydania decyzji o ustaleniu wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) powinieneś o powyższym fakcie niezwłocznie poinformować organ prowadzący przedmiotowe postępowanie, gdyż art. 37 ust. 7 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewiduje możliwość ustalenia renty planistycznej na wniosek wyłącznie przed zbyciem nieruchomości. Wobec powyższego postępowanie to zakończy się wydaniem decyzji o umorzeniu postępowania zgodnie z art. 105 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Jeżeli zbycie nieruchomości nastąpi w trakcie sporządzania przez rzeczoznawcę majątkowego operatu szacunkowego lub w okresie późniejszym, ale przed datą wydania decyzji w sprawie ustalenia wysokości renty planistycznej lub jeżeli na tym etapie nastąpi wycofanie wniosku, wnioskodawca obciążany jest kosztami postępowania (w tym sporządzanego operatu szacunkowego).
Wskazane jest podanie we wniosku kontaktowego numeru telefonicznego, pod którym wnioskodawca jest dostępny w godzinach pracy Urzędu Miasta Krakowa.
Postępowanie w sprawie ustalenia opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) może zostać wszczęte na wniosek lub z urzędu. Ustalenie wysokości renty planistycznej na wniosek jest przedmiotem niniejszej procedury. Z kolei ustalenie wysokości renty planistycznej z urzędu dotyczy przypadków, gdy wszczęcie postępowania następuje po otrzymaniu przesłanego przez notariusza – zgodnie z art. 37 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – wypisu z aktu notarialnego dotyczącego umowy, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości objętej ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo jego zmiany.
Termin załatwienia
Twoja sprawa zostanie załatwiona do dwóch miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
W przypadku postępowania w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego informacja o przeznaczeniu terenu w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego – obowiązującym i nieobowiązującym (uchwalonym przed 1 stycznia 1995 r.), a także wyrys z obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wyrys i wypis z nieobowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W przypadku postępowania w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego informacja o przeznaczeniu terenu w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego – obowiązującym i nieobowiązującym (obowiązującym bezpośrednio przed wejściem w życie aktualnie obowiązującego planu miejscowego), a także wyrysy z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – obowiązującego i nieobowiązującego.
Operat szacunkowy określający wartości rynkowe nieruchomości w celu ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej).
Tryb odwoławczy
Od decyzji masz prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa (Wydział Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa, ul. Mogilska 41) w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Podstawa prawna
Art. 37 ust. 7 w związku z art. 36 ust. 4 oraz art. 37 ust. 1, 3, 4, 11a, 12 i art. 87 ust. 3a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 5 września 2023 r. w sprawie wyceny nieruchomości.
Art. 35 § 3, art. 36, art. 104, art. 127 § 1 i 2, art. 129 § 1 i 2 oraz art. 262 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: bp.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu wydania rozstrzygnięcia w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) przed zbyciem nieruchomości.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Zintegrowany System Obsługi Zasobu.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 10 lat, po czym – w zależności od wyników ekspertyzy – ulegną zniszczeniu albo zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Odbiorcą Twoich danych osobowych jest inna strona postępowania administracyjnego, pełnomocnik strony, a także inny uczestnik postępowania.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji składanego wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych, z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.