Do zadań Referatu Obsługi Finansowo-Księgowej Inwestycji (FK-09) należy dokonywanie wstępnej weryfikacji w zakresie wydatków inwestycyjnych, zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych poprzez:
1) prowadzenie obsługi finansowo-księgowej zadań inwestycyjnych ze środków własnych i innych Gminy Miejskiej Kraków i Powiatu, realizowanych przez komórki Urzędu Miasta Krakowa, w szczególności poprzez:
a) prowadzenie kontroli formalno-rachunkowej w zakresie obowiązującego planu finansowego w układzie klasyfikacji budżetowej i zadaniowej otrzymanych i sprawdzonych pod względem merytorycznym oraz zatwierdzonych do wypłaty dokumentów finansowo-księgowych,
b) kwalifikowanie do zapłaty i przygotowywanie w aplikacji WYBUD poleceń księgowania dokumentów finansowo-księgowych,
c) regulowanie zobowiązań oraz uruchamianie dotacji poprzez dokonywanie płatności za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej oraz tzw. autowypłaty,
d) bieżące księgowanie zadekretowanych dowodów księgowych dotyczące zrealizowanych wydatków w aplikacji FK365,
e) dokonywanie bieżącej wyceny transakcji gospodarczych dokonanych w walutach obcych,
f) sprawdzanie wniosków dotyczących korekt zmniejszających plan finansowy komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa pod względem wolnych środków,
g) prowadzenie kartotek podatkowych oraz ewidencji osób zatrudnionych na podstawie zawartych umów zleceń i umów o dzieło,
h) sporządzanie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego i/lub zdrowotnego osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia oraz ich wyrejestrowywanie, z wykorzystaniem aplikacji PŁATNIK,
i) przekazywanie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych informacji o zawartych umowach o dzieło - RUD,
j) naliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i/lub zdrowotne oraz podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zawartych umów zleceń i umów o dzieło,
k) terminowa realizacja przelewów z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i/lub zdrowotne oraz z tytułu zaliczek pobranych na podatek dochodowy od osób fizycznych, na odpowiednie rachunki bankowe właściwego Urzędu Skarbowego lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
l) sporządzanie deklaracji rozliczeniowych DRA w aplikacji PŁATNIK,
m) sporządzanie cząstkowych deklaracji PIT-4R,
n) bieżąca obsługa umów cywilnoprawnych w zakresie Pracowniczych Planów Kapitałowych m.in.: weryfikowanie umów pod kątem rejestracji lub rezygnacji z PPK, przekazywanie deklaracji dotyczących PPK (rezygnacja, przystąpienie) osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej do Referatu Płac, naliczenie i potrącenie składek na PPK z tytułu zawartych umów, przygotowanie częściowego zestawienia obejmującego wpłaty do TFI w podziale na składki należne od: uczestnika PPK i podmiotu zatrudniającego,
o) potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przychodów tzw. podatku u źródła w zakresie usług zakupionych od kontrahentów zagranicznych nierezydenta,
p) sporządzanie informacji podatkowych (PIT-11, IFT-1/IFT-1R, IFT-2),
q) sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym przedkładanych rozliczeń dotyczących kwot udzielonych dotacji oraz rozliczeń poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz ujmowanie ich w ewidencji księgowej,
r) kompletowanie, dekretowanie i ewidencjonowanie dowodów księgowych, zgodnie z Zakładowym Planem Kont, w układzie klasyfikacji budżetowej i zadaniowej wydatków budżetowych,
s) prowadzenie ewidencji księgowej zaangażowania wydatków budżetowych roku bieżącego oraz ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat, wg klasyfikacji budżetowej, zadaniowej i komórek Urzędu Miasta Krakowa, realizujących budżet, na podstawie otrzymanych danych,
t) sporządzanie i zapisywanie wygenerowanych z aplikacji FK365 zestawień obrotów i sald, zestawień dzienników, dzienników częściowych oraz księgi głównej wg stanu na ostatni dzień każdego miesiąca z rachunków bankowych w zakresie działania Referatu zgodnie z obowiązującą w tym zakresie procedurą wewnętrzną Wydziału,
u) sporządzanie sprawozdań budżetowych i z operacji finansowych w zakresie działania Referatu:
- Rb-28 (NWS - sprawozdanie z wykonania planu wydatków samorządowej jednostki budżetowej, które nie wygasły z upływem roku budżetowego):
