Do zakresu działania Referatu ds. Trwałego Zarządu i Użytkowania (GS-02) należy:
sprzedaż prawa własności nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowych będących użytkownikami/współużytkownikami wieczystymi nieruchomości oraz właścicieli lokali mieszkalnych nabytych od spółdzielni mieszkaniowych będących współużytkownikami wieczystymi nieruchomości gruntowych zabudowanych budynkami, w których lokale te są położone;
prowadzenie postępowań zmierzających do zwrotu zwaloryzowanej kwoty bonifikaty udzielonej od ceny sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków zabudowanych budynkami mieszkalnymi wraz z infrastrukturą służącą celom mieszkaniowym na rzecz ich użytkowników wieczystych tj. spółdzielni mieszkaniowych oraz właścicieli lokali;
prowadzenie postępowań w sprawach odstąpienia od żądania zwrotu udzielonej przez Gminę Miejską Kraków bonifikaty z tytułu sprzedaży udziału w gruncie;
obciążanie nieruchomości prawem użytkowania na rzecz osób fizycznych i prawnych, Skarbu Państwa lub innych jednostek samorządu terytorialnego oraz rozwiązywanie prawa użytkowania;
waloryzacja opłat rocznych z tytułu użytkowania nieruchomości i ich aktualizacja;
oddawanie nieruchomości w trwały zarząd na rzecz miejskich, powiatowych i państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz przekazywanie trwałego zarządu pomiędzy tymi jednostkami;
udzielanie bonifikat od opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu miejskim, powiatowym oraz państwowym jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej;
użyczenie nieruchomości do czasu ustanowienia prawa trwałego zarządu na rzecz miejskich, powiatowych i państwowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność oświatową i opiekuńczą nieposiadających osobowości prawnej;
wyrażanie zgód na zawarcie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia w stosunku do nieruchomości oddanych w trwały zarząd;
wydawanie decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu ustanowionego na rzecz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;
wydawanie decyzji o wygaśnięciu prawa użytkowania ustanowionego w drodze decyzji administracyjnej;
naliczanie należności za bezumowne korzystanie z nieruchomości w związku z prowadzonymi sprawami w Referacie;
protokolarne przejmowanie i wydawanie nieruchomości w toku prowadzonych w Referacie spraw w wykonaniu wydanych decyzji o ustanowieniu prawa trwałego zarządu lub umów użyczenia do czasu oddania w trwały zarząd nieruchomości;
prowadzenie postępowań w przedmiocie uregulowania tytułu prawnego Polskiego Związku Działkowców oraz innych Stowarzyszeń Ogrodowych do nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków oraz Skarbu Państwa;
rozpatrywanie wniosków o zapewnienie gruntów na potrzeby rodzinnych ogrodów działkowych w ramach obowiązku Gminy Miejskiej Kraków tworzenia warunków prawnych, przestrzennych i ekonomicznych dla rozwoju rodzinnych ogrodów działkowych;
prowadzenie postępowań zmierzających do przeprowadzenia likwidacji częściowej lub całkowitej rodzinnego ogrodu działkowego;
prowadzenie postępowań dotyczących wygaśnięcia prawa użytkowania ustanowionego w trybie decyzji administracyjnej na rzecz Stowarzyszeń Ogrodowych na nieruchomościach Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa;
sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do oddania w użytkowanie i użyczenie, w zakresie prowadzonych postępowań w Referacie;
występowanie o opinię w sprawie podziału nieruchomości w związku z prowadzonymi sprawami w Referacie;
występowanie o wpisy w księgach wieczystych w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
zajmowanie stanowisk na wniosek merytorycznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa, jednostek państwowych, samorządowych i miejskich, w związku z prowadzonymi sprawami w Referacie;
współpraca z Zespołem Radców Prawnych w ramach prowadzonych postępowań przez Referat m. in. poprzez przygotowywanie stanowisk, wyjaśnień oraz wystąpień o opinię;
sporządzanie protokołów rokowań;
zawieranie aktów notarialnych;
nadzór w zakresie przestrzegania warunków umów zawartych przez Referat;
aktualizowanie opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości;
ustalanie i naliczanie opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości;
udzielanie bonifikat od opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu;
zmiana wysokości stawek procentowych opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu;
przygotowanie informacji w zakresie prowadzonych przez Referat spraw w celu sporządzania okresowych sprawozdań do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego z zakresu planowania i realizacji budżetu.