Do zakresu działania Referatu ds. Finansów (EK-06) należy:
monitorowanie w zakresie swoich kompetencji działania samorządowych szkół i placówek;
przygotowywanie arkuszy planistycznych, analiz i opracowań materiałów zbiorczych niezbędnych do sporządzenia wstępnych projektów planu budżetu Wydziału oraz szkół i placówek;
analiza i opiniowanie projektów planów finansowych:
samorządowych szkół i placówek prowadzących samodzielnie obsługę finansowo- księgową,
samorządowych szkół i placówek, obsługiwanych przez Miejskie Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie;
opracowywanie zbiorczego projektu budżetu oświaty;
obsługa i prowadzenie w układzie zadaniowym wydatków na zadania własne Wydziału, oraz samorządowych szkół i placówek;
ewidencja i analiza finansowa prawidłowości wykorzystania środków budżetowych rozdysponowanych w budżecie oświaty na poszczególne szkoły, placówki i zadania budżetowe Wydziału;
opracowywanie wniosków Wydziału o dokonanych zmianach w budżecie;
akceptacja i nadzór nad realizacją wniosków (powiadomień) szkół i placówek o dokonanych zmianach w budżecie;
koordynowanie i rozliczanie zadania związanego z udzielaniem dotacji celowej z zakresu administracji rządowej dotyczącej składek na ubezpieczenia zdrowotne uczniów oraz obsługa systemu „Centralnej Aplikacji Statystycznej” Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego;
monitorowanie prawidłowego wykorzystania dotacji celowych będących w dyspozycji Wydziału oraz szkół i placówek, w tym:
prowadzenie spraw związanych z udzieleniem dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe,
prowadzenie spraw związanych z przekazaniem dotacji celowej na wychowanie przedszkolne;
ścisła współpraca z Miejskim Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie w szczególności w zakresie:
opracowywania projektu planów finansowych i planów finansowych dotyczących realizacji zadań okołooświatowych w ramach środków scentralizowanych w Miejskim Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie,
dokonywania zmian w planach finansowych ww. środków,
wykorzystania dotacji celowych oraz innych środków pochodzących ze źródeł innych niż dochody własne Gminy Miejskiej Kraków;
współpraca z Wydziałem Budżetu Miasta i Wydziałem Finansowym w zakresie uzgodnień dysponowania środkami budżetowymi;
współpraca z Urzędem Marszałkowskim, Małopolskim Urzędem Wojewódzkim oraz Kuratorium Oświaty w Krakowie w wymaganym zakresie w sprawach dotyczących wydatków finansowych związanych z zadaniami oświaty realizowanymi przez Gminę Miejską Kraków;
prowadzenie spraw związanych z finansowaniem zadania polegającego na organizacji czasu wolnego w czasie ferii zimowych i letnich w samorządowych jednostkach oświatowych;
załatwianie spraw z wniosku prowadzącego sprawę radcy prawnego Urzędu Miasta Krakowa o wniesienie opłaty za toczące się przed sądami postępowania z zakresu działania Wydziału, zgodnie z określoną w tym przedmiocie procedurą;
opracowywanie i monitorowanie realizacji zadań budżetu zadaniowego Wydziału;
rejestrowanie umów/ faktur w informatycznych systemach Urzędu Miasta Krakowa (GRU, WYBUD) dotyczących spraw realizowanych przez Referat;
monitoring zadań budżetowych wydatków bieżących samorządowych szkół i placówek oraz zgłaszanie nowych zadań budżetowych wydatków bieżących do systemu STRADOM/PLZ;
przygotowywanie informacji o podstawowej kwocie dotacji na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów prawnych;
opracowanie z informatycznego systemu Urzędu „PLAN” raportu w celu przygotowania informacji o planowanych stawkach dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek;
nadzór w zakresie:
prawidłowości dysponowania przyznanymi samorządowym szkołom i placówkom środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez nie środkami pochodzącymi z innych źródeł,
sprawozdawczości Systemu Informacji Oświatowej w zakresie działania Referatu;
nadzór nad realizacją zadań finansowych związanych z likwidacją lub reorganizacją samorządowych szkół i placówek;
nadzór nad realizacją spraw finansowych (w ramach wydatków bieżących) związanych z realizacją w samorządowych szkołach i placówkach projektów finansowanych w ramach Budżetu Obywatelskiego;
nadzór nad realizacją spraw finansowych (w ramach wydatków bieżących) związanych z realizacją w samorządowych szkołach i placówkach projektów finansowanych ze środków dzielnic;
wszczynanie i zawieszanie postępowania egzekucyjnego na wniosek wierzyciela wobec zobowiązanych, których należności przejął Urząd Miasta Krakowa po zlikwidowanych jednostkach oświatowych;
wystawianie tytułów wykonawczych, ich aktualizacja oraz podejmowanie innych wymaganych prawem czynności, w ramach spraw prowadzonych przez Referat;
ustalenie przesłanek o nieskuteczności postępowania egzekucyjnego i udzielania ulg, odroczeń, umorzeń ww. należności oraz podejmowanie innych wymaganych prawem czynności, w ramach spraw prowadzonych przez Referat;
realizacja zadań związanych z zabezpieczeniem środków finansowych z przeznaczeniem na pomoc dla zaproszonych repatriantów;
realizacja uchwały Rady Miasta Krakowa dotyczącej udzielania pomocy dla uczniów i studentów pochodzenia polskiego urodzonych i zamieszkałych na stałe w krajach byłego ZSRR;
obsługa ubezpieczenia mienia oświatowego w ramach generalnej umowy zawartej pomiędzy Gminą Miejską Kraków a ubezpieczycielem;
koordynowanie działań związanych z zawieraniem umów przez jednostki podległe Wydziałowi w ramach grupy zakupowej;
realizacja zadań wynikających ze współpracy z Zespołem Zarządzania Kryzysowego Miasta Krakowa;
prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej korzystania ze środowiska;
udział w pracach komisji konkursowych na dyrektorów samorządowych przedszkoli, szkół i placówek;
udział w ustalaniu cząstkowej oceny pracy dyrektorów samorządowych przedszkoli, szkół i placówek.