Do zakresu działań Referatu Inwentaryzacji (KE-05) należy:
1) opracowywanie rocznych planów inwentaryzacji składników majątkowych Gminy Miejskiej Kraków (w tym użytkowanych przez Urząd Miasta Krakowa), miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu, Skarbu Państwa oraz obcych składników majątkowych będących w dyspozycji UMK;
2) przeprowadzanie inwentaryzacji w drodze spisu z natury majątku Gminy Miejskiej Kraków (w tym użytkowanego przez Urząd Miasta Krakowa), miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu, Skarbu Państwa oraz obcych składników majątkowych będących w dyspozycji UMK;
3) prowadzenie inwentaryzacji według zasad, metod i terminów określonych w instrukcji inwentaryzacji;
4) sporządzanie w terminach i okresach wynikających z ustawy o rachunkowości protokołów z rozliczenia wyników przeprowadzonej inwentaryzacji w komórkach organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa;
5) prowadzenie postępowań wyjaśniających w zakresie niedoborów i nadwyżek wykazanych po wycenie spisów z natury;
6) prowadzenie działań związanych z kwalifikowaniem stwierdzonych niedoborów jako zawinionych lub niezawinionych;
7) w zakresie niedoborów zawinionych - informowanie właściwego Dyrektora wydziału o wynikach postępowania wyjaśniającego w celu przeprowadzenia czynności skutkujących obciążeniem podległego pracownika za niedobory zawinione;
8) w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podczas spisu z natury - przygotowanie projektu wniosku Dyrektora Wydziału do Prezydenta Miasta Krakowa (w zakresie mienia Gminy Miejskiej Kraków, miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu i Skarbu Państwa) lub Dyrektora Magistratu (w zakresie majątku wyodrębnionego na potrzeby Urzędu Miasta Krakowa) o zarządzenie ponownego spisu z natury, zgodnie z zasadami wynikającymi z instrukcji inwentaryzacji.