1) weryfikacja pod względem formalnym i merytorycznym wniosków o przyznanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
2) współpraca z instytucjami publicznymi w zakresie wymiany informacji co do okoliczności mających wpływ na prawo do świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
3) prowadzenie postępowań w zakresie ustalania prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
4) współpraca z komornikami sądowymi, sądami, urzędami miast i gmin, ośrodkami pomocy społecznej oraz innymi podmiotami w zakresie przekazywania informacji mających wpływ na skuteczność egzekucji świadczeń alimentacyjnych;
5) współpraca z GUP w zakresie aktywizacji zawodowej dłużników alimentacyjnych;
6) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych w pkt. 1;
7) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach ustalenia nienależnie pobranego świadczenia z funduszu alimentacyjnego i zobowiązania do jego zwrotu;
8) prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych, w tym wydawanie decyzji o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych;
9) przekazywanie do biur informacji gospodarczej informacji o zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego;
10) przekazywanie kopii decyzji do Referatu ds. Sprawozdawczości i Rozliczeń Świadczeń,
11) wystawianie zaświadczeń na wniosek stron i instytucji;
12) opracowywanie projektów odpowiedzi na odwołania od decyzji administracyjnych w sprawie przyznawania świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, jak również uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych do organu wyższej instancji;
13) bieżąca analiza orzeczeń wydanych w trybie odwoławczym przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze, uchylających bądź zmieniających decyzje w sprawach, o których mowa w niniejszym paragrafie;
14) rozpatrywanie wniosków o wypłatę rekompensaty oraz wniosków o rozliczenie rekompensaty, o której mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2022 r.o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw a także rozpatrywanie wniosków o wypłatę wyrównań oraz wniosków o rozliczenie wyrównań, o których mowa w art. 12 a ust. 1 oraz art. 12aa ust.1 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw.
Bezpośrednia obsługa klientów odbywa się w lokalizacjach Krakowskiego Centrum Świadczeń: przy ul. Stachowicza 18 oraz os. Zgody 2 w godzinach od 7:40 do 15:30.
Aby uniknąć oczekiwania w kolejce, warto wcześniej umówić swoją wizytę w Centrum za pośrednictwem strony internetowej.
Ponadto zachęcamy Państwa do załatwienia spraw drogą elektroniczną, kontaktu telefonicznego (infolinia: 12 616 55 55) oraz mailowego (so.umk@um.krakow.pl).
Wykaz spraw znajduje się na stronie : www.sprawyspoleczne.krakow.pl