Urząd Miasta Krakowa uprzejmie informuje, że od lipca 2022 roku wygaszony zostaje Krakowski Całodobowy Telefon Informacji Medycznej i Covidowej.
Wygaszenie Krakowskiego Całodobowego Telefonu Informacji Medycznej i Covidowej wynika z tego, że zakres zapewnianych usług pokrywa się z ogólnopolską Telefoniczną Informacją Pacjenta (TIP).
Od lipca 2022 roku informacje o inicjatywach miasta w zakresie zdrowia, w tym w szczególności o programach polityki zdrowotnej dedykowanych mieszkańcom Krakowa udzielane będą przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia UMK pod numerem 12 616 51 22.
Osoby potrzebujące szybkich informacji dotyczących systemu ochrony zdrowia i praw pacjenta mogą skorzystać z całodobowej Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP). Jest to bezpłatna ogólnopolska infolinia, na którą mogą zadzwonić wszyscy, którzy chcą uzyskać informacje w zakresie praw pacjenta, funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz dostępności do świadczeń zdrowotnych (np. czas oczekiwania na wizytę u specjalisty lub czas oczekiwania na badanie diagnostyczne).
Infolinia jest dostępna przez 24 godziny, siedem dni w tygodniu na terenie całego kraju pod numerem:
Numer dla osób dzwoniących z zagranicy:
(połączenia płatne zgodne z cennikiem operatora)
W ramach TIP całodobowo można skorzystać z wideorozmowy z tłumaczem języka migowego. Całodobowe wsparcie dla osób głuchych, które potrzebują informacji o koronawirusie oferuje wideoinfolinia Fundacji PGNiG i Polskiego Związku Głuchych.
Informacje dotyczące funkcjonowania systemu ochrony zdrowia i praw pacjenta udzielne są również za pośrednictwem wygodnego czatu tekstowego z konsultantem TIP, formularza kontaktowego umieszczonego na stronie internetowej Telefonicznej Informacji Pacjenta NFZ (https://www.nfz.gov.pl/kontakt/telefoniczna-informacja-pacjenta/) oraz za pośrednictwem wiadomości e-mail wysłanej na dedykowany adres e-mail: tip@nfz.gov.pl
W godzinach 8.00 – 18.00 można też uzyskać informacje o prawach pacjenta od specjalistów Biura Rzecznika Praw Pacjenta oraz w godzinach 8.00 -16.00 w dni robocze można skorzystać z wideo rozmowy z tłumaczem języka migowego.
Całodobowa infolinia NFZ udziela pacjentom informacji w kilku językach, w tym w polskim i ukraińskim.
Zakres udzielanych danych obejmuje m. in. informacje o:
Dodatkowo, Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Jest to bezpłatna ogólnopolska platforma, która ma na celu umożliwienie otrzymania niezbędnej pomocy medycznej poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.
TPK jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recept.
Aby skorzystać z doraźnej pomocy medycznej należy zadzwonić pod numer:
Pod wskazanym numerem dyżurują pielęgniarki lub położne i lekarze gotowi do udzielenia pomocy dzwoniącym pacjentom. Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.
ARCHIWUM
Numer Całodobowego Telefonu Informacji Medycznej 12 661-22-40 funkcjonuje całodobowo we wszystkie dni w roku. Usługa świadczona jest za pomocą bezpośrednich stanowisk informacyjnych. Koszt połączenia telefonicznego nie jest wyższy niż standardowy koszt połączeń telefonicznych, realizowanych w sieci Orange Polska S.A. i jest naliczany od momentu uzyskania połączenia z konsultantem. Mieszkańcy Krakowa mogą uzyskać tam informacje o bezpłatnych badaniach oraz o usługach świadczonych przez placówki medyczne.
Zakres udzielanych informacji obejmuje:
Nadzór nad działalnością Całodobowego Telefonu Informacji Medycznej sprawuje Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta Krakowa, e-mail: sz.umk@um.krakow.pl; tel.: (12) 616 51 19.