Do zakresu działania Referatu Zbywania Nieruchomości w Trybie Bezprzetargowym (GS-01) należy:
zbywanie nieruchomości na rzecz osoby, której przysługuje pierwszeństwo w jej nabyciu, w tym nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi, w których znajduje się jeden lokal na rzecz ich najemców;
przekazywanie nieruchomości w formie darowizny na cele publiczne a także jako przedmiot darowizny między jednostkami samorządu terytorialnego lub ze Skarbem Państwa;
zbywanie nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków - miasta na prawach powiatu, Skarbu Państwa lub innych jednostek samorządu terytorialnego;
przenoszenie własności nieruchomości gruntowej oddanej w użytkowanie wieczyste na rzecz osób fizycznych i prawnych między Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego oraz między jednostkami samorządu terytorialnego - w drodze umowy za powiadomieniem jej użytkownika wieczystego;
zbywanie nieruchomości na rzecz osób fizycznych oraz prawnych, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo - rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną, na cele niezwiązane z działalnością zarobkową a także organizacjom pożytku publicznego na cel prowadzonej działalności pożytku publicznego;
zbywanie na rzecz osób fizycznych i prawnych, nieruchomości lub jej części, jeżeli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości;
zbywanie nieruchomości na rzecz zarządzającego specjalną strefą ekonomiczną, na której terenie są położone;
zbywanie na rzecz kościołów i związków wyznaniowych, mających uregulowane stosunki z państwem, na cele działalności sakralnej;
sprzedaż nieruchomości na rzecz partnera prywatnego lub spółki, o której mowa w art. 14 ust. 1 albo 1a ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym, jeżeli sprzedaż stanowi wniesienie wkładu własnego podmiotu publicznego, a wybór partnera prywatnego nastąpił w trybie przewidzianym w art. 4 ust. 1 lub 2 powołanej ustawy;
zbywanie nieruchomości przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej albo innych celów publicznych, jeżeli cele te będą realizowane przez podmiot, dla którego są to cele statutowe i którego dochody przeznacza się w całości na działalność statutową;
zbywanie nieruchomości zabudowanych na podstawie zezwolenia na budowę lub których zabudowa została zalegalizowana zgodnie z procedurami przewidzianymi w odrębnych przepisach, jeżeli o nabycie nieruchomości ubiega się osoba, która dzierżawi lub użytkuje nieruchomość na podstawie umowy zawartej na co najmniej 10 lat;
ustanawianie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w stosunku do których prawo to wygasło na skutek upływu okresu ustalonego w umowie lub decyzji administracyjnej, jeżeli o nabycie nieruchomości ubiega się dotychczasowy użytkownik wieczysty nieruchomości lub jego spadkobierca;
przekształcanie w drodze decyzji administracyjnej prawa zabudowy nieruchomości ustanowionego przed dniem wejścia w życie dekretu z dnia 26 października 1945 r. o prawie zabudowy w użytkowanie wieczyste;
oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste na rzecz osób fizycznych i prawnych stosownie do art. 207, 208 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz art. 35 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych;
naliczanie należności za bezumowne korzystanie z nieruchomości w zakresie działania Referatu;
znoszenie współwłasności nieruchomości poprzez sprzedaż udziału, spłatę, podział rzeczy wspólnej lub ustanowienie odrębnej własności lokali;
wskazywanie nieruchomości, które mogą być przeznaczone na wyposażenie państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej na wniosek właściwego ministra, organu założycielskiego lub organu nadzorującego;
przekazywanie wraz z dokumentacją nieruchomości należących do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, przeznaczonych na wyposażenie lub doposażenie państwowych osób prawnych lub państwowych jednostek organizacyjnych (art. 52 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami);
zawieranie umów dotyczących przeniesienia własności nieruchomości do zasobu Skarbu Państwa dla potrzeb przedstawicielstw dyplomatycznych lub urzędów konsularnych;
zbywanie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa na rzecz samoistnego posiadacza gruntu w dobrej wierze (osoba fizyczna, prawna), który ten grunt zabudował;
współpraca z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach z wniosku szkół wyższych o ustalenie istnienia prawa (art. 189 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego w związku z art. 182 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce) oraz innych postępowaniach sądowych w sprawach prowadzonych przez Referat;
prowadzenie postępowań zmierzających do zwrotu zwaloryzowanej bonifikaty udzielonej przy zbyciu nieruchomości w drodze bezprzetargowej w przypadku ich zbycia lub wykorzystania przez nabywcę przed upływem 10 lat na inne cele niż cele uzasadniające udzielenie bonifikaty w sprawach z zakresu działania Referatu;
sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży i do oddania w użytkowanie wieczyste w ramach prowadzonych przez Referat postępowań;
występowanie o opinię w sprawie podziału nieruchomości w związku z prowadzonymi sprawami;
uwłaszczanie przedsiębiorstw komunalnych;
uwłaszczanie spółdzielni, związków spółdzielczych i innych osób prawnych (z wyjątkiem spółdzielni mieszkaniowych);
uwłaszczanie państwowych instytucji kultury;
ustanowienie wierzytelności z tytułu odpłatnego przeniesienia własności budynków i innych urządzeń oraz lokali oraz zabezpieczanie tej wierzytelności hipoteką;
ustalanie pierwszej opłaty rocznej w przypadku zbycia przez osoby prawne uwłaszczonej nieruchomości przed upływem 10 lat od daty jej nabycia w drodze uwłaszczenia;
obciążanie hipoteką nieruchomości;
znoszenie współwłasności nieruchomości poprzez podział rzeczy wspólnej lub ustanowienie odrębnej własności lokali;
sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży (udziałów), zniesienia współwłasności przez podział i ustanowienie odrębnej własności lokali;
przygotowywanie wystąpień do Wojewody Małopolskiego o wyrażenie zgody na rozdysponowanie nieruchomości w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu (art. 23 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami);
przygotowanie informacji w zakresie prowadzonych przez Referat spraw w celu sporządzania okresowych sprawozdań do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego;
udział w oględzinach związanych z postępowaniami sądowymi w zakresie spraw prowadzonych w Referacie;
współpraca z Zespołem Radców Prawnych w sprawach sądowych prowadzonych przez Referat poprzez przygotowywanie stanowisk, wyjaśnień oraz wystąpień o opinię;
sporządzanie protokołów rokowań;
zawieranie aktów notarialnych;
nadzór w zakresie przestrzegania warunków umów zawartych przez Referat.
występowanie o wpisy w księgach wieczystych w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu.