Do zakresu działania Referatu Scentralizowanych Rozliczeń VAT (BM-10) należy:
1) obsługa aplikacji SOVAT, w ramach której składane są cząstkowe rozliczenia VAT Jednostek Organizacyjnych GMK scentralizowanych dla celów VAT, pliki JPK_VAT i informacje podsumowujące oraz generowane są zbiorcze rozliczenia podatku VAT (deklaracje VAT) wraz ze zbiorczymi plikami JPK_VAT i informacje podsumowujące, prowadzona jest księga pomocnicza Organu wraz z ewidencją analityczną, a także prowadzone jest rozliczenie kasowe podatku VAT z Jednostkami Organizacyjnymi GMK;
2) generowanie w ramach aplikacji SOVAT zbiorczych deklaracji VAT GMK i plików JPK_VAT GMK, a także informacji podsumowujących z uwzględnieniem danych zawartych odpowiednio w cząstkowych deklaracjach VAT, plikach JPK_VAT i informacjach podsumowujących przekazanych przez Jednostki Organizacyjne GMK oraz przesyłanie ich do właściwego organu podatkowego;
3) sporządzanie oraz składanie do urzędu skarbowego innych informacji, do składania których obowiązani są podatnicy podatku VAT na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług;
4) regulowanie zobowiązań podatkowych Gminy Miejskiej Kraków w zakresie podatku VAT do właściwego urzędu skarbowego;
5) obsługa rachunku bankowego, w ramach którego realizowane są płatności z tytułu podatku VAT GMK;
6) wstępna formalna weryfikacja cząstkowych rozliczeń VAT oraz podejmowanie działań wyjaśniających w przypadku wystąpienia wątpliwości odnośnie prawidłowości dokonanych rozliczeń cząstkowych oraz przekazanych informacji podatkowych;
7) współpraca z innymi komórkami Wydziału realizującymi zadania w zakresie scentralizowanego podatku VAT celem pozyskania od Jednostek Organizacyjnych GMK wyjaśnień i dokumentów źródłowych niezbędnych do weryfikacji rozliczeń cząstkowych;
8) sporządzanie analiz i zestawień w zakresie rozliczeń podatku VAT na podstawie zbiorczych lub cząstkowych deklaracji, plików JPK_VAT lub pozyskanych informacji od Jednostek Organizacyjnych GMK;
9) dokonywanie zbiorczych zestawień informacji uzyskiwanych od Jednostek Organizacyjnych GMK odnośnie czynności podlegających uwzględnieniu w rozliczeniu VAT;
10) dokonywanie rozliczeń w zakresie przekazywania środków finansowych z tytułu podatku VAT do Jednostek Organizacyjnych GMK;
11) sporządzanie poleceń przelewów dotyczących rozliczeń z Jednostkami Organizacyjnymi GMK oraz z urzędem skarbowym z tytułu podatku VAT oraz odsetek od zaległości podatkowych w tym podatku;
12) sporządzanie dokumentów stanowiących podstawę zapisów w księdze głównej Organu Gminy Miejskiej Kraków;
13) bieżące uzgadnianie sald księgi pomocniczej z księgą główną Organu w zakresie podatku VAT;
14) sporządzanie sprawozdań z operacji finansowych w zakresie scentralizowanego podatku VAT, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów wydanym na podstawie art. 41 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
15) w odniesieniu do zadań realizowanych w zakresie scentralizowanego podatku VAT - opracowywanie wniosków do projektu budżetu Miasta w układzie zadań budżetowych, wprowadzanie projektów planów budżetu oraz Karty Mierników i Wskaźników do systemu informatycznego, sporządzanie sprawozdań;
16) aktualizacja danych dotyczących Jednostek Organizacyjnych GMK w aplikacji SOVAT;
17) aktualizacja danych Gminy Miejskiej Kraków jako podatnika VAT objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym (NIP-2) składanym do właściwego urzędu skarbowego;
18) bieżące zapoznawanie się z orzecznictwem, komentarzami w zakresie podatku VAT, w tym w szczególności z interpretacjami indywidualnymi Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz innymi wyjaśnieniami czy orzeczeniami w sprawie podatku VAT kierowanymi do Gminy Miejskiej Kraków;
19) przechowywanie dokumentów stanowiących dokumentację podatkową Gminy Miejskiej Kraków jako podatnika VAT dotyczących scentralizowanego rozliczenia VAT, w szczególności zbiorczych deklaracji VAT, plików JPK_VAT, rejestrów VAT GMK oraz dowodów zapłaty zobowiązań podatkowych w zakresie wskazanego podatku, dokumentacji księgowej zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, w szczególności wyciągów bankowych, poleceń księgowań, sprawozdań z operacji finansowych oraz innych dokumentów zgromadzonych w zakresie realizacji ww. zadań.