Zakres działania, wykonywania uprawnień i obowiązków Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa ds. Polityki Senioralnej określa Zarządzenie Nr 3381/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 23 grudnia 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania, uprawnień i obowiązków Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa ds. Polityki Senioralnej.
Pełnomocnik działa w obszarze szeroko rozumianej problematyki mieszkańców Krakowa w wieku dojrzałym i poprodukcyjnym, dokonując analiz i ocen sytuacji, współuczestnicząc w opracowywaniu planów strategicznych w tym zakresie oraz integrując i
promując działania poszczególnych wydziałów i jednostek adresowanych do starszych mieszkańców Krakowa.
Do zadań Pełnomocnika należy w szczególności:
Pełnomocnik bierze udział w pracach zespołów, komisji, związków i innych branżowych gremiów zgodnie z odrębnymi dyspozycjami Prezydenta Miasta Krakowa oraz współpracuje z instytucjami i innymi podmiotami. W przypadku udziału w spotkaniach zewnętrznych, w szczególności związanych z udziałem w pracach gremiów, o których mowa powyżej, merytorycznymi ustaleniami, Pełnomocnik sporządza dla Prezydenta Miasta Krakowa pisemne informacje o podjętych ustaleniach. Pełnomocnik w obszarze swojego działania uczestniczy i przewodniczy zespołom zadaniowym opracowującym dokumenty o charakterze programowym lub opiniującym je, przed przedstawieniem ich do zatwierdzenia Prezydentowi. Pełnomocnik w ramach swoich kompetencji, może występować do innych komórek organizacyjnych UMK i miejskich jednostek organizacyjnych o udostępnienie lub pozyskanie informacji oraz inicjowanie działań dotyczących polityki senioralnej.
Pełnomocnik pełni rolę inspirującą i opiniotwórczą, udzielając Prezydentowi Miasta Krakowa wsparcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności, w szczególności:
Pełnomocnik podpisuje pisma i dokumenty związane z zakresem swojego działania.
Obsługę kancelaryjno-biurową Pełnomocnika zapewnia właściwy referat do spraw seniorów Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia