Do zakresu działania Referatu Użytkowania Wieczystego Gruntów Gminy (GS09) należy:
aktualizowanie opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków;
ujednolicanie terminów użytkowania wieczystego;
zmiana umów użytkowania wieczystego w zakresie sposobu, celu, przeznaczenia i korzystania z nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste;
przedłużanie okresu trwania prawa użytkowania wieczystego;
sprzedaż prawa własności nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków pozostających w użytkowaniu wieczystym na rzecz osób fizycznych lub osób prawnych będących ich użytkownikami wieczystym w trybie art. 32 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami;
ustalanie i naliczenie wysokości opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego dla nabywców tego prawa na nieruchomościach Gminy Miejskiej Kraków;
udzielanie bonifikat od opłat rocznych za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków wykorzystywanych na cele mieszkaniowe;
aktualizowanie bazy danych w podsystemie OPGRU obejmującym grunty Gminy Miejskiej Kraków, pozostające w użytkowaniu wieczystym;
reprezentowanie Gminy Miejskiej Kraków w postępowaniach przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym w sprawach o ustalenie, że aktualizacja opłat rocznych jest nieuzasadniona lub uzasadniona w innej wysokości;
reprezentowanie Gminy Miejskiej Kraków w sprawach, w których występuje jako użytkownik wieczysty;
zajmowanie stanowisk i przekazywanie akt w sprawach o windykację należności cywilnoprawnych w zakresie spraw prowadzonych przez Referat;
zajmowanie stanowisk na wniosek merytorycznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa, jednostek państwowych, samorządowych i miejskich, w związku z prowadzonymi sprawami;
udział w oględzinach związanych z postępowaniami sądowymi w zakresie spraw prowadzonych w Referacie;
wyrażanie zgody na wniosek użytkownika wieczystego na wydzielenie części nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste do nowej księgi wieczystej (podział prawny nieruchomości);
przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na rzecz osób fizycznych i prawnych na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości;
zakładanie i aktualizowanie bazy danych w podsystemie OPGRUP obejmującej grunty Gminy Miejskiej Kraków, których prawo użytkowania wieczystego przekształciło się w prawo własności, na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów;
wydawanie zaświadczeń potwierdzających przekształcenie z mocy prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, wraz z określeniem i naliczeniem w podsystemie OPGRUP należnej z tego tytułu opłaty;
wydawanie zaświadczeń potwierdzających wysokość opłaty przekształceniowej i okres pozostały do jej wnoszenia – na rzecz nabywców nieruchomości;
wydawanie postanowień o odmowie wydania zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie;
wydawanie na wniosek właścicieli nieruchomości decyzji ustalających wysokość lub okres wnoszenia opłaty przekształceniowej;
udzielanie na wniosek właściciela nieruchomości informacji o wysokości opłaty jednorazowej za przekształcenie;
udzielanie na wniosek właściciela nieruchomości bonifikat w wysokości 99% od opłaty jednorazowej za przekształcenie;
wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis, a w przypadkach przekroczenia limitu tej pomocy – decyzji określającej wysokość dopłaty do wysokości wartości rynkowej nieruchomości określonej na dzień przekształcenia;
dokonywanie z urzędu lub na wniosek właściciela nieruchomości waloryzacji opłaty przekształceniowej;
ustalenie i zmiana stawki procentowej opłaty przekształceniowej;
rozkładanie na raty lub ustalanie innego terminu wniesienia opłaty przekształceniowej;
zawiadamianie właścicieli nieruchomości o istniejących nadpłatach lub obowiązku dopłaty do opłaty przekształceniowej;
realizacja roszczenia o sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego na podstawie ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw;
nadzór nad przestrzeganiem warunków umów zawartych przez Referat;
realizacja zadań Koordynatora ds. pomocy publicznej w zakresie działania Wydziału Skarbu Miasta;
prowadzenie bazy danych o nieruchomościach stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków oddanych w użytkowanie wieczyste i na tej podstawie – wykazu podmiotów objętych badaniem;
przedłużanie na wniosek użytkownika wieczystego terminów zagospodarowania nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków, w tym terminów zabudowy oraz wyznaczanie dodatkowych terminów zagospodarowania gminnych nieruchomości;
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach ustalenia dodatkowych opłat rocznych, obciążających użytkowników wieczystych - z tytułu niedotrzymania terminów zagospodarowania nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków i wydawanie stosownych decyzji w tych postępowaniach;
utworzenie i prowadzenie wydziałowego rejestru informacji o sposobie zagospodarowania nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków oddanych w użytkowanie wieczyste – w tym o wydanych decyzjach WZ oraz o pozwoleniu na budowę i w razie stwierdzenia zmiany sposobu korzystania przez użytkownika wieczystego z nieruchomości - kierowanie tych informacji do Referatów merytorycznych, w celu naliczenia opłaty;
zajmowanie stanowiska w sprawie podziału prawnego nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków i pozostających w użytkowaniu wieczystym;
współpraca z Zespołem Radców Prawnych w ramach prowadzonych postępowań przez Referat m. in. poprzez przygotowywanie stanowisk, wyjaśnień oraz wystąpień o opinię;