Do zakresu działania Referatu ds. Czynności Geodezyjnych i Ujawniania Prawa Własności (GS-16) należy:
regulacje stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa dotyczące spraw wynikających z zakresu działania Referatu;
badanie stanu geodezyjnoprawnego nieruchomości objętych regulacją;
opracowywanie dokumentów oraz przygotowanie wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych wpisu prawa własności Skarbu Państwa, w związku z prowadzonym w Wydziale wykazem nieruchomości do Krajowego Zasobu Nieruchomości;
analiza zawiadomień geodezyjnych oraz ustalanie Referatów Wydziału, komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa lub miejskich jednostek organizacyjnych właściwych do reprezentowania Gminy Miejskiej Kraków, Miasta Krakowa jako miasta na prawach powiatu oraz Skarbu Państwa podczas czynności w terenie;
reprezentowanie Gminy Miejskiej Kraków, Miasta Krakowa jako miasta na prawach powiatu oraz Skarbu Państwa w postępowaniach dotyczących podziałów nieruchomości, wznowienia znaków granicznych, wyznaczenia punktów granicznych, ustalenia przebiegu granic, rozgraniczeń, w przedmiocie niezastrzeżonym zakresem działania innych Referatów Wydziału, komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa lub miejskich jednostek organizacyjnych;
analiza i kontrola stanu zagospodarowania nieruchomości oraz przekazywanie informacji o ich zajęciu do właściwych Referatów Wydziału, komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa lub miejskich jednostek organizacyjnych;
występowanie do Wydziału Geodezji o wprowadzenie zmian do ewidencji gruntów i budynków w związku ze sprawami prowadzonymi przez Referat;
analiza przesyłanych zawiadomień, postanowień i decyzji dotyczących aktualizacji danych w ewidencjach objętych operatem ewidencji gruntów i budynków oraz wyłączenia gruntów z produkcji rolnej;
ustalenie stanu prawnego, przygotowywanie wyjaśnień, stanowisk i opinii Zespołowi Radców Prawnych w prowadzonych przez Referat postępowaniach;
opracowanie sprawozdań z realizowanych przez Referat zadań.