Do zakresu działania Referatu Planowania i Realizacji Budżetu (WS-02) należą następujące sprawy:
prognozowanie i analiza warunków ekonomicznych dla realizacji zadań Wydziału;
przygotowywanie projektu budżetu, projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej, planu finansowego Wydziału oraz koordynacja prac wewnętrznych komórek organizacyjnych Wydziału w tym zakresie;
monitorowanie dysponowania środkami finansowymi Wydziału określonymi w budżecie oraz proponowanie zmian budżetowych przy współpracy w tym zakresie z pozostałymi referatami;
opracowywanie okresowych i rocznych sprawozdań z realizowanych zadań budżetowych Wydziału, a w zakresie dotacji oraz środków zewnętrznych w oparciu o informacje przekazane przez Referat WS-14 i Oddział Dotacji WS-15;
określanie zapisów finansowych w projektach umów, zleceń, porozumień i aneksów, wprowadzenia danych do podsystemu GRU (Generalny Rejestr Umów i Zleceń) oraz potwierdzenie finansowe zaangażowania środków, z wyłączeniem umów o udzielenie dotacji celowych na zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, opracowanych przez WS-15;
wprowadzanie danych z dokumentów finansowych do podsystemu WYBUD prowadzenie wewnętrznej ewidencji zaangażowania i wydatków, prowadzenie rozliczeń finansowych zadań z wyłączeniem rozliczeń dotacji celowych realizowanych przez WS-15;
prowadzenie wydziałowego rejestru umów zawieranych na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych;
koordynacja prac pozostałych referatów w zakresie organizacji procedur przetargowych i współpraca w trakcie ich przebiegu;
realizacja zadań zgodnie z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi pomocy publicznej;
przygotowywanie analiz, opinii, projektów zarządzeń i uchwał oraz innych materiałów, w ujęciu ekonomicznym, w zakresie działania Wydziału;
planowanie wpływów i wydatków związanych ze środkami z opłat i kar za korzystanie ze środowiska; zarządzanie środkami poprzez:
przygotowanie prognozy dochodów gminy i powiatu z tytułu wpływów z opłat i kar związanych z korzystaniem ze środowiska,
przygotowywanie projektów wydatków na realizację zadań własnych określonych ustawą Prawo ochrony środowiska,
monitorowanie dysponowania dochodami z tytułu wpływów, o których mowa w lit. a,
opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań, o których mowa w lit. b;
sporządzanie rocznych sprawozdań z gospodarowania dochodami budżetu gminy i powiatu pochodzącymi z opłat i kar środowiskowych przeznaczonymi na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej – oś-4g i oś-4p;
obliczanie nadwyżki dochodów budżetu gminy i powiatu pochodzących z opłat i kar środowiskowych za dany rok, podlegającej przekazaniu na rzecz wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w roku następnym;
koordynacja działań związanych z przygotowaniem załącznika do wniosku o uzyskanie zaświadczenia z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego o niezaleganiu przez Gminę Miejską Kraków z opłatami za korzystanie ze środowiska;
wprowadzanie danych związanych z opłatą za usunięcie drzew i krzewów oraz kar z tytułu wycinki drzew bez zezwolenia do podsystemu WPBUD;
koordynowanie zadań zgłaszanych w ramach Budżetu Obywatelskiego do Wydziału oraz przekazywanie opinii Wydziału do jednostek wskazanych do realizacji zadań BO;
koordynowanie zadań związanych z organizacjami pozarządowymi;
wykonywanie zadań powierzonych wydziałowemu koordynatorowi ds. zamówień publicznych.