-- cząstkowego z rachunków wydatków niewygasających w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
-- jednostkowego Urzędu Miasta Krakowa na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Wydział w aplikacji FK365 oraz aplikacji ds. obsługi sprawozdawczości łącznej,
- Rb-27S (Miesięczne/Roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej):
-- cząstkowego z rachunku prowadzonego w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
- Rb-N (Kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych):
-- cząstkowego z rachunku prowadzonego w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
- Rb-Z (Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów prawnych oraz poręczeń i gwarancji):
-- cząstkowego z rachunku prowadzonego w Referacie w aplikacji FK365,
-- jednostkowego Urzędu Miasta Krakowa na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Wydział w aplikacjach FK365 oraz aplikacji ds. obsługi sprawozdawczości łącznej,
- Rb-Z-PPP (Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego):
-- jednostkowego Urzędu Miasta Krakowa na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Wydział w aplikacji Excel,
- Rb-UZ (Roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych):
-- jednostkowego Urzędu Miasta Krakowa na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Wydział w aplikacjach Excel oraz aplikacji ds. obsługi sprawozdawczości łącznej,
v) sporządzanie miesięcznych zbiorczych informacji z realizacji zadań inwestycyjnych i przekazywanie ich do Wydziału Budżetu Miasta, zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie sporządzania informacji z realizacji budżetu Miasta Krakowa,
w) inwentaryzację kont księgowych na ostatni dzień każdego roku obrotowego w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów oraz w drodze weryfikacji poprzez porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami,
x) sporządzanie zbiorczego zestawienia wyników inwentaryzacji na podstawie inwentaryzacji przeprowadzonej:
- na dzień 15 stycznia za poprzedni rok budżetowy,
- na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego,
y) systematyczne podłączenie do koszulek w aplikacji EZD PUW potwierdzeń zapłaty w przypadku wypłat:
- odszkodowań za nieruchomości wypłacane decyzją wydane na mocy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
- dotacji celowych na zadania z zakresu ochrony powietrza i klimatu, ochrony zasobów wodnych udzielanych w oparciu o ustawę z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska;
z) przygotowanie dokumentu polecenia księgowania z tytułu zaliczenia kosztów finansowania zewnętrznego, poniesionych w trakcie realizacji inwestycji do wartości początkowej poszczególnych składników majątkowych w MJO;
2) prowadzenie obsługi finansowo-księgowej rachunku bankowego Depozyt, w szczególności poprzez:
a) prowadzenie ewidencji księgowej na rachunku bankowym Depozyt,
b) prowadzenie depozytu w formie pieniężnej i niepieniężnej (w tym wadiów i zabezpieczeń należytego wykonania umowy w formie elektronicznej),
c) prowadzenie obsługi odsetek na rachunku depozytowym,
d) kwartalne naliczanie i odprowadzanie odsetek z rachunku bankowego stanowiącego dochód Gminy na rachunek dochodowy Urzędu Miasta Krakowa,
e) przyjęcie depozytów, kaucji, wadiów, zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zabezpieczenia zaliczek,
f) dokonywanie zwrotu - wypłata, przesłanie lub wydanie:
- wadium na wniosek organizatora przetargu, niezwłocznie zgodnie z obowiązującymi terminami i obowiązującymi w tym zakresie procedurami,
- depozytów, kaucji, zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zabezpieczenia zaliczek na pisemny wniosek merytorycznej komórki organizacyjnej w terminach określonych w zawartych umowach oraz procedurach obowiązujących w tym zakresie,
g) kwartalne uzgadnianie z merytorycznymi komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa terminów obowiązywania gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych, a także środków pieniężnych zdeponowanych na rachunku depozytowym,
h) roczne uzgadnianie z merytorycznymi komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa stanu depozytów, w formie niepieniężnej,
i) informowanie pisemne merytorycznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa o dokonanych wpłatach wadium na rachunek depozytowy oraz wadium wniesionym w formie niepieniężnej w postaci gwarancji lub poręczeń,
