Do zakresu działania Referatu Postępowań Eksmisyjnych (ML-08) należą sprawy:
reprezentowanie Gminy Miejskiej Kraków przed sądami powszechnymi w sprawach o opróżnienie lokali w zakresie orzekania o uprawnieniu do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu, w których sąd zawiadomił Gminę Miejską Kraków o możliwości przystąpienia do toczącego się postępowania w charakterze interwenienta ubocznego w trybie art. 15 ust. 2 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego;
prowadzenie ewidencji osób, względem których toczy się postępowanie eksmisyjne (na podstawie zawiadomień z sądu);
weryfikacja osób, względem których toczy się postępowanie eksmisyjne, pod kątem sytuacji majątkowej i rodzinnej, na podstawie dostępnych systemów i informacji pozyskanych z komórek organizacyjnych Urzędu, miejskich jednostek organizacyjnych oraz od innych podmiotów;
wyrażanie stanowiska do Zespołu Radców Prawnych w zakresie pozwów o ustalenie prawa do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu oraz o podział majątku dorobkowego lub dział spadku w sytuacji, gdy jest to związane z potencjalną koniecznością wskazania lokalu z zasobu Gminy Miejskiej Kraków;
wykonywanie wydanych i niewykonanych przed dniem wejścia w życie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, prawomocnych orzeczeń sądowych w sprawach opróżnienia lokali mieszkalnych – w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, jak również windykacja należności za eksmisję i obsługa depozytów mienia osób eksmitowanych;
prowadzenie rejestru wyroków eksmisyjnych z uprawnieniem do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu;
prowadzenie rejestru wyroków eksmisyjnych bez uprawnienia do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu;
weryfikacja wniosków osób uprawnionych do objęcia lokalu z zasobu Gminy Miejskiej Kraków na podstawie wyroków sądowych;
weryfikacja wyroków eksmisyjnych w zakresie wskazywania tymczasowych pomieszczeń;
wydawanie skierowań do zawarcia umów najmu socjalnego lokalu tytułem realizacji wyroków;
wydawanie skierowań do zawarcia umów najmu pomieszczeń tymczasowych tytułem realizacji wyroków;
wydawanie skierowań do zawarcia umów najmu pomieszczeń zastępczych na podstawie wydanych i niewykonanych przed dniem wejścia w życie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, prawomocnych orzeczeń sądowych w sprawach opróżnienia lokali mieszkalnych;
tworzenie zasobu tymczasowych pomieszczeń, które przeznacza się na wynajem jako tymczasowe pomieszczenia celem realizacji wyroków eksmisyjnych oraz wyłączanie pomieszczeń z tego zasobu;
przeprowadzanie ankiety socjalnej oraz ustalanie sposobu korzystania z lokalu podczas wizji lokalowych;
prowadzenie ewidencji wydanych skierowań do zawarcia umów najmu socjalnego lokali i tymczasowych pomieszczeń;
zawieranie porozumień z wierzycielami wyroków eksmisyjnych w zakresie wykonania remontu lokali na koszt własny;
weryfikacja spraw dotyczących uprawnienia do zawarcia umowy najmu socjalnego aktualnie zajmowanego lokalu tytułem realizacji wyroku eksmisyjnego z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania zasobem;
współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej oraz innymi jednostkami realizującymi zadania z zakresu pomocy i opieki społecznej w sprawie oddania do użyczenia lokali o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m2 na mieszkania chronione, mieszkania wspierane, treningowe lub z przeznaczeniem na placówki opiekuńczo – wychowawcze w celu realizacji przez podmioty zewnętrzne zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
współpraca z podmiotami o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w sprawie oddania w najem lub użyczenie lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m2, wykonującym we własnym zakresie zadania pomocy społecznej, inne niż zadania własne Gminy, dla realizacji których niezbędne jest władanie lokalem mieszkalnym oraz obsługa kancelaryjna komisji, o której mowa w § 5 załącznika nr 6 do aktualnie obowiązującej uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali mieszkalnych;
okresowa weryfikacja pustostanów pozostających na koncie Referatu;
wprowadzanie danych do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Nieruchomościami dotyczących czynności związanych z zakresem działalności Referatu;
koordynacja zadania „Obsługa Spraw Mieszkaniowych” w systemie Stradom.
