weryfikacja wniosków o przedłużenie umów najmu socjalnego lokali oraz tymczasowych pomieszczeń i wydawanie skierowań dla osób spełniających kryteria uprawniające do dalszego zajmowania lokali na warunkach najmu socjalnego oraz tymczasowych pomieszczeń;
weryfikacja wniosków o wstrzymanie czynności eksmisyjnych w stosunku do osób, które utraciły uprawnienia do dalszego zajmowania lokalu na warunkach najmu socjalnego lub tymczasowego pomieszczenia;
weryfikacja i realizacja wniosków osób, ubiegających się o zamianę zajmowanego lokalu lub tymczasowego pomieszczenia w ramach procedury przedłużania umowy najmu;
dokonywanie wizji lokalowych i ocena warunków socjalno-mieszkaniowych w sprawach osób ubiegających się o ponowne zawarcie umowy najmu socjalnego lokalu lub tymczasowego pomieszczenia;
obsługa spraw związanych z przedłużaniem umów najmu lokali znajdujących się w szkołach, placówkach oświatowych, ochrony zdrowia i innych gminnych budynkach o podstawowej funkcji innej niż mieszkalna;
współpraca z podmiotami określonymi w stosownych przepisach prawa miejscowego w sprawach osób ubiegających się o ponowne zawarcie umowy najmu socjalnego lokalu lub tymczasowego pomieszczenia;
wyrażanie stanowiska w sprawach sądowych, w których może zostać orzeczone prawo do najmu socjalnego lokalu w ramach procedury przedłużania umowy najmu;
prowadzenie bazy danych osób ubiegających się o ponowne zawarcie umowy najmu socjalnego lokalu lub tymczasowego pomieszczenia;
okresowa weryfikacja pustostanów pozostających na koncie Referatu;
wprowadzanie danych do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Nieruchomościami dotyczących czynności związanych z zakresem działalności Referatu.