URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Architektury i Urbanistyki
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz zgłosić rozbiórkę obiektu budowlanego wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij i podpisz zgłoszenie zamiaru rozbiórki obiektu budowlanego.
Złóż zgłoszenie zamiaru rozbiórki obiektu budowlanego na formularzu zgłoszenia rozbiórki w postaci papierowej albo formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem adresu elektronicznego (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Uiść opłatę skarbową, jeśli jest wymagana (szczegóły w sekcji „Opłaty”).
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą:
stosowne zgłoszenie wraz z wymaganymi załącznikami (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”),
potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej (jeśli jest wymagana),
lub złóż zgłoszenie drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
W przypadku, gdy zgłoszenie nie będzie kompletne, w drodze postanowienia zostanie nałożony na Ciebie obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia zostanie wniesiony sprzeciw w drodze decyzji.
Jeśli zostaną spełnione odpowiednie wymagania i nie zostanie wniesiony sprzeciw w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia to będziesz mógł przystąpić do realizacji rozbiórki obiektu budowlanego. Przed upływem tego terminu organ może wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, które również uprawnia Cię do wykonania rozbiórki.
Ewentualny sprzeciw wniesiony w drodze decyzji administracyjnej lub zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu otrzymasz listem poleconym lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej (e-PUAP), w zależności od wybranej przez Ciebie formy korespondencji. Decyzję lub zaświadczenie możesz również odebrać osobiście lub przez pełnomocnika w siedzibie Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z urzędnikiem prowadzącym sprawę. W przypadku niewniesienia sprzeciwu i niewydania zaświadczenia, o którym mowa w pkt 6 nie otrzymasz dodatkowej pisemnej informacji o przyjęciu zgłoszenia.
Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych (szczegóły w sekcji „Obowiązek informacyjny”).
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy każdej osoby planującej inwestycję, która wymaga rozbiórki obiektu budowlanego.
Kryteria dla realizacji usług
Dokonać zgłoszenia zamiaru rozbiórki obiektu budowlanego możesz jeśli dotyczy:
budynku lub budowli o wysokości poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości,
napowietrznej linii energetycznej o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV i niższym niż 110 kV.
Nie wymaga zgłoszenia zamiaru rozbiórki obiektu budowlanego rozbiórka:
obiektów i urządzeń budowlanych, na budowę których nie jest wymagane pozwolenie na budowę,
budynków i budowli zlokalizowanych na terenach zamkniętych ustalonych decyzją Ministra Obrony Narodowej.
Rozbiórka innych obiektów budowlanych może wymagać uzyskania pozwolenia na rozbiórkę (karta usługi AU-6).
Wymagane dokumenty
Zgłoszenie zamiaru rozbiórki obiektu budowlanego wraz z wymaganymi załącznikami:
zgoda właściciela obiektu budowlanego lub jej kopia,
określenie zakresu, miejsca i sposobu wykonania rozbiórki,
w zależności od potrzeb - odpowiednie szkice lub rysunki,
mapę ewidencyjną z zaznaczonym obiektem do rozbiórki i podaniem jego odległości od granic działki,
Dowód wniesienia opłaty skarbowej (jeśli jest wymagana).
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach z klauzulą ostateczności, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami (Informacje dodatkowe).
W przypadku działania przez pełnomocnika albo prokurenta – pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy albo dokument stwierdzający udzielenie prokury (oryginał lub jego odpis urzędowo poświadczony – Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie). Dokumentem stwierdzającym udzielenie prokury może być również odpis aktualny z KRS (wydany w sądzie albo pobrany samodzielnie zgodnie z art. 4 ust. 4aa ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym).
W przypadku składania wniosku przez podmiot nie podlegający obowiązkowi wpisu w KRS – dokumenty potwierdzające sposób reprezentacji wnioskodawcy (oryginał lub odpis poświadczony za zgodność z oryginałem przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym).
W placówkach banku PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa bez ponoszenia opłat.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa albo prokury (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
Dokumenty można złożyć w Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa.
Szersza informacja na temat przyjmowania stron.
Automatyczna blokada stacjonarnego systemu kolejkowego i wydawanie bloczków następuje dla:
informacji i dzienników budowy o godz. 14.50,
przyjmowanie pism i wniosków o godz. 14.50.
Strony są przyjmowane zgodnie z kolejnością bloczków pobranych z lokalnego systemu kolejkowego (nie ma możliwości rejestracji zdalnej).
Alternatywna forma przesłania pisma utrwalonego w postaci
elektronicznej.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Podpis osobisty
Sposób realizacji usługi
Przyjęcie zgłoszenia w formie milczącej zgody lub sprzeciw w formie decyzji albo sprzeciw w formie decyzji nakładającej obowiązek uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Ponadto przed upływem 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ może wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
Informacje dodatkowe
W trakcie postępowania organ może żądać, ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub mienia, przedstawienia danych o obiekcie budowlanym lub danych dotyczących prowadzenia robót rozbiórkowych.
Organ może nałożyć obowiązek uzyskania decyzji pozwolenia na rozbiórkę obiektu budowlanego, jeżeli:
może ona wpłynąć na pogorszenie stosunków wodnych, warunków sanitarnych oraz stanu środowiska lub
wymaga ona zachowania warunków, od których spełnienia może być uzależnione prowadzenie robót związanych z rozbiórką.