prowadzenie spraw związanych z roszczeniami odszkodowawczymi właścicieli lokali, wobec których Gmina nie wywiązała się z obowiązku zrealizowania orzeczeń eksmisyjnych poprzez złożenie osobom uprawnionym oferty zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub wskazanie tymczasowego pomieszczenia, zgodnie z art. 18 ust. 5 i 25e ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego, art. 1046 § 4 ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz art. 417 ustawy Kodeks cywilny;
ewidencjonowanie wniosków o wypłatę odszkodowań z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowych pomieszczeń;
prowadzenie negocjacji i zawieranie porozumień z właścicielami nieruchomości w sprawie zrzeczenia się roszczeń odszkodowawczych w zamian za wcześniejszą realizację wyroków eksmisyjnych;
przeprowadzanie oględzin lokali w tym uczestnictwo w wizjach z biegłym sądowym w przypadku spraw skierowanych na drogę postępowania sądowego, celem oceny stanu technicznego zajmowanych lokali pod kątem oszacowania stawki odszkodowania;
szacowanie wysokości odszkodowań za lokale, które zajmują osoby objęte wyrokiem eksmisyjnym;
przygotowywanie projektów ugód w sprawie wypłaty odszkodowań z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania pomieszczeń tymczasowych;
zawieranie ugód w sprawie wypłaty odszkodowań z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowego pomieszczenia;
uznawanie roszczeń odszkodowawczych po uprzednim wezwaniu przez właścicieli lokali w wysokości zaakceptowanej przez Wydział;
prowadzenie spraw związanych z roszczeniami regresowymi w stosunku do osób eksmitowanych, za które Gmina Miejska Kraków na zasadzie „in solidum” wypłaciła odszkodowania na rzecz właścicieli nieruchomości, a w szczególności ustalanie należnych z tego tytułu kwot oraz kierowanie wezwań do zapłaty;
ewidencjonowanie zawartych ugód o wypłatę odszkodowań z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowych pomieszczeń;
prowadzenie postępowań w sprawie udzielania ulg w spłacie należności Gminy Miejskiej Kraków powstałych z tytułu prowadzonych postępowań regresowych w oparciu o uchwałę Rady Miasta Krakowa nr LVI/1616/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Miejskiej Kraków lub jej jednostkom organizacyjnym, a także wskazania organów do tego uprawnionych poprzez:
wzywanie dłużników w celu uzupełnienia braków formalnych wniosków,
przeprowadzanie postępowań wyjaśniających mających na celu ocenę zasadności udzielenia ulgi,
kompletowanie zebranego materiału i przedstawianie spraw pod obrady działającego w ramach Wydziału Mieszkalnictwa Zespołu ds. rozpatrywania wniosków o udzielenie ulgi w spłacie należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Miejskiej Kraków lub Zespołu Zadaniowego ds. ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny oraz niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, przypadających Gminie Miejskiej Kraków, a także ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym, przypadających Skarbowi Państwa, udzielanych bez zgody wojewody, powołanego zarządzeniem nr 2516/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 31 sierpnia 2023 r. w sprawach podlegających kompetencjom Prezydenta Miasta Krakowa lub Kierującego pionem Urzędu Miasta Krakowa, z późn. zm.,
przygotowywanie projektów porozumień lub oświadczeń w zakresie zastosowania ulgi w spłacie zaległej należności;
opiniowanie wniosków o udzielenie ulgi w spłacie należności powstałych z tytułu wypłaty odszkodowania przez Gminę Miejską Kraków na rzecz właściciela nieruchomości, wynikającej z zajmowania lokalu bez tytułu prawnego przez osoby uprawnione z mocy wyroku do otrzymania lokalu socjalnego w sprawach prowadzonych przez Wydział Egzekucji Administracyjnej i Windykacji;
wyrażanie stanowiska w zakresie zasadności kierowania na drogę postępowania sądowego spraw dotyczących prowadzonych roszczeń regresowych oraz przekazywanie niezbędnych dokumentów;
współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie dotyczącym stosowania ulg w spłacie należności Gminy Miejskiej Kraków;
dokonywanie przypisu należności objętych wezwaniami do zapłaty w systemie WPBUD;
ewidencjonowanie wezwań do zapłaty;
prowadzenie rejestru udzielonych ulg w spłacie należności cywilnoprawnych odrębnie dla porozumień i oświadczeń woli zgodnie z zarządzeniem nr 2601/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 8 września 2023 r. w sprawie zasad postępowania dotyczących udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny i niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, przypadających Gminie Miejskiej Kraków, wynikających z art. 60 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
monitorowanie prawidłowości realizacji zawartych porozumień;
przygotowywanie pełnomocnictw dla radców prawnych reprezentujących Gminę Miejską Kraków przed sądem do zawierania ugód w sprawie odszkodowań z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowego pomieszczenia w związku z orzeczoną eksmisją;
szacowanie niezbędnych na odszkodowania środków finansowych, celem zabezpieczenia ich w budżecie Miasta;
szacowanie rezerw na zobowiązania z tytułu odszkodowań za niedostarczenia lokali socjalnych;
wnioskowanie o realizację odszkodowań;
pozyskiwanie i przekazywanie do właściwej komórki organizacyjnej Urzędu danych niezbędnych do wystawienia przez Gminę Miejską Kraków informacji o wysokości osiągniętego przychodu zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności: danych osobowych oraz wysokości udziałów w nieruchomości poszczególnych współwłaścicieli, którzy uzyskali przychód z tytułu odszkodowania wypłaconego przez Gminę Miejską Kraków za niedostarczenie przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazanie tymczasowego pomieszczenia w związku z orzeczoną eksmisją;