Do zakresu działania Referatu Zarządzania Długiem (BM-07) należą sprawy:
1) obsługa całości zadłużenia Miasta (prowizje, dyspozycje spłaty odsetek, dyspozycje spłaty kapitału, wykup obligacji);
2) obsługa i realizacja zapisów umów kredytowych oraz pożyczkowych z określonym przedmiotem kredytowania, w tym umów kredytowych z EBI (m.in. przekazywanie sprawozdań i raportów dotyczących sytuacji finansowej Miasta);
3) przygotowywanie emisji papierów wartościowych;
4) opracowywanie wniosków o kredyty oraz pożyczki z określonym przedmiotem kredytowania oraz wniosków o uruchamianie transz zaciągniętych kredytów i pożyczek;
5) negocjowanie z bankami umów kredytowych, umów poręczeń, gwarancji oraz aneksów do tych umów;
6) przekazywanie raportów do GPW/KDPW/KNF w związku z notowaniem obligacji komunalnych;
7) koordynacja prac nad dokumentami dotyczącymi polityki finansowej Miasta niezbędnymi dla sporządzanej oceny wiarygodności kredytowej (rating);
8) przygotowywanie dokumentów do postępowania przetargowego w sprawie wyboru banku obsługującego budżet Miasta;
9) współpraca z bankiem obsługującym budżet Miasta, prowadzenie spraw związanych z obsługą bankową Miasta;
10) lokowanie czasowo wolnych środków budżetowych w wybranych bankach oraz negocjowanie zakupu i sprzedaży waluty;
11) monitorowanie przebiegu spłaty kredytów i pożyczek przez podmioty, którym Miasto udzieliło poręczeń;
12) przygotowywanie dokumentów związanych z zabezpieczeniem zaciąganych zobowiązań finansowych np. poręczenia, weksle, deklaracje do weksli, gwarancje itp.;
13) okresowe monitorowanie wyników finansowych szpitali miejskich, w związku z udzielonymi przez Miasto poręczeniami;
14) sporządzanie dla Narodowego Banku Polskiego miesięcznych i kwartalnych sprawozdań dewizowych dla zaciągniętych zobowiązań;
15) udział w wybranych przetargach organizowanych przez Oddział Zamówień Publicznych, oraz w szczególnych przypadkach przez inne jednostki dysponujące środkami budżetu Miasta;
16) koordynacja spraw dotyczących zamówień publicznych wynikających z zakresu działania Wydziału, w tym sporządzanie planów zamówień oraz sprawozdań z ich realizacji;
17) prowadzenie analityki budżetowej związanej z obsługą długu (planowanie, sprawozdania, wnioski do budżetu oraz WPF).