Do zakresu działania Referatu Płac (FK-05) należy:
1) obsługa płacowa pracowników Urzędu Miasta Krakowa i realizacja czynności związanych z naliczeniem i wypłatą miesięcznych oraz dodatkowych wynagrodzeń;
2) naliczanie i wypłata zasiłków chorobowych, opiekuńczych, związanych z rodzicielstwem, świadczenia rehabilitacyjnego, ze środków własnych UMK oraz ze środków ZUS;
3) wypłata, innych niż wynagrodzenie, świadczeń wynikających z umowy o pracę, takich jak:
a) dofinansowanie do zakupu okularów,
b) ekwiwalent za odzież i pranie odzieży roboczej,
c) ryczałt na doposażenie stanowiska pracy i na pokrycie przez pracodawcę kosztów pracy wykonywanej w sposób zdalny;
4) dokonywanie z wynagrodzenia potrąceń obowiązkowych i dobrowolnych (za zgodą pracownika);
5) obsługa programu Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK);
6) sporządzanie dla księgowości zestawienia zbiorczego z list płac w podziale na wydziały i klasyfikację budżetową;
7) generowanie przelewów wynagrodzeń dla pracowników Urzędu Miasta Krakowa oraz dla kontrahentów z dokonanych z wynagrodzenia potrąceń;
8) sporządzanie i przekazywanie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych raportów miesięcznych, przygotowywanie danych do rozliczenia finansowego z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
9) sporządzanie rozliczenia miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, przygotowywanie danych do rozliczenia finansowego z Małopolskim Urzędem Skarbowym;
10) sporządzanie rocznej informacji o uzyskanych przez podatnika dochodach orazo pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) i przesyłanie w formie elektronicznej do urzędu skarbowego;
11) pełnienie roli koordynatora w zakresie obsługi programu PPK w Urzędzie Miasta Krakowa;
12) przyjmowanie od pracowników Urzędu Miasta Krakowa dokumentów/dyspozycji związanych z programem PPK;
13) zawieranie, w imieniu podmiotu zatrudniającego, tj. Urzędu Miasta Krakowa, na rzecz pracowników Urzędu Miasta Krakowa, umów o prowadzenie PPK z instytucją finansową, z którą Urząd Miasta Krakowa zawarł umowę o zarządzanie PPK;
14) pełnienie roli administratora technicznego aplikacji instytucji finansowej, tj. iPPK, służącej do dokonywania dyspozycji uczestników programu PPK oraz składania deklaracji rozliczeniowej z pobranych i przekazanych do instytucji finansowej wpłat na PPK;
15) przekazywanie do instytucji finansowej, poprzez udostępnioną przez tę instytucję aplikację iPPK, dyspozycji uczestników programu PPK;
16) sporządzanie rozliczenia miesięcznych wpłat na program PPK i przekazywanie do instytucji finansowej poprzez aplikację iPPK, oraz przygotowanie danych do rozliczenia finansowego z ww. instytucją;
17) sporządzanie podziału kosztów osobowych na wydziały, kosztów utrzymania pracowników Urzędu Miasta Krakowa obsługujących świadczenia rodzinne i wychowawcze dla mieszkańców Gminy Miejskiej Kraków oraz innych zestawień wynikających z odrębnych obowiązków sprawozdawczych;
18) sporządzanie rozliczenia kosztów osobowych pracy wykonanej przez jednostki realizujące projekty Gminy Miejskiej Kraków współfinansowane z Programów i Funduszy Unii Europejskiej i innych, poza unijnych źródeł;
19) ustalanie wynagrodzenia dla celów emerytalno-rentowych (ZUS ERP-7);
20) ustalanie podstawy wymiaru zasiłku chorobowego dla osób przebywających na L-4 po ustaniu zatrudnienia (ZUS Z-3);
21) wystawianie na podstawie danych z systemu kadrowo-płaconego zaświadczeń dla pracowników dotyczących zatrudnienia i wynagrodzenia, zarówno na drukach Urzędu Miasta Krakowa, jak i drukach z innych instytucji dostarczonych przez pracowników;
22) obsługa zajęć komorniczych i prowadzenie rejestru zajęć z wynagrodzenia;
23) obsługa grupowych ubezpieczeń na życie pracowników Urzędu Miasta Krakowa;
24) przechowywanie i archiwizacja dokumentów;
25) pełnienie roli Gospodarza aplikacji PŁACE;
26) nadzór nad poprawnością działania aplikacji PŁACE, zgłaszanie błędów, weryfikacja modyfikacji.