Do zakresu działania Referatu Nieodpłatnego Nabywania Mienia (GS-03) należy:
regulacja stanu prawnego nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa pod tytułem darmym w oparciu o następujące podstawy:
dekret z dnia 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich, jako mienie opuszczone przez tzw. przemilczenie,
ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny - art. 172 i następne - stwierdzenie prawa własności nieruchomości przez zasiedzenie,
ustawa z dnia 9 kwietnia 1968 r. o dokonywaniu w księgach wieczystych wpisów na rzecz Skarbu Państwa w oparciu o międzynarodowe umowy o uregulowaniu roszczeń finansowych, d) ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny - art. 935 - stwierdzenie nabycia spadku na rzecz Skarbu Państwa;
regulacja stanu prawnego nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej Kraków pod tytułem darmym w oparciu o ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny - art. 172 i następne - stwierdzenie prawa własności nieruchomości przez zasiedzenie;
reprezentacja interesów Skarbu Państwa w postępowaniach sądowych i administracyjnych, których przeprowadzenie jest niezbędne w celu regulacji nieruchomości, na podstawach, o których mowa w pkt 1, w szczególności uznanie za zmarłych, stwierdzenie zgonu, potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego, uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym;
poszukiwanie właścicieli lub ich spadkobierców w ramach postępowań prowadzonych przez Referat;
ewidencjonowanie przesyłanych przez sądy powszechne corocznych sprawozdań kuratorów spadku oraz kuratorów absentis z zarządu nieruchomością zabudowaną lub niezabudowaną w sprawach prowadzonych przez Wydział;
wyrażanie stanowiska w zakresie przesyłanych przez sądy powszechne corocznych sprawozdań kuratorów spadku oraz kuratorów absentis z zarządu nieruchomością zabudowaną lub niezabudowaną w sprawach prowadzonych przez Referat;
ujawnianie prawa własności Skarbu Państwa i Gminy Miejskiej Kraków w nieruchomościach uregulowanych na podstawach, o których mowa w pkt 1 i 2 a także ujawnianie prawa własności Skarbu Państwa na podstawie dokumentów odnalezionych w ramach prowadzonych przez Referat spraw;
ewidencjonowanie składników mienia Skarbu Państwa oraz Gminy Miejskiej Kraków w zakresie spraw prowadzonych przez Referat;
badanie możliwości nabycia spadku w drodze dziedziczenia ustawowego przez Gminę Miejską Kraków, jak również dziedziczenia przez inne osoby w przypadkach uzasadnionych interesem Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa, w tym wstępne rozpoznanie sprawy, poszukiwanie spadkobierców, pozyskiwanie opinii oraz inicjowanie i prowadzenie postępowań sądowych;
prowadzenie czynności mających na celu przejęcie spadków zasądzonych na rzecz Gminy Miejskiej Kraków;
wstępne badanie składu masy spadkowej oraz w tym zakresie współpraca z sądami, urzędami i innymi instytucjami w zakresie pozyskiwania informacji niezbędnych w prowadzonych sprawach;
uczestniczenie w sporządzaniu aktów poświadczenia dziedziczenia na rzecz innych osób;
obsługa Zespołu Roboczego ds. oceny przydatności mienia ruchomego przejmowanego przez Gminę Miejską Kraków w drodze spadkobrania oraz realizacja ustaleń ww. Zespołu;
obsługa wierzytelności i zobowiązań, zaspokajanie roszczeń wierzycieli, w tym roszczeń pracowniczych w sprawach prowadzonych przez Referat;
udzielanie w imieniu Gminy Miejskiej Kraków - Urzędu Miasta Krakowa zbiorczych odpowiedzi na zapytania, kierowane w toku postępowań prowadzonych przez komorników sądowych, dotyczące mienia spadkowego po osobach fizycznych oraz wchodzących w skład długów spadkowych wierzytelności na rzecz Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa-Prezydenta Miasta Krakowa;
rejestracja wpływających do Urzędu Miasta Krakowa informacji związanych z powzięciem przez banki oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe wiedzy o śmierci swoich klientów/rozwiązaniu lub wygaśnięcia rachunków na podstawie art. 111c w zw. z art. 59a ust. 1-3 ustawy Prawo bankowe oraz art. 13c w zw. a art. 13a ust. 1-3 ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo – kredytowych oraz związane z tym badanie możliwości nabycia spadku w drodze dziedziczenia ustawowego przez Gminę Miejską Kraków;
współpraca z Zespołem Radców Prawnych i Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie spraw prowadzonych przez Referat;
współpraca z sądami, komornikami, urzędami, archiwami i innymi instytucjami w zakresie pozyskiwania informacji niezbędnych w prowadzonych sprawach, a także przekazywanie posiadanych informacji na potrzeby postępowań sądowych i prokuratorskich;
współpraca z komórkami organizacyjnymi UMK i miejskimi jednostkami organizacyjnymi w zakresie sposobu zagospodarowania składników majątkowych w zakresie spraw prowadzonych przez Referat;
występowanie o wpisy w księgach wieczystych w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
przygotowanie informacji w zakresie prowadzonych przez Referat spraw w celu sporządzania okresowych sprawozdań do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
ustalanie poprzednich właścicieli lub ich spadkobierców oraz danych adresowych tych osób w celu powiadomienia o zamiarze użycia nieruchomości na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu w odniesieniu do nieruchomości planowanych do zbycia.