Do zakresu działania Referatu Zbywania Lokali (GS-04) należy:
sprzedaż lokali mieszkalnych, lokali użytkowych oraz garaży;
sprzedaż zabudowanych nieruchomości, wykorzystywanych na realizację świadczeń zdrowotnych;
sprzedaż części nieruchomości budynkowych niezbędnych do poprawy zagospodarowania przyległych lokali mieszkalnych stanowiących odrębną własność;
prowadzenie postępowań dotyczących ustalenia zasadności rozpoczęcia sprzedaży lokali usytuowanych w budynkach stanowiących w 100% własność Gminy Miejskiej Kraków;
ustanawianie służebności gruntowych na potrzeby zapewnienia dostępu do drogi publicznej zbywanych przez Referat nieruchomości;
wyrażanie zgody na przedłużanie terminu zawarcia umów notarialnych dotyczących nieruchomości zabudowanych, niezabudowanych, lokali mieszkalnych, lokali o przeznaczeniu innym niż w ramach wykonywanych przez Referat zadań;
przygotowanie projektów pisemnych oświadczeń Prezydenta Miasta Krakowa w przedmiocie uchylania się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu w zakresie zawartych przez upoważnionych pracowników Referatu umów sprzedaży lub wezwań do zapłaty zwrotu bezpodstawnego wzbogacenia z tytułu nienależnie uzyskanej bonifikaty;
przygotowywanie aneksów do umów notarialnych zawieranych w ramach czynności Referatu dotyczących sprzedaży w trybie bezprzetargowym na rzecz najemców lokali w przypadku konieczności sprostowania oczywistych omyłek niedotyczących istotnych elementów treści czynności prawnej (essentialia negotii) umowy;
wyodrębnianie lokali o przeznaczeniu mieszkalnym i lokali o przeznaczeniu innym niż mieszkalne do nowo założonych ksiąg wieczystych;
występowanie o opinie i prowadzenie postępowań w sprawie podziału nieruchomości w związku z prowadzonymi sprawami;
występowanie o wpisy w księgach wieczystych w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży i oddania w użytkowanie wieczyste w ramach prowadzonych przez Referat postępowań;
współpraca z Zespołem Radców Prawnych w ramach prowadzonych postępowań przez Referat m.in. poprzez przygotowywanie stanowisk, wyjaśnień oraz wystąpień o opinię;
prowadzenie postępowań zmierzających do zwrotu zwaloryzowanej bonifikaty udzielonej przy sprzedaży lokali mieszkalnych;
prowadzenie postępowań dotyczących wydawania oświadczeń wierzyciela o wyrażeniu zgody na wykreślenie hipoteki zabezpieczającej roszczenie Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa o zwrot udzielonej bonifikaty z tytułu sprzedaży lokali mieszkalnych;
prowadzenie postępowań w sprawach odstąpienia od żądania zwrotu udzielonej przez Gminę Miejską Kraków bonifikaty z tytułu sprzedaży lokali mieszkalnych;
przygotowywanie projektów zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa i uchwał Rady Miasta Krakowa w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
prowadzenie postępowań w sprawach zbycia nieruchomości gruntowych lub ich części na rzecz właścicieli wyodrębnionych lokali w budynkach usytuowanych na gruncie niespełniającym wymogów działki budowlanej;
prowadzenie postępowań dotyczących wydania zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w ramach wykonywanych przez Referat zadań;
prowadzenie postępowań i zajmowanie stanowiska w zakresie uzyskania przez właścicieli wyodrębnionych lokali będących cudzoziemcami zezwoleń na nabycie nieruchomości w ramach wykonywanych przez Referat zadań;
regulacja stanu prawnego nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi;
prowadzenie postępowań w zakresie zmiany umowy sprzedaży lokali mieszkalnych i garaży;
inicjowanie postępowania w sprawie sprostowania wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, a także przyjmowanie i weryfikowanie wniosków wspólnoty mieszkaniowej o sprostowanie wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej w oparciu o zbiorczą inwentaryzację architektoniczno – budowlaną budynku oraz oświadczenia właścicieli wszystkich wyodrębnionych lokali usytuowanych w budynku wspólnoty mieszkaniowej, która występuje z wnioskiem na podstawie uchwały nr LV/699/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 października 2008 r. w sprawie zmiany wysokości udziałów w nieruchomościach wspólnych (poprzez ich sprostowanie), w których Gmina Miejska Kraków jest właścicielem lokali oraz ponoszenia kosztów tych działań;
naliczanie wynagrodzenia z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości w związku z prowadzonymi przez Referat sprawami;
występowanie o opinie, zgody oraz decyzje zatwierdzające podział nieruchomości w związku z prowadzonymi przez Referat sprawami;
przygotowywanie wniosków do Sądu o wpisy w księgach wieczystych w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
współpraca z Zespołem Radców Prawnych w zakresie spraw prowadzonych przez Referat;
przeprowadzanie oględzin w terenie i ustalanie stanu faktycznego zagospodarowania nieruchomości w zakresie spraw prowadzonych przez Referat;
sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazów nieruchomości gruntowych przeznaczonych do sprzedaży, w ramach prowadzonych przez Referat postępowań;
sporządzanie protokołów rokowań;
zawieranie aktów notarialnych;
nadzór w zakresie przestrzegania warunków umów zawartych przez Referat.