Do zakresu działania Referatu Prawnego ds. VAT (BM-09) należy:
1) udzielanie Jednostkom Organizacyjnym Gminy Miejskiej Kraków, zwanych dalej Jednostkami Organizacyjnymi GMK, scentralizowanym dla celów VAT wyjaśnień i rekomendacji w zakresie stosowania przepisów dotyczących podatku od towarów i usług oraz ujednolicanie zasad związanych ze stosowaniem przez poszczególne Jednostki Organizacyjne GMK przepisów dotyczących rozliczania tego podatku;
2) sporządzanie informacji, wniosków, zawiadomień lub innych pism kierowanych do urzędu skarbowego, do składania których obowiązani są podatnicy podatku VAT na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług lub innych przepisów podatkowych;
3) sporządzanie wniosków o wydanie dla Gminy Miejskiej Kraków indywidualnych interpretacji podatkowych lub Wiążących Informacji Stawkowych kierowanych do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej;
4) przygotowywanie pism w ramach prowadzonych postępowań sądowych przed WSA i NSA, we współpracy z kancelarią prawną;
5) opracowywanie projektów pełnomocnictw Prezydenta Miasta Krakowa dla pracowników Jednostek Organizacyjnych GMK bądź osób trzecich (np. doradców podatkowych) w odniesieniu do zadań realizowanych przez Referat BM-09, BM-10 i BM-11;
6) uczestnictwo w kontrolach podatkowych i postępowaniach podatkowych prowadzonych przez organy podatkowe wobec Gminy Miejskiej Kraków w zakresie zadań Referatu;
7) sporządzanie odpowiedzi na wezwania organów podatkowych w zakresie zadań związanych ze scentralizowanym podatkiem VAT, a także innych pism w ramach korespondencji z organami podatkowymi;
8) sporządzanie analiz i zestawień w zakresie rozliczeń podatku VAT na podstawie zbiorczych lub cząstkowych deklaracji, plików JPK_VAT lub pozyskanych informacji od Jednostek Organizacyjnych GMK;
9) współpraca z innymi komórkami Wydziału realizującymi zadania w zakresie scentralizowanego podatku VAT celem pozyskania od Jednostek Organizacyjnych GMK wyjaśnień i dokumentów źródłowych niezbędnych do weryfikacji rozliczeń cząstkowych;
10) prowadzenie Rejestru Zajęć Wierzytelności obejmującego zajęcia wszystkich wierzytelności, które wpływają do Urzędu Miasta Krakowa i Jednostek Organizacyjnych GMK (z wyłączeniem zajęć wynagrodzeń za pracę dot. Jednostek Organizacyjnych);
11) przesyłanie do właściwych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa i Jednostek Organizacyjnych GMK zawiadomień organów egzekucyjnych o dokonanych zajęciach wierzytelności pieniężnych i pozyskiwanie od nich informacji oraz niezbędnych dokumentów odnośnie istnienia wierzytelności pieniężnych, do których miałyby zastosowanie te zajęcia;
12) udzielanie odpowiedzi organom egzekucyjnym w odniesieniu do zajęć wierzytelności pieniężnych innych niż wynagrodzenie za pracę, nadpłata lub zwrot podatku;
13) zawiadamianie organów egzekucyjnych o zbiegu egzekucji w odniesieniu do tej samej wierzytelności innej niż wynagrodzenie za pracę, nadpłata lub zwrot podatku;
14) koordynacja wypłaty środków we właściwej wysokości do organu egzekucyjnego, w przypadku zidentyfikowania wierzytelności podlegających zajęciu w więcej niż w jednej komórce organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa i/lub w więcej niż jednej Jednostce Organizacyjnej GMK, ze wskazaniem, która komórka Urzędu Miasta Krakowa lub Jednostka Organizacyjna GMK ma zrealizować zajęcie;
15) na wniosek komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa lub Jednostek Organizacyjnych GMK, udzielanie informacji czy dana wierzytelność jest zajęta przez organ egzekucyjny zgodnie z prowadzonym Rejestrem Zajęć Wierzytelności;
16) prowadzenie rejestru osób odpowiedzialnych za realizację zajęć wierzytelności w Wydziale Finansowym, w Wydziale Podatków i Opłat i Jednostkach Organizacyjnych GMK obejmującego dane kontaktowe tych osób;
17) koordynacja i nadzór nad realizacją budżetu według zadań i klasyfikacji budżetowej - w odniesieniu do zadań w zakresie scentralizowanego podatku VAT;
18) przygotowywanie materiałów i informacji prasowych;
19) bieżące zapoznawanie się z orzecznictwem, komentarzami w zakresie podatku VAT, w tym w szczególności z interpretacjami indywidualnymi Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz innymi wyjaśnieniami czy orzeczeniami w sprawie podatku VAT kierowanymi do Gminy Miejskiej Kraków;
20) przechowywanie dokumentów składanych do organów podatkowych w imieniu Gminy Miejskiej Kraków jako podatnika VAT, dokumentacji związanej z udzielanymi wyjaśnieniami i rekomendacjami w zakresie stosowania podatku VAT, dokumentacji dotyczącej zajęć wierzytelności, korespondencji z organami egzekucyjnymi oraz innej dokumentacji zgromadzonej w zakresie realizacji ww. zadań.