Do zakresu działania Referatu ds. Najmu Lokali Komunalnych należą sprawy:
prowadzenie spraw związanych z realizacją Programu „Mieszkanie za remont” poprzez:
ustalanie terminu i ogłaszanie naboru wniosków,
kwalifikowanie, weryfikację i realizację wniosków osób o zawarcie umowy najmu lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków złożonych w ramach programu,
sporządzenie listy osób uprawnionych do zawarcia umowy najmu – lista remontowa,
publikowanie listy lokali do remontu i informowanie uprawnionych o możliwości składania ofert,
rozpatrywanie złożonych ofert na remont lokalu,
wydawanie skierowań do zawarcia przedwstępnych umów najmu lokalu na czas wykonania remontu,
wydawanie skierowań do zawarcia przyrzeczonych umów najmu lokalu na czas nieoznaczony;
prowadzenie ewidencji wydanych skierowań do zawarcia umowy najmu lokali mieszkalnych w ramach programu „Mieszkanie za remont”;
prowadzenie bazy danych osób, ubiegających się o zawarcie umowy najmu lokalu w ramach programu „Mieszkanie za remont”;
wprowadzanie danych do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Nieruchomościami dotyczących czynności związanych z zakresem działalności Referatu;
okresowa weryfikacja pustostanów pozostających na koncie Referatu.