Do zakresu działania Referatu Przetargów i Zamian (GS-05) należy:
przygotowywanie i przeprowadzanie przetargów i rokowań na sprzedaż nieruchomości - zabudowanych i niezabudowanych, lokali mieszkalnych, lokali użytkowych, garaży oraz udziałów w nieruchomościach;
oddawanie nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych w użytkowanie lub użytkowanie wieczyste w drodze przetargu;
zamiana nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków, miasta Kraków – miasta na prawach powiatu i Skarbu Państwa między tymi podmiotami, a także osobami fizycznymi, prawnymi oraz innymi jednostkami samorządu terytorialnego;
ustalenie uprawnień na rzecz poprzednich właścicieli w odniesieniu do nieruchomości przeznaczonych do zbycia;
opracowywanie koncepcji architektonicznych zagospodarowania nieruchomości planowanych do zbycia w celu wystąpienia z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy;
składanie wniosków do Wydziału Architektury i Urbanistyki w sprawie wydania decyzji o ustaleniu warunków zabudowy dla nieruchomości planowanych do zbycia;
przygotowywanie propozycji ofert inwestycyjnych (metryk) w celu ich prezentacji na targach nieruchomości krajowych i zagranicznych;
naliczanie należności za bezumowne korzystanie z nieruchomości w związku z prowadzonymi sprawami w Referacie;
występowanie o opinie w sprawie podziału nieruchomości w związku z prowadzonymi sprawami;
występowanie o opinie do merytorycznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa i miejskich jednostek organizacyjnych odnośnie możliwości zagospodarowania nieruchomości i zasadności ich zbycia w drodze przetargu;
występowanie o opinie do merytorycznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa i miejskich jednostek organizacyjnych odnośnie celowości pozyskania nieruchomości w zamian za zbycie nieruchomości;
zajmowanie stanowisk na wniosek merytorycznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa i miejskich jednostek organizacyjnych w odniesieniu do spraw prowadzonych w Referacie;
występowanie o wpisy w księgach wieczystych w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
zmiana umów użytkowania wieczystego w zakresie celu i sposobu zagospodarowania nieruchomości w odniesieniu do spraw prowadzonych w Referacie;
przygotowanie informacji w zakresie prowadzonych przez Referat spraw w celu sporządzania okresowych sprawozdań do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego;
przygotowanie projektów zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa i projektów uchwał Rady Miasta Krakowa w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
publikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa komunikatów o przeznaczeniu nieruchomości do zbycia w drodze przetargu, ogłoszeń o przetargach oraz informacji o wynikach przetargów;
zamieszczanie na stronie Internetowego Serwera Danych Przestrzennych i Miejskiego Systemu Danych Przestrzennych (warstwa GS Nieruchomości na sprzedaż - przetargi) informacji o nieruchomościach przeznaczonych do sprzedaży w drodze przetargu i ogłoszonych przetargach oraz ich aktualizacja;
współpraca z Zespołem Radców Prawnych;
sporządzanie protokołów rokowań;
zawieranie aktów notarialnych;
nadzór w zakresie przestrzegania warunków umów zawartych przez Referat.