j) przekazywanie do organizatora przetargu informacji dotyczącej wpływu do Wydziału Finansowego poprzez ePUAP lub e-Doręczenia w aplikacji EZD PUW wadium w postaci elektronicznej,
k) prowadzenie depozytowych rachunków walutowych do obsługi depozytów Biura Rzeczy Znalezionych;
3) sporządzanie zestawienia z przeprowadzonej inwentaryzacji w drodze potwierdzenia sald i weryfikacji danych wynikających z dokumentów źródłowych z ewidencją księgową przeprowadzoną przez poszczególnych pracowników Referatu;
4) prowadzenie ewidencji syntetycznej długoterminowych aktywów finansowych i uzgadnianie z ewidencją analityczną prowadzoną przez poszczególne komórki Urzędu Miasta Krakowa;
5) prowadzenie ewidencji syntetycznej wartości i umorzenia majątku Urzędu Miasta Krakowa, Gminy Miejskiej Kraków, Miasta Krakowa – miasta naprawach powiatu i Skarbu Państwa, obejmującej środki trwałe, pozostałe środki trwałe, mienie zlikwidowanych jednostek, dóbr kultury, wartości niematerialne i prawne, finansowy majątek trwały, w szczególności poprzez:
a) kompletowanie, sprawdzanie, dekretowanie i bieżące ewidencjonowanie dowodów księgowych w aplikacji FK365, zgodnie z Zakładowym Planem Kont,
b) uzgadnianie prowadzonej ewidencji syntetycznej z ewidencją analityczną, prowadzoną przez poszczególne komórki Urzędu Miasta Krakowa,
c) inwentaryzację kont księgowych na ostatni dzień każdego roku obrotowego w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów oraz w drodze weryfikacji poprzez porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami,
d) przygotowanie danych do sprawozdania finansowego (bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian na funduszu),
e) sporządzanie informacji o stanie mienia komunalnego w części dotyczącej działania Wydziału,
f) sporządzanie informacji dla celów sprawozdania SG-01 do Głównego Urzędu Statystycznego w części dotyczącej finansowania nakładów na środki trwałe według kierunków inwestowania w części dotyczącej działania Wydziału;
6) sporządzanie rejestrów zakupów dla celów podatku VAT w zakresie faktur związanych z realizację inwestycji, od których przysługuje prawo odliczenia podatku VAT;
7) prowadzenie ewidencji na koncie pozabilansowym 976 - Wzajemne rozliczenia między jednostkami, w zakresie zmian w funduszu jednostki, w szczególności poprzez:
a) kompletowanie, sprawdzanie, dekretowanie i bieżące ewidencjonowanie dowodów księgowych w aplikacji FK365, zgodnie z Zakładowym Planem Kont,
b) terminowe uzgadnianie kwot wzajemnych rozliczeń z samorządowymi jednostkami budżetowymi i samorządowym zakładem budżetowym, zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie ustalenia zasad ewidencji księgowej na koncie pozabilansowym 976 - Wzajemne rozliczenia między jednostkami;
8) prowadzenie ewidencji księgowej na kontach pozabilansowych przejmowanych przez Gminę Miejską Kraków praw i obowiązków po zmarłych mieszkańcach Krakowa ostatnio zamieszkałych na terenie Miasta Krakowa, w szczególności poprzez ujęcie odpowiednio w ewidencji księgowej:
a) środków pieniężnych zdeponowanych na rachunkach bankowych osób zmarłych, gdzie Gmina Miejska Kraków może być potencjalnym spadkobiercą,
b) zobowiązań warunkowych z tytułu przejętych nieruchomości, na których ustanowiono zabezpieczenie hipoteczne lub zastaw rejestrowy;
9) prowadzenie ewidencji księgowej na kontach bilansowych zobowiązań wynikających z nabycia przez Gminę Miejską Kraków do wartości stanu czynnego spadku, w podziale na kontrahentów;
10) prowadzenie ewidencji syntetycznej ruchomości nabytych w drodze spadkobrania, które są uznane za nieprzydatne do wykorzystania przez Gminę Miejską Kraków oraz prowadzenie ewidencji syntetycznej innych aktywów finansowych nabytych w drodze spadkobrania przez Gminę Miejską Kraków;
11) ujęcie w ewidencji księgowej sprawozdań finansowych zlikwidowanych jednostek w Gminie Miejskiej Kraków;
12) sporządzanie sprawozdania finansowego (bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian na funduszu jednostki budżetowej, informacja dodatkowa) oraz załączników do bilansu cząstkowego z poszczególnych rachunków prowadzonych w Referacie;
13) weryfikacja zapytań od komorników w sprawie zajęcia wierzytelności w zakresie działania Referatu.