Do zakresu działania Referatu Uprawnień Właścicielskich (GS-10) należy:
prowadzenie postępowań związanych z protokolarnym wydaniem i przejmowaniem nieruchomości, w zakresie niezastrzeżonym do prowadzenia w innym Referacie;
prowadzenie wszelkich działań mających na celu zapobieżenie utracie lub uszczupleniu prawa własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości, w zakresie niezastrzeżonym do prowadzenia przez inne Referaty, Wydziały lub gminne jednostki organizacyjne;
przeprowadzanie oględzin w terenie i ustalanie stanu faktycznego zagospodarowania nieruchomości;
naliczanie należności za bezumowne korzystanie z nieruchomości w sprawach należących do zakresu działania Referatu;
przygotowanie wniosków i dokumentów do Zespołu Radców Prawnych;
zajmowanie stanowisk na wniosek merytorycznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa, jednostek państwowych, samorządowych i miejskich, w związku z prowadzonymi sprawami;
udział w oględzinach związanych z postępowaniami sądowymi o wydanie nieruchomości bądź naliczenie wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości;
występowanie do sądu oraz reprezentowanie przed sądami interesów Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa w postępowaniach o zawezwanie do próby ugodowej związanych z ochroną prawa własności nieruchomości, w zakresie spraw prowadzonych w Referacie;
koordynowanie i obsługa prac Zespołu Zadaniowego ds. wskazania sposobu zagospodarowania nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa, zabudowanych budowlami, obiektami oraz infrastrukturą, niezdatnymi do eksploatacji, wymagającymi przeprowadzenia prac remontowych, naprawczych, zabezpieczających bądź rozbiórkowych, a także do spraw zasadności rozpoczęcia sprzedaży lokali usytuowanych w budynkach stanowiących w 100% własność Gminy Miejskiej Kraków, w przypadku nieruchomości o niskiej intensywności zabudowy;
analiza przesyłanych decyzji o warunkach zabudowy oraz pozwoleniu na budowę dla inwestycji realizowanych na nieruchomościach stanowiących własność oraz oddanych w użytkowanie wieczyste Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa, a także nieruchomościach sąsiednich, z wyłączeniem inwestycji związanych z usytuowaniem infrastruktury technicznej, a także nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, Gminy Miejskiej Kraków w użytkowaniu wieczystym osób fizycznych i prawnych bądź oddanych na rzecz osób fizycznych i prawnych w innej formie przewidzianej przepisami prawa;
występowanie o opinię w sprawie podziału nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków w sprawach dotyczących działania Referatu;
przygotowanie odpowiedzi na pisma oraz interwencje w sprawie zajęcia nieruchomości bądź ich nienależytego utrzymania, w zakresie niezastrzeżonym do prowadzenia przez inne Referaty, komórki organizacyjne lub miejskie jednostki organizacyjne;
współpraca z Zespołem Radców Prawnych oraz Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej w ramach prowadzonych spraw przez Referat, w tym dotyczących zasiedzenia nieruchomości oraz rozwiązania użytkowania wieczystego;
prowadzenie postępowań o rozwiązywanie umów użytkowania wieczystego ustanowionego na rzecz osób fizycznych i prawnych na gruntach stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków poprzez zawarcie umowy cywilno-prawnej lub poprzez uzyskanie orzeczenia sądu powszechnego w drodze postępowania sądowego;
wykonywanie czynności formalno - prawnych związanych z wykonywaniem ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami RP;
opracowywanie sprawozdania z gospodarowania nieruchomościami zasobu Skarbu Państwa dla Wojewody Małopolskiego (art. 23 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).