Do zakresu działania Referatu ds. Żłobków (SZ-09) należy:
inicjowanie, realizacja i koordynowanie działań mających na celu rozwój opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na terenie Gminy Miejskiej Kraków;
sprawowanie nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi i dziennymi opiekunami funkcjonującymi na terenie miasta Krakowa, zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz właściwą uchwałą Rady Miasta Krakowa w tym zakresie;
prowadzenie spraw związanych z wpisem do rejestru żłobków i klubów dziecięcych oraz wykazu dziennych opiekunów, zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
wydawanie opinii w sprawie spełniania wymagań sanitarno-lokalowych przez lokal, w którym ma być prowadzony klub dziecięcy;
współpraca ze żłobkami prowadzonymi przez Gminę Miejską Kraków oraz Zarządem Inwestycji Miejskich w Krakowie w zakresie planowania inwestycji i remontów w ww. żłobkach;
planowanie budowy nowych żłobków we współpracy z Zarządem Inwestycji Miejskich w Krakowie;
zlecanie prowadzenia instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym zawieranie i rozliczanie umów w tym zakresie;
realizacja zadania polegającego na udzielaniu dotacji niepublicznym żłobkom, klubom dziecięcym oraz dziennym opiekunom, na podstawie stosownej uchwały Rady Miasta Krakowa, w zakresie zawierania umów dotacyjnych, ustalania wysokości wypłacanych transz dotacji oraz rozliczanie dotacji, z wyłączeniem prowadzania kontroli umów dotacyjnych;
pozyskiwanie środków zewnętrznych na zadania związane z opieką nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym w szczególności w ramach rządowego programu „Aktywny Maluch”;
współpraca z Dzielnicami Miasta Krakowa w zakresie realizacji zadań związanych z opieką nad dziećmi w wieku do lat 3;
przygotowywanie analiz i opinii z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3;
współpraca z innymi podmiotami w zakresie spraw związanych z opieką nad dziećmi w wieku do lat 3.