Do zakresu działania Referatu Księgowości Budżetu Miasta (BM-02) należy:
1) prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej budżetu Miasta w zakresie:
a) dochodów wpływających na rachunek bieżący budżetu Miasta i ich rozliczenia,
b) środków pieniężnych przekazywanych do Urzędu Miasta Krakowa i jednostek budżetowych,
c) pozostałych wpływów do budżetu Miasta,
d) przychodów, w tym z zaciągniętych kredytów, pożyczek i obligacji oraz spłaty udzielonych pożyczek,
e) rozchodów, w tym z zaciągniętych kredytów, pożyczek i obligacji oraz udzielonych pożyczek,
f) lokowania wolnych środków,
g) rozrachunków,
h) innych przychodów i rozchodów budżetu Miasta;
2) kompletowanie i dekretowanie dowodów księgowych;
3) sprawdzanie dowodów księgowych pod względem formalno-rachunkowym;
4) sporządzanie zestawień obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawień obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych (analityki) budżetu Miasta;
5) sporządzanie jednostkowych sprawozdań budżetowych i sprawozdań z operacji finansowych zgodnie z prowadzoną ewidencją księgową;
6) sporządzanie rocznego bilansu z wykonania budżetu Miasta;
7) sporządzanie skonsolidowanego bilansu budżetu Miasta;
8) sporządzanie przelewów wynikających z rozliczeń budżetu Miasta;
9) prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej w zakresie wydatków niewygasających;
10) uruchamianie środków z rachunku bankowego środków niewygasających Urzędu Miasta Krakowa i jednostkom budżetowym;
11) prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi w zakresie budżetu Miasta;
12) prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej dotacji celowych z budżetu Państwa;
13) uruchamianie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi do Urzędu Miasta Krakowa i jednostek budżetowych;
14) uruchamianie dotacji celowych z budżetu Państwa do Urzędu Miasta Krakowa i jednostek budżetowych;
15) sporządzanie zbiorów zapisów księgowych między innymi dzienników;
16) prowadzenie na wyodrębnionym rachunku bankowym ewidencji dochodów Skarbu Państwa pobieranych przez Urząd Miasta Krakowa i jednostki budżetowe i przekazywanie ich do dysponentów budżetu państwa;
17) prowadzenie ewidencji syntetycznej dotyczącej rozliczeń z tytułu podatku VAT Gminy Miejskiej Kraków;
18) prowadzenie syntetycznej ewidencji pozabilansowej;
19) przeprowadzenie inwentaryzacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości w zakresie prawidłowości wykazanych w księgach rachunkowych stanu (sald) aktywów i pasywów;
20) sporządzanie zestawień dotyczących rozliczeń programów, zadłużenia Gminy Miejskiej Kraków, pożyczek udzielanych ze środków Gminy Miejskiej Kraków, rachunków bankowych, zaliczek udzielanych ze środków Gminy Miejskiej Kraków, dochodów z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, środków pieniężnych, wykonania dochodów bieżących i inwestycyjnych ze środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi oraz dotacji na zadania własne;
21) opracowywanie projektów zarządzeń merytorycznych Prezydenta Miasta Krakowa w zakresie działania referatu.