Jak co roku Straż Miejska Miasta Krakowa przypomina, o co należy zadbać, by nie zostać ukaranym mandatem karnym.
Obowiązki właścicieli nieruchomości reguluje Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz Uchwała Rady Miasta Krakowa z dnia 25 stycznia 2006 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Do obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania zimowego należy:
1. niezwłoczne uprzątnięcie błota, śniegu, lodu z chodników położonych wzdłuż nieruchomości z wyjątkiem chodnika, na którym dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych,
2. niezwłoczne uprzątnięcie błota, śniegu, lodu z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego,
3. niezwłoczne usuwanie sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie dla przechodniów z budynków i ich części oraz urządzeń infrastruktury technicznej,
4. pryzmowanie błota, śniegu, lodu na chodniku przy krawędzi jezdni z zachowaniem minimum 1 metra od pnia drzewa, w sposób nieutrudniający ruchu pieszych i pojazdów. Koordynacja działań związanych z Akcją Zima 2008/2009 odbywać się będzie na stanowisku dyżurnego Oddziału Śródmieście pod numerami telefonów: 986 lub 012 411 00 45 oraz 012 68 82 190.
Interwencje można zgłaszać przez całą dobę także w pozostałych Oddziałach:
* Krowodrza - 012 623 96 90 lub 012 68 82 220,
* Prokocim - 012 650 07 60 lub 012 68 82 240,
* Wola Duchacka - 012 650 42 80 lub 012 68 82 250,
* Nowa Huta - 012 680 15 00 lub 012 68 82 230,
* Wzgórza Krzesławickie - 012 640 51 15 lub 012 68 82 260.
Straż Miejska przypomina, że za nieuprzątnięcie błota, śniegu czy lodu z chodników położonych wzdłuż nieruchomości można otrzymać mandat karny w wysokości - 100 zł. (MCJ).