Możesz wystąpić o wydanie zaświadczenia o niewniesieniu sprzeciwu wobec zgłoszenia.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z klauzulą ostateczności musisz przedłożyć, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami (Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Rozporządzenie z dnia 10 września 2019 r. Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko).
Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Właściwy organ, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia organ nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji.
Nałożenie obowiązku, o którym mowa w pkt 6 przerywa bieg terminu, o którym mowa w pkt 5.
Zgodnie z art. 30 ust. 6a w związku z art. 31 ust. 2 ustawy Prawo budowlane, za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji w placówce pocztowej operatora pocztowego, o którym mowa w art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, albo w przypadku doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, dzień wystawienia dowodu wysłania, o którym mowa w art. 40 tej ustawy*, albo, w przypadku skorzystania z publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 tej ustawy, dzień odebrania dokumentu elektronicznego przez operatora wyznaczonego**.
* Zgodnie z art. 155 ust. 6 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych Gmina Miejska Kraków, jako jednostka samorządu terytorialnego będzie obowiązana stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego od dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie art. 155 ust. 10 ww. ustawy.
** Zgodnie z art. 155 ust. 6 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych Gmina Miejska Kraków, jako jednostka samorządu terytorialnego będzie obowiązana stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej od dnia 1 października 2029 r.
Uwaga! Zgodnie z art. 147 ust. 2-4 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych:
ust. 2. Doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym, będące użytkownikami konta w ePUAP, do podmiotu publicznego posiadającego elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP, w ramach usługi udostępnianej w ePUAP, jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, do czasu zaistnienia obowiązku stosowania niniejszej ustawy, o którym mowa w art. 155, przez ten podmiot publiczny.
ust. 3. Doręczenie korespondencji nadanej przez podmiot publiczny posiadający elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP do osoby fizycznej lub podmiotu niebędącego podmiotem publicznym, o których mowa w ust. 2, stanowiącej odpowiedź na podanie albo wniosek złożone w ramach usługi udostępnionej w ePUAP, jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
ust. 4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1-3, urzędowe poświadczenie odbioru, o którym mowa w art. 3 pkt 20 ustawy zmienianej w art. 105 (ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne), jest równoważne dowodowi otrzymania, o którym mowa w art. 41 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Roboty zabezpieczające i rozbiórkowe można rozpocząć przed uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę lub przed dokonaniem zgłoszenia, o którym mowa w art. 31 ust. 1 Prawa budowlanego, jeżeli mają one na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. Rozpoczęcie robót, nie zwalnia od obowiązku bezzwłocznego uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę lub dokonania zgłoszenia.
Termin załatwienia
Załatwienie sprawy zgodnie z art. 30 ust. 5 w zw. z art. 31 ust. 2 ustawy Prawo budowlane, tj. w terminie do 21 dni od dnia dokonania zgłoszenia, przy czym nałożenie przez organ administracyjny obowiązku uzupełnienia w drodze postanowienia brakujących dokumentów, przerywa bieg 21-dniowego terminu.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Loading the player...
Tryb odwoławczy
Możesz odwołać się od otrzymanej decyzji administracyjnej o wniesieniu sprzeciwu.
Odwołanie od decyzji złóż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa - Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK, do Wojewody Małopolskiego (jako instancji odwoławczej).
Wskaż numer decyzji, od której się odwołujesz.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Podstawa prawna
Art. 31 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza zgłoszenia rozbiórki.
Art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Obowiązek informacyjny
Informacja administratora o przetwarzaniu danych osobowych
Wskazanie administratora i inspektora ochrony danych
Informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. W sprawie ochrony swoich danych osobowych może Pani/Pan skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych poprzez e-mail: iod@um.krakow.pl lub pisemnie na adres: Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Cele oraz podstawa prawna przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
Podstawę prawną przetwarzania Pani/Pana danych stanowi art. 6 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) – dalej: RODO, tzn. dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym bądź w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi, w szczególności zaś realizacji ustawowych zadań urzędu.
Obowiązek podania danych osobowych oraz informacja o odbiorcach danych osobowych i okresie przetwarzania danych osobowych
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym (Kodeks postępowania administracyjnego), w związku realizacją przez organ obowiązków wynikających z przepisów prawa. Dane będą udostępniane wyłącznie podmiotom upoważnionym, w szczególności podmiotom uprawnionym do wglądu w akta postępowania. Dane osobowe będą przetwarzane w ramach dokumentacji prowadzonej w formie papierowej i elektronicznej przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Prawa osoby, której dane dotyczą
W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące prawa:
prawo dostępu do danych osobowych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych;
prawo do żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych – w przypadku, gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne;
prawo do żądania usunięcia danych osobowych; w przypadkach, w których administrator przetwarza dane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) i e) RODO dane mogą być usunięte po zakończeniu okresu archiwizacji, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej;
prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych, jeżeli zachodzi jedna z okoliczności określonych w art. 17 ust. 1 RODO, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej;
prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych opartego na art. 6 ust. 1 lit. e) RODO, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej;
prawo do przenoszenia danych;
prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych;
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.